شناسهٔ خبر: 20955 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پوستر چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ طراحی شد

طاها فکوری پوستر چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ را طراحی کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ طاها فکوری طراح پوستر جشنواره چاپ درباره المان‌های به کار گرفته شده در این پوستر گفت: یکی از عناصر اصلی صنعت چاپ رنگ است و در پوستر طراحی شده برای چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ تلاش شده با قرار دادن طیف رنگ‌های مختلف، متضاد، مکمل و خنثی این امر به نمایش درآید.

وی افزود: ترکیب این طیف رنگ‌ها به صورت دورانی در مرکز پوستر به نمایش گذاشته شده و اهمیت رنگ در صنعت چاپ را به نمایش می‌گذارد. بیننده با مشاهده طیف رنگ‌ها در مرکز تصویر و دستگاه چاپ در پس زمینه پوستر به راحتی با صنعت چاپ و جشنواره صنعت چاپ آشنا می‌شود.

صنعت چاپ به اعتبارات و تسهیلات کم‌بهره نیاز دارد

حجت‌الاسلام حسین مرشدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ ندارند زیرا اعتبارات لازم به این صنعت اختصاص داده نمی‌شود.

وی درباره جایگاه صنعت چاپ در کشور اظهار کرد: صنعت چاپ به عنوان یک زیرساخت فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و فراگیری تحصیل و افزایش علم از طریق صنعت چاپ میسر شد و منجر به گسترش علم و دانش شد.

مرشدی با اشاره به شرایط جغرافیایی مناسب استان هرمزگان برای مبادلات تجاری گفت: استان هرمزگان استانی ساحلی است که از طریق دریا با کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباط است و این اقتضا می‌کند که ما به صنعت چاپ توجه ویژه‌ای داشته باشیم. استان هرمزگان سال‌های سال از نبود یک چاپخانه مجهز رنج می‌برد اما خدا را شاکریم که در دولت تدبیر و امید توانستیم یک چاپخانه مجهز را احداث کنیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان درباره دلایل عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت چاپ اظهار کرد: تنها دلیلی که سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ ندارند این است که اعتبارات لازم به این صنعت اختصاص داده نمی‌شود. از سوی دیگر برخی از سرمایه‌ها هم اگر به قدری سودش بالاست که اصلا سنخیتی با درآمد اهالی صنعت چاپ ندارد.

مرشدی افزود: متاسفانه نگاه به این صنعت فرهنگی نیست. بنابراین تسهیلاتی که داده می‌شود سود بسیار بالایی دارد و این دلیل عدم سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ است.

حجت‌الاسلام مرشدی با اشاره به بازار مناسب کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: کشورهای همسایه به کیفیت صنعت چاپ ما توجه می‌کنند. اگر تعداد چاپخانه‌های مجهز استان را افزایش دهیم، بدون شک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دریای عمان، همانطور که از سایر صنایع استان هرمزگان استفاده می‌کنند در بحث صنعت چاپ نیز به چاپخانه‌های استان رجوع خواهند کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان برگزاری هرساله صنعت چاپ را مفید دانست و افزود: معمولاً هرساله جشنواره‌ها و همایش‌های زیادی برگزار می‌شود، اما اگر می‌بینید که یک جشنواره کیفیت بالایی دارد، دلیل آن نوآوری و خلاقیتی است که در آن جشنواره وجود دارد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی چندین استان برای حضور در چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ ادامه داد: به شخصه اعتقاد دارم که دلیل استقبال استان‌ها از جشنواره چهاردهم این است که همه متوجه پیشرفت چندین ساله جشنواره صنعت چاپ شده‌اند.

حجت‌الاسلام مرشدی در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: امیدوارم که با تلاش مسئولان و همت اهالی صنعت چاپ شاهد شکوفایی و توسعه این صنعت باشیم زیرا پتانسیل لازم برای گسترش این صنعت در کشور وجود دارد.

بازنگری در مسابقات صنعت چاپ می‌تواند کیفیت جشنواره را افزایش دهد

سیامک دری، مدرس دانشگاه درباره جشنواره صنعت چاپ گفت: مسابقات چاپ از جمله بخش‌های مهم جشنواره صنعت چاپ است و برای بهتر شدن نیاز به بازنگری دارند.

وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ گفت: قاعده برگزاری جشنواره صنعت چاپ رشد این صنعت است اما باید بررسی کرد و دید که چه میزان از رشد صنعت چاپ به جشنواره بر می‌گردد و کدام بخش‌ها تاثیرگذارتر بوده‌اند.

دری درباره نقش مسابقات آثار چاپی در افزایش کیفیت محصولات صنعت چاپ گفت: مسابقات چاپ از جمله بخش‌های مهم جشنواره صنعت چاپ است و برای بهتر شدن نیاز به بازنگری دارند. اگر ما بتوانیم چهارچوب مناسبی برای برگزاری این مسابقات ارایه کنیم، می‌توانیم به کیفیت جشنواره کمک زیادی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما محصول نهایی را بررسی می‌کنیم اما باید شرایط تولید نیز بررسی شود. به طور مثال اگر دو کالا دارای کیفیت یکسان باشند باید دید که هر کدام با چه ماشینی تولید شده‌اند و پس از آن ارزش نهایی مشخص گردد.

این مدرس دانشگاه درباره نقش موثر آموزش‌های آکادمیک صنعت چاپ عنوان کرد: آموزش صنعت چاپ جزو رشته‌های پر هزینه است و نیاز به تجهیزات گران قیمت دارد. خوشبختانه آموزش آکادمیک در ایران بسیار تاثیرگذار بوده اما با نتیجه مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی افزود: اگر خواهان پیشرفت هستیم باید در کنار تجربه پیشکسوتان صنعت چاپ از دانش متخصصان سایر علوم نیز استفاده کنیم. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صنعت چاپ کشور نیاز به دانش سایر علوم دارد. در دنیای امروز دانش لازمه رقابت است و معتقدم سایر علوم باید وارد این صنعت شوند. باید راه برای دانش‌هایی که می‌توانند نقش مکمل را برای صنعت چاپ داشته باشند، باز باشد.

نظر شما