شناسهٔ خبر: 20303 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از علیرضا داودنژاد تقدیر می‌شود

هشتمین جشن بزرگ منتقدان سینمایی، 22 مردادماه با برگزاری مراسم بزرگداشت علیرضا داودنژاد و ایرج صابری برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ دبیر هشتمین جشن منتقدان سینما صبح یکشنبه 19 مردادماه در نشستی خبری با تأکید بر اینکه هدف شورای مرکزی انجمن منتقدان رسیدن به جایگاه و موجودیت مستقل این انجمن است، گفت: در جشن امسال برای علیرضا داودنژاد به عنوان کارگردانی که جایگاه تاریخی پیدا کرده و در سینمای پیش از انقلاب و پس از آن حضور داشته، بزرگداشت برگزار خواهیم کرد.

جواد طوسی اضافه کرد: همچنین از ایرج صابری به عنوان یکی از منتقدان و نویسندگان قدیمی حوزه سینما تجلیل خواهد شد.

دبیر جشن منتقدان همچنین اظهار کرد: جوایز جشن امسال در 15 بخش اهدا خواهد شد که در 14 بخش هفت کاندیدا و در بخش بهترین فیلم 10 کاندیدا معرفی خواهند شد.

طوسی در بخش دیگری از این نشست گفت: هیچ اشکالی ندارد که جشن را با یک بنیه مالی خوب برگزار کنیم. اما از آنجا که در یک جامعه پرسوءتفاهم به سر می‌بریم و هر کسی مسائل را از زاویه دید خود و بعضا مغرضانه می‌بیند، ناگزیر با یک خودسانسوری طرف هستیم، به همین دلیل در تداوم همان سیاست‌های قبلی می‌توان جشن را با بنیه مالی حداقلی اما صمیمانه برگزار کرد.

او افزود: همچنین با توجه به اصراری که در مستقل بودن داریم یکی از نشریات (فصل‌نامه سینما ادبیات) بخشی از مسائل مالی و بودجه برگزار مراسم را پوشش داد.

کیوان کثیریان در این نشست درباره جمع‌آوری آرا هم توضیح داد: پس از جشنواره فیلم فجر طبق پیش‌بینی‌هایی که شده بود در یک بازه زمانی فرصت دوباره‌ای برای رأی‌گیری داده شد و این سیستم طوری تنظیم شد که امکان شبه وجود نداشته باشد.

رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان بیان کرد: امسال استقبال بیشتری از طرف منتقدان باسابقه‌تر صورت گرفته و کمی بیشتر از 100 رأی جمع‌آوری شده است.

او با تأکید بر اینکه تلاش شده تا به آیین‌نامه آکادمی و قوانین رأی‌گیری پایندی صورت گیرد، گفت: تلاش می‌کنیم سلامت جوایز را حفظ کنیم و تعارف و مصلحت در آن‌ها دخیل نباشد، چرا که ما بخشی از اعتبار صنف خود را مدیون این می‌دانیم که هنرمندان به ما اعتماد داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست جعفر گودرزی، دبیر اجرایی هشتمین جشن بزرگ منتقدان درباره جزئیات این مراسم توضیح داد: جشن منتقدان روز چهارشنبه 22 مردادماه در ساعت 17 و 30 دقیقه و در ایوان شمس برگزار خواهد شد.

وی گفت: پوستر این جشن توسط مجید برزگر طراحی شده که کارگردانی مراسم را هم بر عهده دارد.

گودرزی با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود جشن طولانی نباشد، شهرام شکیبا را به عنوان مجری مراسم معرفی کرد که در کنار او کامران ملکی هم حضور خواهد داشت.

در بخش پایانی این نشست علی علایی درباره این که چرا جوایز جشن منتقدان محدود نمی‌شود و بخش‌های فنی هم جزو رأی‌گیری در نظر گرفته می‌شود، با اشاره به اینکه امسال سومین دوره‌ای است که جشن منتقدان به شکل آکادمیک برگزار می‌شود، توضیح داد: پیش از این برای بخش‌های فنی مانند فیلمبرداری، تدوین و صدا عنوان بهترین دستاورد فنی را در نظر می‌گرفتیم اما به دلیل اینکه از منتقدان توقع نظرسنجی فنی‌تر وجود داشت تصمیم گرفتیم که این بخش‌ها را جدا کنیم.

کثیریان هم در این باره اضافه کرد: این موضوع بیشتر به دلیل خواسته خود هنرمندان محدود می‌شود و ما تصمیم گرفتیم که به آرای یک جمع زیاد اعتماد کنیم تا نظر هنرمندان هم تأمین شود.

در این نشست سحر عصرآزاد (منتقد) و عضو هیات مدیره انجمن منتقدان هم حضور داشت.

نظر شما