شناسهٔ خبر: 20877 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

علم، دین و فلسفه در گفتگو با مهدی گلشنی

کتاب علم، دین و فلسفه حاصل گفت‎وگوی تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با دکتر مهدی گلشنی درباره علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور است.

 نام کتاب:  علم، دین و فلسفه (گفت‎وگو با دکتر مهدی گلشنی)

ناشر:  کانون اندیشه جوان

چاپ:  اول ۱۳۹۳

تعداد صفحات:  ۲۸۸

قیمت:  ۱۰۰۰۰ تومان

فرهنگ امروز:  در بهار ۱۳۸۲ تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف به مهدی گلشنی پیشنهاد گفت‎وگویی در مورد بعضی مسایل مربوط به توسعه علم و فناوری در ایران معاصر را دادند. این گفت‎وگو طی چند جلسه بحت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حول و حوش علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور صورت گرفت و اکنون به صورت کتاب از سوی سازمان انتشارت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انتشار یافت.

این کتاب دارا ی ۷ فصل است که مهدی گلشنی در فصل اول به سوالاتی در خصوص ارتباط علوم پایه همچون ریاضی و فیزیک با فلسفه پاسخ گفت. همچنین وی اشاراتی به شان شهود در فعالیت های علمی کردند.

در فصل دوم که عنوان فلسفه علم بر آن استوار است با پرسشی در خصوص علت تلاش‎های ایشان برای تاسیس رشته فلسفه علم در دانشگاه شریف و میزان استقبال دانشجویان از این رشته در ایران آغاز شد و با بحث کوتاهی در خصوص رسالت فلسفه علم در راستای ایجاد یک نگرش صحیح در جامعه نسبت به علم و فناوری به پایان رسید.

در فصل سوم گلشنی علم را بخشی از دین عنوان کرد و راهکارهایی برای حل این تفکر که علم و دین در تعارض با یکدیگر هستند ارائه داد.

او بحث علم دینی را در فصل چهارم ادامه دادند و در فصل پنجم با عنوان تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی به پرسشهای عدیده ای در خصوص ارزش تکنولوژی، عوامل موثر بر سرعت بخشی به آن و آثار سوء تکنولوژی پاسخ دادند.

در فصل ششم که حجم زیادی را دربر می‎گیرد به وضعیت کنونی علم در کشور ما پرداخته شد و گلشنی محیطهای علمی را خالی از عمق، و محیطهای فلسفی را محروم از نفوذ دانست و تاکید داشت که محیط های فلسفی ما اصلا مایل نیستند به ابعاد و  مشکلات فلسفی علوم توجه کنند و در حل آن‎ها تلاش نمایند. فصل آخر کتاب نیز مختصری است در خصوص جهانی شدن و اهمیت آن در دنیای امروز.

مرکز پژوهشهای جوان با هدف تعمیق و ارتقای معرفت دینی، نخبه‎پروری، ارائه نظامواره فکری و معرفی الگوهای رفتاری برای نسل نو این کتاب را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در ۲۸۸ صفحه و قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظر شما