شناسهٔ خبر: 20188 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عزت ا.. مهرآوران: هر روز شاهنامه می‎خوانم

عزت الله مهرآوران،بازيگر و نويسنده تئاتر با بيان اين‌كه مطالعه بخش مهمي از زندگي‌اش را به خود اختصاص داده است،‌ گفت: هر روز كتاب مي خوانم و يكي از بزرگترين علائق من در حوزه ادبيات، شاهنامه فردوسي است كه تقريبا هر روز آن را مي خوانم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ مهرآوران در پاسخ به اين پرسش كه«فكر مي كنيد علت دور شدن مردم ما از كتاب و كتابخواني چيست؟» اظهار کرد: به عقيده من مهم‌ترين علت دور شدن جوان ها از مطالعه كتاب، اينترنت است و اين ابزار ارتباطي مدرن موجب ايجاد فاصله جوانان ما با كتاب شده است. البته اين به معناي بد بودن اينترنت نيست اما بايد انگيزه هايي را در جوانان ايجاد كرد كه  علاوه بر استفاده از اينترنت به كتاب خواندن نيز رو بياورند و داناي اجتماعي شوند.

وي ادامه داد: البته اينترنت در جاي خود بسيار مفيد است و در واقع فاصله زمان و مكان را بسيار كوتاه كرده است؛ براي مثال اگر در آنسوي مرزها كتابي نوشته شود و ما به آن دسترسي نداشته باشيم به راحتي مي توانيم آن را تهيه كنيم البته منظور من دانلود غيرقانوني نيست و معتقدم كه بايد براي خريد كتاب الكترونيك نيز حق و حقوق مولف و صاحب اثر را پرداخت كرد.

اين بازيگر درباره رابطه خود با كتاب هاي الكترونيك،‌گفت: من ارتباط خوبي با اين كتاب ها ندارم و ترجيح مي دهم كتاب را به همان شيوه سنتي اش مطالعه كنم.در واقع دوست دارم حس لمس كردن كاغذهاي كتاب را هنگام مطالعه آن با تمام وجودم درك كنم.

مهراوران در پاسخ به اين پرسش كه «چه قدر از وقت خود را به مطالعه كتاب اختصاص مي دهيد؟» عنوان كرد: بهتر است اين سوال را به گونه اي ديگر طرح مي كرديد و مي گفتيد كه غير از كتاب وقت خود را صرف چه كارهاي ديگري مي كنيد؟‌ من بيشتر وقت خود را در طول روز كتاب مي خوانم و هميشه اين احساس با من است كه هنوز مسائل زيادي در اين جهان است كه من بايد آنها را بدانم.

بازيگر سريال «هفت سنگ» درباره زمینه مطالعاتی توضیح داد: بيشترين مطالعات من مربوط به كتاب هاي حوزه تئاتر و ادبيات نمايشي مي شود،‌ خواندن رمان و كتاب هاي فلسفي را نيز خيلي دوست دارم ضمن اين‌كه سعي مي كنم هر روز بخشي از مطالعات خود را به خواندن شاهنامه فرودسي اختصاص بدهم.

وي افزود: «ظرف در بطري» عنوان آخرين كتابي است كه آن را مطالعه كرده ام كه يك نمايشنامه خارجي است كه رامين ناصر نصير آن را ترجمه كرده است.

مهرآوران درباره وضعيت نشر كتاب هاي حوزه تئاتر و ادبيات نمايشي در كشور عنوان كرد: متاسفانه وضعيت چاپ و نشر كتاب هاي حوزه ادبيات نمايشي مانند خود تئاتر شده است،‌ همانقدر كه تئاتر از ارزش هاي فرهنگي ما دور شده و ناديده گرفته می شود، به همان اندازه نيز در حوزه چاپ و نشر كتاب به آن بي توجهي شده است.

کتاب های خوب در بازار کم نیست
اين بازيگر و نمايشنامه نويس ادامه داد: تئاتر هويت فرهنگي و تاريخي هر كشور محسوب مي شود اما در كشور ما توجه زيادي به آن نمي شود،‌ در حوزه نشر كتاب ها نيز از آنجا كه نمايشنامه ها و كتاب هاي تخصصي حوزه تئاتر مخاطبان خاص و خيلي كمي دارد ناشران نيز ترجيح مي دهند كه آنها را منتشر نكنند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تا كنون گرفتار كتاب هاي پرزرق و برق اما با محتواي سطحي شده است؟‌گفت: من خوشبختانه بعد از اين همه سال مي دانم كه ديگر بايد چه كتابي را بخوانم به همين علت نيز ديگر گرفتار اسامي و جلدهاي پرطمطراق نمي شوم ضمن اين كه كتاب هاي خوب با جلد و نام خوب هم در بازار كتاب كم نيستند.

مهراوران درباره اين‌كه چگونه كتاب هاي مورد علاقه خود را تهيه مي كند توضیح داد: بيشتر اخبار كتاب را دنبال مي كنم يا ماهنامه كتاب را مي خوانم و به اين ترتيب از تازه هاي نشر مطلع می‌شوم و كتاب هاي دلخواهم را تهيه مي كنم.

وي با گلایه از وضعيت اطلاع رساني در حوزه كتاب اظهار کرد: يكي از مشكلات جدي ما در حوزه كتاب اين است كه هنوز اطلاع رساني مناسبي براي كتاب ها به عنوان يك كالاي فرهنگي صورت نمي گيرد؛ براي مثال در گذشته وقتي كتابي چاپ مي شد در انتها  يا در جلد آن اسامي كتاب هايي كه در آينده قرار بود به چاپ برسند نيز آورده مي شد و اين گونه مردم مي دانستند كه بايد منتظر اتفاقات خوبي در حوزه كتاب باشند اما اين اتفاق اكنون كمتر مي افتد،‌ مي شود با اين نوع از تبليغات و اطلاع رساني ها به خصوص در تلويزيون و يا در نشريات مختلف مردم را نسبت به وجود برخي كتاب ها آگاه كرد.

نظر شما