شناسهٔ خبر: 20677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مخدوش کردن چهره فردید با استفاده از مجموعه سخنرانی‎های او

حسن رحمانی به مناسبت بیستمین سال درگذشت دکتر سید احمد فردید گفت که انتشار کتاب «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» که پس از مرگ فردید با تلاش محمد مددپور صورت گرفت به جای آن که در راستای نشر تفکر این فیلسوف باشد، در جهت تخریب او عمل کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ کتاب «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» تنظیم و تدوین محمد مددپور از مجموعه سخنرانی‌های زنده‌یاد سیداحمد فردید است که در اوایل دهه ۶۰ در تهران ایراد شده بود. در میان عموم کسانی که به فلسفه اشتغال دارند، مددپور به عنوان یکی از شاگردان و مستمعان فردید در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران شهرت دارد. 

این کتاب که بدون هرگونه دقت نظر علمی کار شده بود، پس از انتشار، جنجال‌های بسیاری آفرید، چرا که حاوی برخی توهین‌ها و ناسزاها نسبت به برخی اشخاص بود. بر این اساس انتشار این کتاب درست بر خلاف هدف مددپور که قصد رواج تفکر استادش را داشت، موجب تنفر برخی از شخصیت فردید شد؛ به‌گونه‌ای که حتی بعضی علاقه‌مندان فردید از وی رو برگرداندند. به احتمال بسیار اگر خود مرحوم فردید در قید حیات می‌بود به دلیل برخی وسواس‌هایی که داشت، اجازه انتشار این کتاب را نمی‌داد، چرا که به هر حال این سخنرانی‌ها در میان شاگردانش ــ و به نحوی خصوصی ــ ایراد شده بود. 

به مناسبت بیستمین سال درگذشت زنده‌یاد فردید، در موضوع

انتشار کتاب مغشوش و پر از ایرادِ «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» به‌جای آن که اثر مثبت داشته باشد، چهره استاد فردید را تخریب کرد و باعث شد بسیاری از اشخاص ــ به ویژه نسل جدید ــ که شناختی نسبت به استاد نداشتند، نسبت به ایشان نظر سوء پیدا کنند.

دلیل انتشار و همچنین تاثیر این کتاب با حسن رحمانی، یکی از شاگردان  فردید و از اعضای «بنیاد حکمی و فلسفی دکتر سید احمد فردید» به گفت‌وگو نشستیم. 

دکتر فردید به دلایلی از انتشار کتاب پرهیز داشت. قاعدتا انتشار کتاب «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» باید کمکی در راستای شناخت هر چه بیشتر این فیلسوف اثرگذار می‌بود، اما نه تنها این امر رخ نداد، بلکه حتی بسیاری از علاقه‌مندان به اندیشه فردید نظرشان نسبت به او برگشت. نظر شما در این باره چیست؟ 
ـ بله، انتشار کتاب مغشوش و پر از ایرادِ «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» به‌ جای آن که اثر مثبت داشته باشد، چهره استاد فردید را تخریب کرد و باعث شد بسیاری ــ به ویژه نسل جدید ــ که شناختی به استاد نداشتند، نسبت به ایشان نظر سوء پیدا کنند. این کتاب بدون اطلاع هیچ کدام از اعضای «بنیاد حکمی‌ و فلسفی دکتر سید احمد فردید» ــ که همگی در زمره شاگردان و مستمعان چندین و چند ساله وی بودند ــ منتشر شد. لازم است بیان کنم که محمد مددپور بهره چندانی از کلاس‌ها و درسگفتارهای استاد فردید نبرده بود و درک درستی از منظومه فکری استاد نداشت. 

اما مددپور که به شاگردی زنده‌یاد فردید شهره است ...
ـ تا آنجا که من می‌دانم مرحوم مددپور چند جلسه در کلاس‌ها و جلسات سخنرانی استاد فردید شرکت کرد تا این که در جلسه‌ای یک سوال بی‌ربط به موضوع جلسه از استاد پرسید و باعث عصبانیت‌ وی شد. پس از آن جلسه من با وجودی که در تمام سخنرانی‌های استاد شرکت می‌کردم و به منزل او نیز رفت و آمد داشتم، دیگر هیچ گاه مرحوم مددپور را ندیدم. بسیاری از کسانی که مدت‌ها همراه استاد فردید بودند،

مرحوم مددپور چند جلسه در کلاس‌ها و جلسات سخنرانی استاد فردید شرکت کرد تا این که در جلسه‌ای یک سوال بی‌ربط به موضوع جلسه از استاد پرسید و باعث عصبانیت‌ ایشان شد.

ادعای چندانی نسبت به شناخت او ندارند اما مرحوم مددپور با وجودی که بهره درستی از کلاس‌های استاد نبرده بود، بسیار داعیه شناخت استاد را داشت. جریان مضحک اینجاست که امروزه تعدادی از شاگردان مددپور، ادعای درک محضر استاد فردید را دارند و در رسانه‌های خودشان این دروغ را تبلیغ می‌کنند. 

 

در این کتاب انتقادات تند و تیزی به برخی چهره‌های ذی‌نفوذ در دولت وقت مطرح شده که به نظر برخی شاید خود زنده‌یاد فردید تمایلی به عمومی شدنش نداشت و اگر می‌دانست که قرار است این سخنان و این انتقادات در میان عموم پخش شود، هیچ گاه آن را بیان نمی‌کرد...
ـ در اینجا لازم است من تجربه خودم از کلاس‌های استاد را بیان کنم شاید روشنگر باشد. خود من از کسانی هستم که سخنان استاد را ضبط می‌کردم. گاهی در مواقعی استاد به من اشاره می‌کرد تا ضبط صوت را خاموش کنم تا سخنی را که می‌خواهد در ادامه بیان کند، ضبط نشود. 

کتاب «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» به کوشش محمد مددپور برای نخستین بار در مهر ۱۳۸۱ با شمارگان دو هزار نسخه در ۵۶۴ صفحه به بهای سه هزار و ۹۵۰ تومان از سوی موسسه فرهنگی ـ پژوهشی چاپ و نشر نظر روانه بازار کتاب شد. 

دومین انتشار این کتاب نیز در سال ۱۳۸۷ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه در ۴۶۶ صفحه به بهای هشت هزار و ۲۰۰ تومان منتشر شد. علت کم شدن تعداد صفحات کتاب در چاپ دوم، حذف شدن مقدمه مددپور از ابتدای آن است. دلیل این مساله در پیشگفتار ناشر، مطالعه کتاب بدون هرگونه پیش‌داوری از سوی مخاطبان ذکر شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما