شناسهٔ خبر: 20730 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توقف شتاب علمی در دانشگاهها

رئیس بسیج اساتید کشور اعلام کرد: اکنون دانشگاه ها با مشکلاتی مواجه هستند که به خاطر برخی مسایل صحیح نیست علت آن اعلام کنم، دانشگاه ها از شتاب علمی باز ایستاده اند که باید سریع تر این مساله اصلاح شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر سهراب صلاحی صبح امروز در نشست مطبوعاتی که در سازمان بسیج اساتید برگزار شد با تاکید براین مطلب که باید در مدیران سیاسی ما اراده تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل گیرد، افزود: پایه شکل گیری این اراده، گفتمان سازی است.

وی ادامه داد: اکنون کشور ما به یک قدرت بین المللی بالقوه تبدیل شده است و امنیت و اقتصاد جهان وابسته به این منطقه است. بدون جمهوری اسلامی هیچ یک از ترتیبات امنیتی و اقتصادی در جهان شکل نمی گیرد.

صلاحی یادآورشد: کشور ما دارای یک عقبه بلند تمدن سازی است و بسیار از مولفه های این تمدن سازی موجود است که باید به آن سمت حرکت کنیم و برای تبدیل به این قدرت باید از نظر علمی بتوانیم به عنوان مرجعیت علمی جهان قد علم کنیم.

وی با بیان اینکه تا سال قبل از ۹۲ کشور ما در ۵ سال متوالی از نظر رشد علمی رتبه اول در جهان را دارا بود تصریح کرد : علم اقتدار هر کشور است برای همین دشمن تلاش می کند مرکز اقتدار ما را با مسایل حاشیه ساز سرگرم کند تا از وظیفه اصلی خود که رسیدگی و پرداختن به مسایل علمی است بازبمانند.

رئیس بسیج اساتید کشور افزود: همین مساله باعث شده که امروز توجه مجلس به مساله شتاب علمی جلب شود، مراکز علمی جهان اعلام کرده اند جمهوری اسلامی تا آخر این دولت اگر به همین صورت رشد علمی داشته باشد به رتبه ۴یا ۵ جهان از نظر شتاب علمی دست می یابد که نشان از افت علمی دارد زیرا از نظرشتاب علمی پیش از این رتبه اول را داشتیم.

وی افزود:  اکنون دانشگاه ها با مشکلاتی مواجه هستند که به خاطر برخی مسایل صحیح نیست علت آن اعلام کنم، دانشگاه ها  از شتاب علمی باز ایستاده اند که باید سریع تر این مساله اصلاح شود.

صلاحی یادآورشد: وظیفه نخبگان دانشگاهی این است که بر قله های علمی قرار گیرند و این مساله جز با گفتمان سازی محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت علم از سه پایه علم، فرهنگ و اقتصاد تشکیل شده است گفت: پانزدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید که امسال سوم تا ششم شهریور ماه در مشهد مقدس برگزار می شود با موضوع اقتصاد و فرهنگ در تمدن نوین اسلامی فعالیت می کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: برای کمک به پیشرفت علمی کشور، حلقه های علمی را تشکیل داده ایم که یک استاد به همراه چند نفر از دانشجویان یک مشکل کشور را بررسی و اقدام به حل آن می کنند.

وی افزود: بحث تحول در علوم انسانی، نیز دیگر محوری است که به آن پرداخته می شود نظریه های غرب احصاء و نقد شده و نقدهای صورت گرفته درگروه های علمی دانشگاه ها مطرح می شود.

صلاحی به تشکیل کارگروه پیوست نگاری فرهنگی  اشاره کرد و افزود: هر پروژه مهمی که طراحی می شود باید پیوست نگار فرهنگی داشته باشد و یک ناظر فرهنگی که این ناظران به علت تعداد کم باید تربیت شوند .

وی ادامه داد: در خصوص مقابله با جنگ نرم یک شبکه ۵ هزار نفری از فرماندهان جنگ نرم در دانشگاهها تشکیل شده است که ۲۵۰ نفر ازاین افراد به عنوان مدرسین جنگ نرم در سراسر ایران فعالیت میکنند.

وی به ساماندهی کارگروه رصد چشم انداز نخبگان اشاره کرد و گفت: ۳ هزار دانش آموخته کشاورزی بیکار داریم که کارگروه ما، حوزه کشاورزی را بعداز جنگ رصد کرده و به کمک این دانش آموختگان سند امنیت غذایی کشور را در آینده نزدیک تهیه خواهد کرد.

صلاحی افزود: سند تبدیل نفت خام به فرآورده ها، جلوگیری از فروش نفت نیز از دیگر برنامه هایی است که در دستور کاری قرار دارد و در بازده زمانی سندآن آماده خواهد شد.

وی با انتقاد از این مساله که چرا دانشگاه های ما در بهترین وضعیت فقط ۲۰ درصد در خدمت کشور هستند، افزود: امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا دانشگاه های ما در مرزهای دانش حرکت کرده و مدیرانی استراتژیک برای نظام تربیت کنند.

نظر شما