شناسهٔ خبر: 20946 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شیوه نامه انتشار کتاب‎های علمی دانشگاه آزاد اعلام شد

دانشگاه آزاد اسلامی به منظور افزایش کمیت و بالابردن کیفیت فعالیتهای علمی پژوهشی، نسبت به تدوین شیوه نامه انتشار کتابهای علمی در واحدهای این دانشگاه اقدام کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، متن کامل این شیوه نامه در سامانه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد قابل دسترسی و بخشهایی از شیوه نامه مذکور به این شرح است:

هیات داوران: این هیات متشکل از حداقل دو تن از اعضای هیات علمی صاحب نظر و با تجربه در هر رشته تخصصی از علوم مختلف دانشگاهی با مرتبه علمی دانشیاری یا حداقل استادیاری با سابقه انتشار کتاب در همان زمینه انجام می گیرد که با توجه به موضوع کتاب و تخصص شان از سوی شوراهای ذی ربط برای داوری انتخاب می شود.

اثر: هرگونه نوشتار علمی اعم از تصنیف، تالیف، تدوین و گردآوری، ترجمه، تصحیح و نقد و ویرایش علمی است که مفهومی جز مقاله و جزوه درسی دارد.

صاحب اثر: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (تمام وقت، نیمه وقت و حق التدریس) و اعضای هیات علمی سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی معتبر، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر افراد فرهیخته که تمایل دارند کتاب خود را به نام دانشگاه آزاد اسلامی منتشر کنند.

محل تامین بودجه

هزینه تصنیف، تالیف، ترجمه، تصحیح، گردآوری، نقد و سایر آثار  

هزینه تصنیف، تالیف، ترجمه، تصحیح، گردآوری، نقد و غیره از طریق بستن قرارداد میان ناشر و صاحب اثر صورت می گیرد و از محل بوده بودجه پژوهشی قابل پرداخت است.

کتاب الکترونیکی (ebook)

رعایت تمامی مراحل و موارد مربوط به تولید و انتشار کتاب به صورت نسخه چاپی برای تولید و انتشار کتاب به صورت نسخه الکترونیکی نیز صادق و الزامی است. از جمله گرفتن مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ...

توزیع کتاب

ضروری است واحدها در خصوص کتابهای خود اطلاع رسانی کنند. عنوان کتاب های انتشار یافته (نسخه چاپی یا الکترونیکی) در واحد در تابلوی اعلانات واحد نصب شود تا در معرض دید همگان قرار گیرد. به واحدهای دانشگاهی توصیه می شود از کتاب های چاپ شده فقط یک نسخه را به صورت رایگان به هر واحد، که دارای رشته های مربوط به آن کتاب است، هدیه کنند و در صورت تقاضای بیش از یک جلد واحد ها می توانند با پرداخت وجه نسبت به تهیه کتاب های مورد نیاز خود اقدام کنند.

شرایط دادن جایزه

به مولفان کتاب هایی که به صورت های زیر به چاپ برسند جایزه پرداخت می شود:

الف- کتاب باید جزو کتاب های دانشگاهی باشد.

ب- فصل های نگارش یافته دقیقا براساس استانداردهای علمی بین المللی تهیه شده و تالیفی باشند (متن های ترجمه شده مورد تایید نییستند).

ج- نام و نام خانوادگی، عنوان فرد و همچنین نام واحد دانشگاهی به طور کامل درج شود.

د- کتاب در ابعاد بین المللی توزیع شود و در پایگاه های معروف مانند Amazon و غیره قابل جستجو باشد.

تبصره ۱- مبلغ جایزه معادل یک مقاله (WOS) ISI با احتساب ضرایب مربوط در آخرین شیوه نامه تشویق مقاله های علمی دانشگاه آزاد اسلامی منظور خواهد شد. محل تامین بودجه جایزه تشویقی از محل اعتبارات پژوهشی براساس آیین نامه نحوه تخصیص اعتبار پژوهشی در واحد های دانشگاهی تامین می شود.

نظر شما