شناسهٔ خبر: 20812 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجید تفرشی: متاسفانه نقد در ایران منحصر به عرصه رسانه شده است

مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ در نشست «نقد بدون روش تا نقد روش‌شناسانه» گفت: معضل بزرگی که در مقوله نقد ایران وجود دارد آن است که متاسفانه نقد در ایران منحصر به عرصه رسانه شده است و تعاملی بین محققان واقعی نقد و رسانه‌ها وجود ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ نشست «نقد بدون روش تا نقد روش‌شناسانه (با تاکید بر پژوهش‌های تاریخی)» چهارشنبه (۲۹ مردادماه) با حضور مجید تفرشی، سندپژوه و پژوهشگر تاریخ، محمود دلفانی، رئیس آموزشکده عالی روش‌شناسی علوم انسانی در پاریس و جمعی از پژوهشگران حوزه تاریخ در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار ‌شد. دبیری نشست نیز بر عهده جمشید کیانفر، رئیس خانه نقد کتاب ایران بود.

در این نشست به بررسی مبانی و تعاریف جدید نقد کتاب (به ویژه در حوزه کتاب‌های تاریخی) پرداخته شد و ‌رویکردها، نگاه‌ها، باید‌ها، نبایدها، چالش‌ها و روش‌هایی را که در نقد کتاب وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت و به پرسش‌هایی چون نقد چیست؟ چه تکنیک‌هایی دارد؟ و جایگاه نقد امروز کتاب در ایران چیست؟ پاسخ داده شد. 

مجید تفرشی با انتقاد شدید حوزه نقد و نقادی در جامعه علمی ایران گفت: معضل بزرگی که در مقوله نقد در ایران وجود دارد این است که متاسفانه نقد در ایران منحصر به عرصه رسانه شده است و کمتر به صورت مکتوب نوشته می‌شود. 

وی افزود: در ایران محقق واقعی که باید نقدنویس باشد کمتر دیده‌ می‌شود و تعامل واقعی بین محققان نقد با رسانه‌ها به دلایلی چون عدم اعتماد، عدم وقت کافی و... وجود ندارد و نقد به دست کسانی افتاده است که نقدنویس حرفه‌ای نیستند و بیشتر به عنوان کارمند حقوق‌بگیر به این کار می‌پردازند و هیچ‌گونه اشرافی به موضوع مربوطه ندارند، حتی کتابی را در آن حوزه مطالعه نکرده‌اند و از جهت علمی صلاحیت و شایستگی نقد آثار علمی را ندارند، نقد می‌کنند. 

تفرشی در ادامه سخنانش درباره معضلی که در حوزه نقد ایران وجود دارد، گفت: از سوی دیگر، متاسفانه در ایران، زمانی که نویسنده‌ای مورد نقد قرار می‌گیرد، از آن برداشت‌های شخصی می‌کنند. در حالی‌که اگر در خارج از کشور تیزترین ‌نقد‌ها هم بر کتاب و اثری شود، هیچ‌گاه از آن برداشت شخصی نمی‌شود. کما این‌که درباره کتاب یرواند آبراهامیان که همین اواخر با عنوان «کودتا: کودتای ۱۳۳۲، سازمان سیا در ریشه‌های روابط ایران و ایالات متحده در عصر جدید» منتشر شد، شخصا ایرادهای محتوایی آن را به وی گوشزد کردم و موجب کدورت نشد. 

این سندپژوه و پژوهشگر تاریخ ادامه داد: بنابراین با توجه به مساله گفته شده نقد در ایران به سطح بسیار پایینی رسیده است که جدی گرفته نمی‌شود و شأنی برای آن در نظر نمی‌گیرند و تمام رسانه‌های ایران کمتر موفق شده‌اند به بررسی و نقد سالم بپردازند. 

گزارش تکمیلی این نشست با سخنرانی دکتر محمود دلفانی به زودی از «ایبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما