شناسهٔ خبر: 20541 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «حقیقت فردید» منتشر می‌شود

«حقیقت فردید» کتابی درباره زندگینامه، آرا و اندیشه‌های سیداحمد فردید، فیلسوف شهیر معاصر به قلم محمد آسیابانی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ «حقیقت فردید» نگاه یک نویسنده نسل جدید به فردید است. نویسنده ضمن بررسی بیشتر کتاب‌ها، نشریات و سخنرانی‌هایی که درباره این شخصیت بوده با تعدادی از شاگردان و مستمعان این فیلسوف از جمله دکتر سیدموسی دیباج، دکتر پرویز ضیاشهابی، بهروز فرنو، سهیل محمودی، حسن رحمانی و... نیز گفت‌وگو کرده است.

در این کتاب ضمن شرح منظومه فکری فردید و همسنجی آرای فلسفی او با تفکرات مارتین هایدگر، فیلسوف شهیر آلمانی، در فصلی جداگانه نیز به دوستان نزدیک فردید از جمله امیرحسین جهانبگلو، صادق هدایت، داریوش شایگان، احسان نراقی، عبدالله انوار، مظفر بقایی و... که تاثیر بسیاری بر شکل‌گیری شخصیت فکری و فلسفی او داشتند، پرداخته می‌شود.

همچنین یک فصل کتاب نیز به فردیدیان اختصاص دارد و در آن تاثیر اندیشه فردید بر کسانی چون رضا داوری اردکانی، داریوش آشوری، پرویز ضیاشهابی، سیدموسی دیباج، آرامش دوست‌دار، عباس معارف، محمد مددپور و... بررسی شده است. در این بخش این مساله نیز مطرح شده است که بسیاری از دیدگاه‌های منفی که امروزه نسبت به فردید وجود دارد، حاصل رفتارهای برخی از شاگردان اوست. به عنوان مثال اندیشمندی چون داریوش آشوری که پس از درگذشت فردید، مقاله‌ ستایش آمیزی درباره فردید نوشت، پس از انتشار کتاب «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» مقاله‌ای با نام «اسطوره فلسفه در میان ما» نوشت و در آن ضمن اشاره و تقبیح برخی رفتارهای فردید، فلسفه فردید را نیز به شدت نقد کرد.

این کتاب ضمن اشاره دقیق به برخی از رخدادهای زندگی فردید و اشاره به اشکالات دیگر منابع در این موضوع، برخی اسناد تصویری متعلق  نیز منتشر می‌شود.

این کتاب یکی از مجلدات پروژه ۱۰۰ جلدی «یاد» است که با دبیری جواد عاطفه، محقق و مترجم حوزه‌های فلسفه و ادبیات در نشر ایده منتشر می‌شود.

کتاب هم‌اکنون در مراحل پایانی نگارش است و به احتمال بسیار در پاییز امسال از سوی انتشارات ایده، با مدیریت آرش سلطانعلی روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

نظر شما