شناسهٔ خبر: 20614 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چگونگی بورسیه دانشجویان با توصیه تشکل‎ها

معاون بورس دولت دهم چگونگی طی مراحل بورسیه دانشجویان با توصیه تشکل‌ها را تشریح کرد و گفت: این کار نه تنها در این دوره بلکه در دوره های سابق نیز انجام می شد و از این طریق افراد بسیار خوب و با ارزشی پذیرش می شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دکتر حسن مسلمی نائینی با ارسال نمابری به خبرگزاری مهر به تشریح چگونگی طی مراحل بورسیه دانشجویان با توصیه تشکل‌ها پرداخت که به شرح زیر است:

در بعضی خبرگزاریهای معلوم الحال و بی انصاف مشاهده می شود که افراد بزدل و ترسو با «بسم رب الحسین» و در لوای حمایت از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری دست به اقدامات غیر اخلاقی، غیر قانونی و غیر شرعی زده و دروغ پراکنی می کنند.

اسامی پذیرفته شدگان بورس سال ۹۱ را اعلام نموده و اظهار می کنند که وجود نام افراد در این لیست لزوماً دلیلی بر عدم شایستگی این افراد و طی سیکل خلاف از سوی آن افراد محسوب نمی شود.

پس از چندین ماه ادعاهای واهی و دروغین راجع به بیش از ۳۰۰۰ دانش آموخته و دانشجوی بورسیه و مربیان دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دستگاههای اجرایی کشور و دانشگاه ها و موسسات غیردولتی - غیرانتفاعی، هدف شوم خود را از اظهار عدد ۳۰۰۰ برملا می کنند.

آیا این روش منافقانه ای نیست که برای رسیدن به هدف، از هر وسیله ای استفاده نمود. به همین راحتی اسامی افراد را بعنوان بورسیه های غیر قانونی اعلام کرده و ادعا می کنید دلیلی بر عدم شایستگی افراد نیست، این رسم حسینیان نیست بلکه رسم یزیدیان است. 

دراسلام حفظ آبروی افراد ارزش و اهمیت زیادی دارد و پاس نداشتن آبروی افراد با تدبیر، عقل و عدالت منافات دارد. چرا پس از چندین ماه غوغا سالاری نسبت به غیر قانونی بودن بورسیه ها، این اسامی اعلام می شود. مگر غیرقانونی بودن بورسیه این افراد اثبات شده است، که اقدام به انتشار آن شده است؟ (افشای جرم قبل از اثبات خود جرم است).

در بین این عزیزان، تعدادی زیادی از مربیان موسسات آموزشی و پژوهشی و دستگاههای اجرایی کشور، دانشجویان ممتاز دانشگاه ها، ایثارگران و فرزندان معظم شهدا و حانبازان و آزادگان سرافراز و قهرمانان ورزشی ملی و بین الملل کشور هستند.

با فرض محالی که غیرقانونی بودن بورسیه این افراد اثبات شده باشد، بر اساس کدام قانون، مجوز انتشار آن را در رسانه ها بدست آورده اید؟ در طی چند سال گذشته براساس گزارش مدیران کنونی سازمان امور دانشجویان، علاوه بر دانشجویان بورسیه تبدیل به داخل و مربیان دانشگاه ها، سالانه به بیش از ۸۵۰ نفر از دانشجویان دکتری دانشگاههای کشور بورس اعطا می شد و بودجه لازم تامین و در اختیار دانشگاهها قرار می گرفت .

لذا لازم نیست شما نگران بودجه بورس در طی این چند سال باشید و بهتر است راجع به آمار دانشجویان سالهای قبل از مدیریت ما و سال گذشته و نحوه هزینه کرد بودجه سوال نمایید و در نهایت سوال از مدیرانی که این اسامی را در اختیار دارند، این اسامی از چه طریقی از دست شما به بیرون راه یافته و در اختیار افراد مجهول الهویه و رسانه ها قرار گرفته است؟

اخباری نیز مبنی براینکه توصیه هایی از تشکلهای مختلف در خصوص افراد بورسیه در تعدادی از خبرگزاریها منتشر شده است. به اطلاع می رساند که علاوه بر موسسات و دستگاه های اجرایی، دیگر ارگانهایی که به ما در شناسایی افراد شایسته برای بورسیه شدن کمک می کردند، انجمنها، تشکلها و گروههای علمی و صنفی فعال دانشجویی و وفاداری به نظام اسلامی بودند. از آنها درخواست شد به اعضای واجد شرایط خود برای ثبت نام در سامانه بورس، توصیه و راهنمایی لازم را ارائه دهند.

این کار نه تنها در این دوره بلکه در دوره های سابق نیز انجام می شد و از این طریق افراد بسیار خوب و باارزشی پذیرش می شدند. پس از ثبت نام و تایید آنها، فرایند بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی آنها همانند بقیه داوطلبان انجام و افراد پذیرش شده و به تایید شورای مرکزی بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متشکل از معاونین وزارت، مدیرکل بورس و روسای تعدادی از دانشگاهها و پژوهشگاه های کشور بوده و با حکم وزیر منصوب می شدند، قرار می گرفت.

در این میان، سعی می شد گرایش خاص افراد مدنظر قرار نگرفته و حتی تعدادی از اعضای محترم تشکلها و شوراهای دانشجویی کشور که با مدیران وزارت همسویی نداشتند نیز پس از طی فرآیند بورس پذیرفته شده اند. یکی از این تشکلها بیش از ۱۰ نفر از اعضا یا مرتبطین خود که موفق به ثبت نام در سامانه بورس وزارت علوم شده بودند را معرفی کرد که از این بین، تنها دو نفر در مراحل بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی در وزارت قبول شده و موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شدند.

تاکنون مدیران سابق وزارت، دانش آموختگان و دانشجویان عزیز نیز بخاطر پیگیری کمیته تعیین شده از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صبر و تحمل نموده اما حق هرگونه پیگیری قانونی و اعاده حیثیت خود را از طریق مراجع قانونی درباره افراد، خبرگزاریها و ... که بدون آگاهی کافی اقدام به تخریب وجهه آنها را نموده اند محفوظ می داند.

 

نظر شما