شناسهٔ خبر: 20672 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موانع پیش روی وزیرارشاد سبب کندی تحولات فرهنگی است

محمدعلی بهمنی و پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی معتقدند که تسریع در روند صدور ممیزی و انتشار کتاب بر بازار نشر تاثیر جدی خواهد داشت. حبیب‌آبادی برخی موانع پیش روی وزیر ارشاد را سبب کندی تحولات فرهنگی دانست و بهمنی تاکید کرد که بسیاری از نویسندگان و شاعران از بلاتکلیف ماندن آثارشان از دوره قبل در وزارت ارشاد گله‌مندند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی و محمد علی بهمنی از شاعرانی هستند که کندی روند انتشار کتاب در حوزه ادبیات را از چالش‌های جدی حوزه نشر و رکود اقتصادی و بی‌انگیزه شدن نویسندگان در سال ‌های اخیر دانستند. این دو متفق‌القولند که وزارت ارشاد باید در تحقق ایده‌هایش دستش باز باشد تا بتواند برای بلا تکلیف بودن کتاب‌ها از دوره قبل و رونق بازار کتاب برنامه‌ریزی‌هایش را به اجرا برساند.

بیگی حبیب‌آبادی دراین باره با اشاره به این‌که وزارت ارشاد در یک سال اخیر سعی داشته تا سرعت بیشتری به روند صدور مجوز بدهد، به ایبنا گفت: دریافت مجوز این روزها با تدبیر وزارت ارشاد حتی اینترنتی هم امکان‌پذیر است و این کار تسهیل شده است.

ضرورت زمان‌بندی صدور مجوز کتاب 

«دریافت مجوز کتاب می‌تواند مثل رسیدن اتوبوس و مترو به ایستگاه‌ها زمان‌بندی شود.» بیگی‌حبیب‌آبادی در این باره گفت: هر ناشر باید بتواند در موعد مقرر مجوز کتاب خود را پیگیری کند. شما وقتی وارد بانک می‌شوید، نوبت می‌گیرید، مثلاً روی برگه نوبت شما نوشته شده است که پنج نفر در انتظارند و مدت زمان تقریبی حضورتان در بانک چند دقیقه است. شما با توجه به کارهایی که دارید می‌توانید تصمیم بگیرید که در بانک بنشینید یا منصرف شوید و به کار دیگران بپردازید.

شاعر شعر «یاران چه غریبانه رفتند از این خانه...» اضافه کرد: در دریافت ممیزی هم باید چنین ساز و کاری انجام شود. البته به تازگی صدور مجوز به شکل اینترنتی نیز انجام می‌گیرد. شما می‌توانید کتابتان را به وزارت ارشاد ایمیل کنید، رمز عبور دریافت کنید و چند هفته بعد با همان رمز عبور دریافت مجوز خود را در سایت پیگیری کنید.

این ناشر افزود: پیشنهادم به عنوان ناشر این است که وزارت ارشاد در دادن مجوز سرعت خود را بیشتر کند. به طور مثال امروز که اثری از سوی مؤلف یا ناشر به ثبت می‌رسد، پاسخ اولیه از سوی وزارت ارشاد ابلاغ شود که مثلا پاسخ مشروط 15 روز دیگر اعلام می‌شود و پاسخ نهایی پس از 25 روز. به گمانم با زمان‌بندی بسیاری از مشکلات دریافت مجوز تسهیل می‌شود.

وی توضیح داد: ساختار جدید بررسی کتاب به شکل اینترنتی حتی تردد در شهر را نیز کم می‌کند. دیگر نیازی نیست که ناشر به دنبال اثر به وزارتخانه برود و برای پیگیری هر کتابش ساعت‌ها وقت بگذارد.

این شاعر اضافه کرد: اگر بخواهیم وضع بازار کتاب را به درستی رصد کنیم و ببینیم که این رکود حاصل این عوامل است یا دلایل دیگری هم دارد، باید صبر کنیم تا به ماه‌های مهر و آبان برسیم. در آن موقع مشخص می‌شود که این رکود فصلی است یا دلایل دیگری دارد.

قیچی ممیزی کتاب‌ها را بلاتکلیف گذاشت

محمدعلی بهمنی، شاعر نیز درباره تاثیر ممیزی بر نشر و اقتصاد کتاب گفت: قیچی ممیزی در دولت قبل بسیاری از کتاب‌ها را بلاتکلیف گذاشت. من البته در یک سال اخیر کتابی در دست نداشتم تا وضع بازار کتاب و صدور ممیزی را به شکلی همه جانبه رصد کنم اما دیگر دوستان شاعر و نویسنده‌ام از وضع کتاب‌هایی که در دولت قبل بدون مجوز و بلاتکلیف‌اند، گله‌مندند.

شاعر مجموعه شعر «باغ لال» اضافه کرد: در حال حاضر نمی‌توان درباره رکود بازار کتاب و صدور مجوز‌ها به درستی قضاوت کرد. باید قدری زمان بگذرد تا بتوانیم نتایج یک ساله دولت جدید را ارزیابی کنیم.

وی افزود: به گمانم پیش از هر چیز باید بتوان تکلیف آثاری را که در دولت قبل مجوز دریافت نکرده‌اند روشن کرد. بی تردید آثار ارزشمندی در این میان وجود دارد که بازار کتاب هنوز از حضور چنین کتاب‌هایی محروم است.

نظر شما