شناسهٔ خبر: 20030 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در بیستمین جلسه کارگروه نظام نوآوری چه گذشت؟

بیستمین جلسه کارگروه نظام نوآوری در حوزه فرهنگی به بررسی متن پیشنهادی چشم انداز محصولات فرهنگی نوآورانه اختصاص یافت .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ در این جلسه متن پیشنهادی چشم انداز محصولات فرهنگی نوآورانه به دنبال نقطه نظرات دریافتی در جلسه گذشته کارگروه و همچنین باتوجه بررسی های متعددی که در جلسات کارشناسی تهیه شده بود، به اعضا ارائه شد و اعضا نظرات خود را پیرامون این گزارش مطرح کردند.

محصولاتی نوآورانه، جذاب، تاثیرگذار و مورد توجه در جهان، و در راستای اعتلای تمدن نوین و شکوهمند اسلامی - ایرانی، مبتنی بر نیازهای فطری، پیشرو در پیشرفت و اقتصاد ملی و تلاش در راستای رفع غفلت گفتمان اقتصاد فرهنگ، دستیافته به بازار و نشانهای تجاری برتر در منطقه، هم افزایی و هم تکاملی محصولات مختلف فرهنگی و ساماندهی شبکۀ نظام یافته نوآوری، از جمله موارد مورد تاکید در جلسه بود.

بعد از ارائۀ نظرات اعضا، مقرر شد طی یک زمان بندی مشخص، سایر نظرات اعضا پیرامون چشم انداز مذکور بررسی شده و این چشم انداز در جلسات بعدی به تصویب نهایی برسد.

کارگروه نظام نوآوری در حوزه فرهنگی منطبق با اقدام ملی 20 از راهبرد کلان 9 نقشۀ مهندسی فرهنگی کشور که اخیرا به تصویب رسیده است که در آن بر ایجاد هماهنگی بین سازمان ها و نهادهای مرتبط با تولید و ارائه محصولات فرهنگی و همچنین حمایت از مراکز ایده پردازی، تحقیق و توسعه سازمان ها و نهادهای تولید، علم و فناوری فعال در ارائه محصولات فرهنگی تأکید شده است.

ضمن آنکه حمایت از فناوری صنایع و محصولات فرهنگی برای تقویت و گسترش بازارهای داخلی و خارجی محصولات و خدمات فرهنگی کشور در اقدام ملی مذکور گنجانده شده است.

همچنین در این جلسه به منظور هماهنگ سازی کلیۀ نهادها و هماهنگی سیستمی در راستای ترویج و تحقق چشم انداز سند نظام نوآوری محصولات فرهنگی با حضور نمایندگان نهادهای مختلف؛ مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگی نهاد رهبری، ستاد فناوری نرم و هویت ساز از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، صداوسیما، شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صنایع دستی و گردشگری، کارگروه مد ولباس، بنیاد بازی رایانه ای، شورای نظارت بر اسباب بازی، مرکز رسانه دیجیتال، وزارت علوم، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن، وزارت دفاع، و جمعی از هنرمندان و پژوهشگران حوزه فرهنگی و نظام نوآوری برگزار گردید و اجماع اولیه و تصویب اولیه چشم انداز صنایع و محصولات فرهنگی نوآورانه صورت پذیرفت.

لازم به ذکر است که تیم پشتیبان و تیم کارشناسی، تحلیل اسناد فرادست فرهنگی و صنعتی را به پایان رسانده است .

تحلیل اسنادفرادست، برمبنای چارچوب مستخرج از مطالعات ادبیات و بررسی میدانی مرتبط با نظام نوآوری محصولات فرهنگی در کارگروه انجام شده است و همچنین بر اساس اسنادفرادست و سایر مطالعات انجام گرفته در کارگروه، بررسی اصول و ارزش های بنیادین سند نیز در دستور کار جلسات آتی کارگروه قرار گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما