شناسهٔ خبر: 20774 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نتایج مسابقات علمی جشنواره صنعت چاپ آذرماه اعلام می‌شود

محمدحسن فکری از اعلام نتایج مسابقات علمی جشنواره صنعت در آذر ماه و همزمان با برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم‌؛ محمدحسن فکری رئیس بخش مسابقات علمی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه کمیته ارزیابی و پژوهش در هفته گذشته گفت: هفته پیش نخستین جلسه این کمیته برگزار شد و درباره نحوه دریافت و ارزیابی مقالات، کتاب‌ و پایان‌نامه‌های دانشجویی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد که فرم‌های جدیدی برای ارزیابی و داوری مقالات و آثار پژوهشی ایجاد شود تا از این طریق داوری‌ها با معیارهای مشخص و شفاف صورت پذیرد.

فکری درباره زمان اعلام آثار برگزیده در بخش مسابقات علمی گفت: با بررسی‌هایی که در نخستین جلسه به عمل آمد، تصمیم‌ گرفته شد تا برگزیدگان این حوزه همزمان با برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در آذرماه اعلام شوند.

رئیس بخش مسابقات علمی در ادامه گفت: هم‌اکنون آثاری برای داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌اند و پس از مشخص شدن فرم‌های داروی نسبت به بررسی آثار ارسال شده اقدام خواهد شد.

تقویت صنعت چاپ یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با تهاجم فرهنگی است

هم‌چنین احمد همتی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس گفت: صنعت چاپ یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در پیشرفت علم و فرهنگ است و از این رو پیشرفت فرهنگی با کمک صنعت چاپ میسر می‌شود.

وی درباره صنعت چاپ و جایگاه آن گفت: باتوجه به اینکه صنعت چاپ یکی از ارکان توسعه نشر کتاب و مطبوعات است، این صنعت جایگاه حساسی دارد. امروزه لازمه حضور در صحنه‌های جهانی قدرت است و مولفه قدرت نیز پیشرفت فرهنگی است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت فرهنگ در جامعه گفت: برای پیشرفت فرهنگی باید زیرساخت‌های لازم فراهم باشد. صنعت چاپ نیز به عنوان یک صنعت مادر از بسترهای مهمی است که باید توسعه یابد زیرا در پیشرفت فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: افزایش شمارگان کتاب، افزایش مطبوعات و بالا  رفتن سطح مطالعه در جامعه از لازمه‌های پیشرفت فرهنگی است که با کمک صنعت چاپ انجام می‌شود.

همتی  توسعه صنعت چاپ را یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی غرب دانست و افزود: امروز فضای جهان رقابتی است و  هجمه‌های فرهنگی را باید با روش‌های فرهنگی پاسخ داد بنابراین تقویت صنعت چاپ یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

وی با اشاره به نقش غیرقابل انکار صنعت چاپ اظهار کرد: اهالی صنعت چاپ از قشرهای زحمتکش جامعه هستند که باید مورد احترام اعضای جامعه قرار گیرند. توجه به زحمتکشان حوزه صنعت چاپ می‌تواند باعث پیشرفت صنعت مهم و استراتژیک چاپ شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس  درباره جشنواره صنعت چاپ گفت: جشنواره صنعت چاپ باعث رقابت در سطح کشور می‌شود و بدون شک این فضای رقابتی می‌تواند باعث شور و هیجان اهالی صنعت چاپ شود.

وی ادامه داد: صنعت چاپی از جمله صنایعی است که هیچ کس نمی‌تواند نقش آن را در تحولات فرهنگی، اجتماعی، هنری و سیاسی انکار کند زیرا اگر چاپ نباشد بحث آموزش که موضوع بسیار مهمی است با مشکل روبه رو خواهد شد. جشنواره صنعت چاپ را باید جشنواره‌ای فرهنگی تلقی کرد چرا که  امروز فرهنگ و هنر برای پیشرفت به صنعت چاپ نیاز دارد.

