شناسهٔ خبر: 20615 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازسازی برج آزادی چند روز دیگر شروع می‌شود

مدیر مجموعه برج آزادی با اشاره به استقرار تیم کارشناسان شهرداری در مجموعه آزادی از اجرایی شدن عملیات بازسازی این برج طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ غلامحسین شاه‌علی رئیس مجموعه برج آزادی درباره اقداماتی که در راستای بازسازی و استحکام‌بخشی برج آزادی تا پیش از فرا رسیدن فصل بارندگی در پاییز باید انجام گیرد گفت: خوشبختانه بعد از جلسات نهایی بسیار که آخرین آن حدود 10 روز پیش در شورای شهر برگزار شد، تقریباً کارهای نهایی انجام شده و تیم مهندسان شهرداری در محل برج آزادی مستقر شده اند، کار مطالعاتی آنها رو به اتمام است و امیدوارم که طی روزهای آینده عملیات ساختمانی را شروع کنند.

او با اشاره به فاز اول بازسازی و مرمت بنای برج آزادی گفت:در فاز اول همه بخش هایی که به صورت حاد آبریزش داشت شامل بخش اداری و ضلع شمال بنای برج مرمت خواهد شد.

شاه‌علی درباره تأمین هزینه مرمت برج آزادی هم بیان کرد: به این منظور حدود 5 میلیارد تومان هزینه خواهد شد و کم و کسر احتمالی آن را آقای مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران و حسینی معاون شهردار تهران وعده داده اند که تا آخر سال تأمین کنند.

مدیر برج آزادی درباره زمان اجرایی شدن فاز اول مرمت برج یادآور شد: تأکید بر این است که در اولین فرصت عملیات بازسازی و مرمت برج شروع شود و تا قبل از پایان فصل گرما و شروع بارندگی ها به اتمام برسد.

شاه علی درباره مرمت سایر بخش های برج که به عنوان فازهای بعدی مطرح خواهد بود، اظهار کرد: اصل بنای برج آزادی خوشبخاته مشکل خاصی ندارد. فقط بحث کاشی‌کاری خود گنبد و نوار کاشی های دیواره بیرونی برج مطرح است که در حال مذاکره هستیم تا هم سازمان میراث فرهنگی و هم شهرداری کمک کنند و این مساله نیز در فاز بعدی مرمت شود.

وی با بیان این که مرمت بنای برج آزادی با توجه به بالا رفتن سن آن کاری کاملاً طبیعی است، اضافه کرد: اجرایی شدن فاز بعدی مرمت برج آزادی مستلزم عملی شدن وعده های مسئولان و تأمین اعتبار مورد نیاز آن است که اگر این وعده ها عملی شود، فاز بعدی مرمت برج آزادی نیز همین امسال انجام خواهد شد چراکه بخش گنبد فیروزه ای برج آزادی در سطح داخلی بنا نیازمند مرمت است و ارتباطی با فصل بارندگی ندارد.

شاه‌علی در پاسخ به این که آیا صدای ناله برج آزادی تهران در فصل بارندگی امسال متوقف خواهد شد یا خیر؟ گفت: این بستگی به کار تیم‌های کارشناسی شهرداری تهران دارد که البته همه از بهترین‌ها هستند ولی امیدوار هستیم این تیم کارشناسی در مرحله اجرایی با چه سرعتی عمل کند که امیدواریم این روند به گونه ای باشد که امسال نگرانی مردم و رسانه ها نسبت به وضعیت برج آزادی کاملاً برطرف شود.

مدیر مجموعه برج آزادی درباره بحث مدیریت این مجموعه که محل اختلاف میراث فرهنگی و شهرداری تهران است، توضیح داد: سازمان میراث فرهنگی در قصه مدیریت برج آزادی خیلی پر رنگ وارد نشد و حضور نیافت.

وی اضافه کرد: موضوع مدیریت برج آزادی را به صورت جدی بنیاد رودکی معاونت هنری وزارت ارشاد و شورای شهر و شهرداری تهران دنبال می کنند و قرار است به موازاتی که کارهای عملیات اجرایی مرمت برج انجام می شود، کمیته ای تشکیل شود که مباحث مربوط به یگانه سازی مدیریت مجموعه را دنبال کنند و به نتیجه برسانند.

شاه علی در بخش دیگری از سخنانش درباره مشکلات مجموعه برج آزادی یادآور شد: نکته اساسی در این مجموعه، بحث دسترسی مردم به برج است که در جلسه اخیر با شورای شهر قرار است طرح جامعی را مسئولان شهرداری تهیه کنند که البته در درازمدت به نتیجه خواهد رسید اما اگر عملی شود، برج آزادی دوباره زنده می شود.

او درباره جزئیات این طرح گفت: بر اساس این طرح، قرار است فضای ترمینال غرب و پارک المهدی در جنوب آزادی و محدوده اطراف آن را در قالب یک مجموعه کامل در نظر گرفته شود و تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم از زیرگذر به عنوان پیاده رو استفاده کنند و به این ترتیب مردم با اطمینان خاطر بیشتری از برج آزادی دیدن خواهند کرد.

شاه علی با بیان این که بسیاری از مردم تهران مجموعه برج آزادی را به درستی نمی شناسند، متذکر شد: بسیاری از مردم تهران فقط بنای سنگی آزادی را می شناسند و نمی دانند در زیر این مجموعه چه خبر است و به همین دلیل تصور می کنند که هیچ دسترسی برای بازدید از این برج وجود ندارد.

مدیر مجموعه برج آزادی در خاتمه با تقدیر از رسانه ها در راستای رسیدگی به بنای برج آزادی تصریح کرد: اگر حمایت رسانه ها و درج بیش از 360 خبر درباره وضعیت بحرانی برج آزادی در رسانه ها نبود، این اتفاقات حفاظتی و مرمتی برای برج به این سرعت اتفاق نمی افتاد که از این بابت باید از همه رسانه ها تقدیر و تشکر کنم چرا که این برج نه متعلق به من و نه هیچ مدیر دیگری است بلکه نماد و مرکز استقلال طلبی مردم ایران و محل برگزاری جشن های انقلاب است که متعلق به نسل بعدی مردم ایران نیز هست و لازم است که به درستی از آن حفاظت شود.

نظر شما