شناسهٔ خبر: 20103 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه‌اندازی رشته زبان‎شناسی رایانشی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، از راه اندازی رشته زبان‎شناسی رایانشی در این مرکز خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، جعفر مهراد، گفت: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با درخواست مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای ایجاد رشته زبانشناسی رایانشی در مقطع کارشناسی ارشد، موافقت قطعی خود را اعلام کرد.

وی ادامه داد: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بر اساس اساسنامه خود که به تصویب هیئت وزیران رسیده، موسسه ای است آموزشی و پژوهشی که تا این تاریخ نسبت به ایجاد رشته علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کرده است.

مهراد خاطرنشان کرد: رشته زبانشناسی رایانشی دومین رشته ای است که در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تاسیس می شود.

وی گفت: زبانشناسی رایانشی رشته ای است جدید و پویا در عرصه دانش و فناوری که از تلفیق علوم زبانشناختی و رایانه ای شکل گرفته است.

مهراد افزود: در مرکز منطقه ای در حوزه بازیابی اطلاعات به فارغ التحصیلان این رشته نیاز شدید وجود دارد. در کل ایران تنها دانشگاه صنعتی شریف پیش از این نسبت به جذب دانشجو در این رشته همت گمارده است.

به گفته مهراد، فارغ التحصیلان این رشته که عمدتا جذب مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خواهند شد در زمینه های ترجمه ماشینی - پردازش خودکار زبان های طبیعی – طراحی، توسعه و مدیریت شبکه های اینترنتی – طراحی و تولید انسان واره های هوشمند – ایجاد پایگاه ها و سامانه های زبانی – ایجاد واژگان های رایانه ای و تجزیه و تحلیل داده های پیکره ای زبان طبیعی واجد دانش و مهارت خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: نخستین گروه از دانشجویان رشته زبانشناسی رایانشی چنانچه سازمان سنجش آموزش کشور موافقت کند، در مهر ماه و در غیر اینصورت از بهمن ماه ۱۳۹۳ تحصیلات خود را آغاز خواهند کرد. 

    
 

نظر شما