شناسهٔ خبر: 20275 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هشتمین چاپ اثر مشهور هایدگر در ایران با ترجمه سیاوش جمادی

هشتمین انتشار کتاب «متافیزیک چیست؟» اثر مارتین هایدگر با ترجمه سیاوش جمادی از سوی نشر ققنوس منتشر شد. این کتاب مشهورترین اثر این فیلسوف آلمانی پس از کتاب «هستی و زمان» است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ «متافیزیک چیست؟» نام درسگفتار مهم مارتین هایدگر فیلسوف شهیر آلمانی است که در سال ۱۹۲۹ به مناسبت انتصابش به جانشینی ادموند هوسرل در دانشگاه فرایبورگ ایراد کرد. این درسگفتار مضمون اصلی کتاب «هستی و زمان» را که پرسش از وجود انسانی است، در بر دارد. 

در میان عموم مخاطبان فلسفه هایدگر، «متافیزیک چیست؟» دومین کتاب مشهور هایدگر پس از رساله «هستی و زمان» است. هایدگر ۱۴ سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۳ یک پسگفتار و ۶ سال پس از این، یعنی در سال ۱۹۴۹ درآمدی بر «متافیزیک چیست؟» را نوشت. 

«متافیزیک چیست؟» برای نخستین بار در سال ۱۳۷۳ با ترجمه محمدجواد صافیان به فارسی منتشر شد اما این ترجمه گمنام ماند و چندان مورد توجه قرار نگرفت. در سال ۱۳۸۳ سیاوش جمادی، ترجمه خود از این کتاب را منتشر کرد که در میان جامعه فلسفه ایران مشهور شد. در انتهای ماه گذشته (تیر ۱۳۹۳) هشتمین انتشار این ترجمه نیز به بازار کتاب آمد.
 


ترجمه سیاوش جمادی شامل چهار بخش است؛ «پیشگفتار مترجم»، «بازگشت به بنیاد متافیزیک: درآمد نویسنده»، «متافیزیک چیست؟» و «پسگفتار». بخش انتهایی کتاب نیز واژه‌نامه سه زبانه آلمانی، انگلیسی و فارسی است. جمادی در پیشگفتار خود که بیشترین حجم کتاب را به خود اختصاص داده، خط سیر اصلی و مفاهیم مهم فلسفه هایدگر را برای مخاطبان شرح دهد. این مقدمه ۱۲۹ صفحه از ۲۱۹ صفحه کتاب را به خود اختصاص داده است. 

این ترجمه نخستین بار، بهمن ۱۳۸۳ با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه به بهای دو هزار و ۱۰۰ تومان منتشر شد. دومین و سومین انتشار این کتاب به ترتیب در تیر ۱۳۸۴ و مرداد ۱۳۸۵، با همان تعداد شمارگان و قیمت پشت جلد، در دسترس مخاطبان قرار گرفتند. چهارمین انتشار این کتاب آذر ۱۳۸۶ با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، به بهای دو هزار ۸۰۰ تومان انتشار يافت. پنجمین چاپ آن با شمارگان دو هزار ۲۰۰ نسخه، به بهای سه هزار و ۵۰۰ تومان در میان قفسه‌های کتابفروشی‌ها جای گرفت. ششمین و هفتمین نوبت انتشار «متافیزیک چیست؟» به ترتیب در آبان ۱۳۸۹ و تیر ۱۳۹۱ با قیمت‌های سه هزار و ۸۰۰ و پنج هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شد. 

اينك انتشارات ققنوس هشتمین چاپ «متافیزیک چیست؟» اثر مارتین هایدگر به ترجمه سیاوش جمادی را با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه در ۲۱۹ صفحه به بهای ۹ هزار و ۸۰۰ تومان روانه بازار كتاب کرده است.

سیاوش جمادی نخستین مترجم مهم‌ترین کتاب هایدگر یعنی «هستی و زمان» نیز بوده است. ترجمه او برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ از سوی نشر ققنوس در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان فلسفه هایدگر قرار گرفت. 

همان‌گونه که اشاره شد ترجمه فارسی دیگری نیز از کتاب «متافیزیک چیست؟» به قلم محمد جواد صافیان منتشر شده است. این ترجمه که بخشی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد مترجم در دانشگاه تهران بود، در سال ۱۳۷۳ از سوی نشر پرسش اصفهان روانه بازار اندیشه شد. بیژن عبدالکریمی، مترجم و مدرس فلسفه در مقاله‌ای این دو ترجمه را مورد مقایسه و هم‌سنجی قرار داده است. این مقاله در فروردین ۱۳۸۶ در «کتاب ماه فلسفه» منتشر شده است. هم‌سنجی این دو ترجمه به قلم بیژن عبدالکریمی را می‌توانيد در اینجـــا مطالعه کنيد.

نظر شما