همتی صنعت چاپ را عنصر مهمی در پیشرفت علم دانست و افزود: صنعت چاپ در انتقال علم بسیار تاثیرگذار بوده است چراکه در صورت نبود صنعت چاپ پیشرفت علم با این سرعت انجام نمی‌شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس در بخش پایانی صحبت هایش اظهار کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی بستر رشد را برای کسانی که خواستار پیشرفت هستند فراهم کرده است. همچنین آمار نشان می‌دهد که ایران یکی از کشورهای برتر در زمینه تولید علم است. بنابراین صنعت چاپ با حمایت مسئولان  و کمک اهالی خود می‌تواند پیشرفت کند و به قطب اول منطقه تبدیل شود.

ایران می‌تواند به قطب علمی صنعت چاپ در منطقه تبدیل شود

محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، با اشاره به پیشرفت‌های صنعت چاپ کشور گفت: با توجه به پیشرفت‌های علمی و تشکیل انجمن علمی فناوری صنعت چاپ در دولت تدبیر و امید، به زودی می‌توانیم به قطب علمی صنعت چاپ در منطقه تبدیل شویم.

وی با اشاره به نقش غیرقابل انکار صنعت چاپ در جهان عنوان کرد: صنعت چاپ در دنیا صنعتی استراتژیک و مهم محسوب می‌شود و در مسایل اقتصادی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی سیاسی تاثیرگذار است. متاسفانه تا به امروز در کشور ما این صنعت به جایگاه واقعی خود نرسیده است و امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

وی در توضیح اقدامات مثبت دولت یازدهم در حوزه چاپ اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گام‌های مثبتی برداشته شد و نخبگان به صحنه آمدند که امیدواریم این طرح‌ها ادامه داشته باشد.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در توضیح نقش جشنواره صنعت چاپ در رشد و توسعه صنعت چاپ کشور گفت: جشنواره صنعت چاپ هر ساله با هدف حمایت و معرفی هرچه بهتر صنعت چاپ به جامعه برگزار می‌شود و می‌توان گفت که تا به امروز تاثیرگذار ظاهر شده است. باید به این نکته توجه داشت که حمایت‌های مالی و معنوی از برگزیدگان می‌تواند سرعت پیشرفت را چند برابر کند.

وی ادامه داد: برای مثال، حمایت از برگزیدگان برای حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند قدرت و کیفیت محصولات چاپی ما را به رخ جهانیان بکشد.

بیطرفان با اشاره به راهکارهای پیشرفت جشنواره صنعت چاپ اظهار کرد: جامعیت بخشیدن به جشنواره یکی از برنامه‌هایی است که باید مد نظر برگزارکنندگان جشنواره باشد. برای مثال در این جشنواره می‌توانیم استادان، پایان نامه‌ها، تحقیق‌ها و ایده‌های برتر را نیز معرفی کنیم تا انگیزه دانش پژوهی را در بین اهالی صنعت چاپ تقویت کنیم.

این چاپخانه‌دار تهرانی با اشاره به فعالیت‌های انجمن علمی گفت: یکی از حلقه‌های مفقود شده صنعت چاپ، پرداختن به کارهای پژوهشی است. خوشحالیم که انجمن علمی فناوری صنعت چاپ در دولت تدبیر و امید شکل گرفت و به زودی و با تمام توان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا بتوانیم به قطب علمی صنعت چاپ منطقه باشیم.

بیطرفان با گلایه از حاشیه‌های موجود در صنعت چاپ اظهار کرد: متاسفانه حاشیه در این صنعت زیاد است، حاشیه‌هایی که هیچ کس راضی به بودنش نیست. باید به این نکته توجه داشت که این حاشیه‌ها هیچ کمکی به ما نمی‌کند زیرا در حال حاضر این صنعت به تدوین طرح و برنامه نیاز دارد نه حاشیه‌هایی که هیچ موفقیتی را در بر ندارد.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: اکنون در حال گام نهادن به چهاردهمین پله از جشنواره صنعت چاپ هستیم. امیدوارم در جشنواره‌های آینده انجمن علمی فناوری صنعت چاپ کشور به عنوان بازوهای سازمان‌های عملیاتی و رابط صنعت و دانشگاه بتواند حضوری فعال در جشنواره داشته باشد.

نظر شما