شناسهٔ خبر: 20632 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعزام دانشجویان برتر علوم شناختی به دانشگاههای پیشرو بین‌المللی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های بهداشت و علوم با ستاد راهبری توسعه علوم و فناوریهای شناختی برای توسعه علوم و فناوریهای شناختی و حمایت از تجهیز و ارتقای آزمایشگاه‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی برتر کشور و همچنین تامین نیروی انسانی متخصص در این بخش تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد راهبری توسعه علوم و فناوریهای شناختی در جهت تحقق اهداف مشترک خود برای توسعه علوم و فناوریهای شناختی و حمایت از تجهیز و ارتقای آزمایشگاه‌های کوچک و متوسط لازم برای توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی برتر کشور تفاهم نامه منعقد کردند.

بر اساس این تفاهمنامه تامین بودجه خرید تجهیزات برای اجرای طرح‌های پژوهشی مصوب توسط معاونت علمی ۵۰ درصد، توسط وزارتخانه های علوم و بهداشت ۲۰ درصد و توسط ستاد علوم شناختی ۳۰ درصد تامین خواهد شد. این تفاهم نامه صرفا شامل آزمایشگاههایی می‌شود که در مراکز علمی برتر تحت پوشش این دور وزارتخانه قرار دارند و عضو شبکه آزمایشگاهی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی باشند.

در همین حال تفاهمنامه دیگری نیز میان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با دو وزارتخانه علوم و بهداشت و معاونت علمی در جهت تحقق اهداف مشترک برای تأمین نیروی انسانی برجسته، متخصص، کارآمد و اثرگذار در این حوزه به امضا رسید.

از مهمترین موضوعات مورد تفاهم در این تفاهم نامه می توان به اقدام مشترک برای اعزام دانشجویان برتر و استعدادهای درخشان به دانشگاههای پیشرو بین‌المللی برای تحصیل در دوره دکتری در رشته‌های علوم و فناوریهای شناختی، تأمین فرصتهای مطالعاتی در دانشگاههای ممتاز بین‌المللی برای دانشجویان دوره دکتری داخل به همراه حمایت از ایجاد دوره‌های مشترک دکتری مابین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برتر کشور و دانشگاههای پیشرو دنیا در رشته‌های علوم وفناوریهای شناختی اشاره کرد.

همکاری در ارتقاء توانمندیهای علمی و فناورانه اساتید فعال در حوزه علوم و فناوریهای شناختی و توسعه همکاریهای بین رشته‌‎ای مابین اعضای هیئت علمی شاغل در این حوزه و حوزه های مرتبط از طریق تامین فرصت مطالعاتی برای اساتید در دانشگاههای پیشرو داخلی و بین‌المللی از دیگر محورهای این تفاهمنامه است.

مسئولیت اجرای این تفاهم نامه بر عهده دو وزارتخانه، معاونت علمی و ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی خواهد بود که به منظور اجرای دقیق این تفاهم نامه کارگروهی مشترکی از نمایندگان تام الاختیار این نهادها تشکیل شده است.

بودجه سالانه لازم برای اجرای این تفاهم نامه توسط معاونت در اختیار ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی قرار خواهد گرفت.

نظر شما