شناسهٔ خبر: 20647 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلسه نقد و بررسی منابع تاریخ عاشورا برگزار می شود

جلسه نقد و بررسی منابع تاریخ عاشورا با مروری بر کتاب لهوف توسط بنیاد دعبل خزاعی و انتشارات خیمه فردا 28 مرداد ماه برگزار می شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، جلسه نقد و بررسی منابع تاریخ عاشورا از سری جلسات صبح کتاب خیمه است که این هفته به بررسی کتاب لهوف اثر سید بن طاوس می پردازد.

در این نشست،‌ دکتر محمدرضا سنگری و محمد اسفندیاری حضور خواهند داشت.

این جلسه ساعت ۱۱ صبح در محل بنیاد غزاعی برگزار شده و شرکت در این سلسله جلسات برای علاقمندان آزاد است.

کتاب لهوف یکی از منابع مهم و کهن واقعه عاشورا و تاریخ زندگانی امام حسین(ع)، است که توسط ابوالقاسم رضی الدین علی بن موسی معروف به سید بن طاووس نوشته شده است.

این کتاب برای مسافرت‌ها و هنگام زیارت بر اختصار نوشته شده و به همین خاطر، سلسله اسناد روایات حذف شده و تنها آخرین راوی یا کتاب مرجعی که روایت از آن نقل شده آمده‌است.

کتاب لهوف در چند بخش گردآوری شده است. بخش اول مقدمه که شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا و مقام حسین بن علی و ارزش گریه و عزاداری بر او و انگیزه نگارش کتابمی شود.

مسلک اول درباره مسائل قبل از شروع واقعه عاشورا، که از ولادت امام حسین (ع) تا وقایع روز عاشورا را شامل می‌شود، مسلک دوم شامل وقایع روز عاشورا است تا کشته شدن امام حسین (ع) بوده و مسلک سوم دربرگیرنده وقایع بعد از کشته شدن امام حسین (ع) است که از فرستادن سر کشته شدگان به کوفه شروع شده و اسارت خاندان حسین را بیان کرده و با مراجعت اسرا به مدینه به اتمام می‌رسد.
پس از آن نیز حالات امام سجاد (علیه السلام) را در گریه بر پدرش منعکس شده است.

نظر شما