شناسهٔ خبر: 20454 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارایه پیش نویس سیاست های برنامه ششم توسعه در حوزه علم و فناوری

پیش نویس سیاست های کلی حاکم بر برنامه ششم توسعه کشور، در حوزه علم و فناوری در ششمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ ششمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی جمع بندی شاخص های علم، فناوری و نوآوری در اقتصاد مقاومتی اختصاص داشت.

این شاخص ها شامل شاخص های سه حوزه نوآوری، سهولت کسب و کار و اقتصاد رقابتی تدوین شده بررسی شد.

براساس این گزارش قرار شد تا شاخص های یاد شده به عنوان شاخص های پیشنهادی علم، فناوری و نوآوری به دبیرخانه منعکس شود و سپس با همکاری دستگاه های مختلف تکمیل شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا ستاد راهبری نقشه جامع علمی تصویب شوند.

شاخص های مصوب باید به دستگاه های مجری جهت اجرا ابلاغ شود و گزارش عملکرد سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

اعضا پیشنهاد کردند تا شاخص های ارایه شده با شاخص های مرتبط با نقشه جامع علمی کشور مورد مقایسه قرار گیرد و نیز شاخص های بومی در این ارتباط با همکاری دستگاه های ذیربط تدوین شود.

همچنین در جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش نویس سیاست های کلی پیشنهادی حاکم بر برنامه ششم توسعه کشور، در حوزه علم و فناوری بررسی شد.

با توجه به سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه های پیشین توسعه کشور، توجه به سیاست های ۹ گانه ابلاغی مقام معظم رهبری در فاصله برنامه پنجم تاکنون، و نیز با عنایت به نگاه کلان به علم و فناوری براساس نقشه جامع علمی کشور، و همچنین با لحاظ کردن آسیب شناسی و آینده نگاری در این حوزه، پیش نویس سیاست های پیشنهادی تدوین شود.

همچنین پیش نویس استخراجی از سیاست های نه گانه ابلاغی مورد بررسی قرار گرفت.

اعضا نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند که لزوم تدوین برش های پنج ساله از سیاست های کلی ابلاغی توسط رهبری، ارائه شاخص ها و افق های مشخص به صورت عددی، نیاز به تکرار برخی از سیاست های برنامه پنجم در سیاست های برنامه ششم و دوری از درونگرایی حاصل از برداشت های مبتنی بر سیستم های بسته از جمله این موارد بود.

نظر شما