شناسهٔ خبر: 20885 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

40 درصد آثار ابن سینا هنوز چاپ نشده است

دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی با بیان اینکه عظمت ابن سینا بیشتر از شهرت او است، گفت: 40 درصد آثار ابن سینا هنوز چاپ نشده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، غلامرضا اعوانی پیش از ظهر شنبه در همایش عقلانیت در حکمت سینوی اظهار داشت: متاسفانه ابن سینا هنوز آن طور که باید شناخته نشده و عظمت ابن سینا از شهرت وی بیشتر است.

وی با بیان اینکه ابن سینا بزرگترین تاثیر گذاری را در شرق و غرب داشته است، عنوان داشت: ابن سینا یکی از عظمت های بزرگ جهان بوده است که همراه تخصص در طب در فلسفه نیز استاد بوده  و بزرگترین فیلسوف و بزرگترین طبیب است.

 دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی با اشاره به اینکه ابن سینا هم در رشته فلسفه و هم در رشته طب تبحر داشته است، ابراز  داشت: طب اسلامی به مانند طب چینی دارای درجه عظیم بوده است.

اعوانی ادامه داد: کتاب قانون ابن سینا پس از  اختراع چاپ بعد از تورات دومین کتابی بود که چاپ شد و کتاب شفا ابن سینا نیز از منابع درسی در دنیا بوده است.

وی با بیان اینکه کتاب قانون در آن زمان پنج بار تجدید چاپ شد، عنوان داشت: اینکه نام این همایش عقلانیت در حکمت سینوی انتخاب شده برای این بوده که در حال حاضر در جامعه عقلانیت وجود ندارد.

 دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی در ادامه، ایران را محل حکمت عنوان کرد و افزود: پایه ای را که ابن سینا بنیان گذاشته یک پایه محکم بوده است.

اعوانی اظهار داشت: ابن سینا شاگردانی داشت که حلقه محکمی از فقه و فلسفه را تشکیل می دادند و شاگردان وی هچون فقیه معصومی و ابو عبدالله فلسفه و حکمت را ادامه دادند.

وی بیان داشت: تدوین آثار ابن سینا در کشور از جمله برنامه ها بوده است و ساختمانی نیز برای آن در نظر گرفته شد اما متاسفانه اجازه ادامه کار را به ما ندادند و کار ادامه پیدا نکرد.

 دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی عنوان داشت: در حال حاضر فرهنگستان فرهنگستان های جهان کار تدوین آثار بوعلی را در برنامه کاری خود قرار داده است.

اعوانی از تدوین ششمین بار کتاب ابن سینا به لاتین خبر داد و افزود: متاسفانه 40 درصد آثار ابن سینا هنوز چاپ نشده است.

وی با بیان اینکه آثار فلسفی، پزشکی، و علمی ابن سینا بهترین نسخه برای کتاب های دانشگاهی است، ابراز داشت: برای چاپ و تدوین این کتاب ها باید بهترین نسخه و بهترین روش چاپ انتخاب شود ولی برخی از نسخه که چاپ شده غلط چاپی دارند.

رئیس بنیاد بوعلی نیز در این همایش اظهار داشت: قدر شناسی از شخصیت بزرگ و عالمی چون شیخ الرئیس بوعلی سینا یکی از وظایف جامعه است و امروز فلسفه وجودی این انجمن خورشید باید شناسانده شود.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی ادامه داد: آرامگاه بوعلی باید از صرف گردشگری بودن خارج شود و به مکانی برای برگزاری مراسم های مختلف باشد و اخیرا برنامه هایی مانند برگزاری مراسم سوگواری و شهادت امامان و و ائمه بوده است.

وی بیان داشت: ابن سینا در تفسیر قرآن و به ویژه عرفان عملی و نظری شخصیتی بی نظیر بوده است و عرب ها می خواهند بوعلی سینا را به نام خود ثبت و آن را مصادره کنند.

رمحمدی در پایان بیان داشت: لازم است که در آرامگاه بوعلی سینا کلاس ها و کارگاه های آموزشی نیز برگزار شود.

نظر شما