شناسهٔ خبر: 20990 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا کتاب مجید سعیدی را یک ناشر آمریکایی چاپ کرد؟

مجید سعیدی دلیل انتشار کتاب عکس‌های خود از زندگی مردم جنگ‌زده افغانستان، توسط یک ناشر آمریکایی را بی‌توجهی ایرانی‌ها به حوزه عکاسی مستند عنوان کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ این عکاس درباره انتشار کتاب «زندگی در جنگ» گفت: این کتاب شامل 85 قطعه عکس سیاه و سفید از سال‌های حضورم در افغانستان است که در حدود 120 صفحه به چاپ رسیده و توسط یکی از ناشران امریکایی با قیمت 50 دلار منتشر شده است. این کتاب پیش از این برگزیده چهارمین دوره کتاب سال آمریکا «فوتو اویدنس» (FotoEvidence Book Award) شده بود.

او افزود: برای این کتاب «اد کاشی»، یکی از عکاسان آمریکایی عضو آژانس 7 و «عبدالله عبدالله»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که من از روند حضور او در جریان انتخابات عکاسی می‌کردم، مقدمه نوشته‌اند.

سعیدی درباره دلیل انتشار این کتاب در خارج از کشور اظهار کرد: به عکاسی مستند در ایران خیلی بها داده نمی‌شود و مردم ما ترجیح می‌دهند پول بدهند و کتاب زیبایی‌ها و مناظر ایران و جهان را بخرند. برعکس در امریکا و اروپا به واقعیت‌های تلخی که در دنیا وجود دارد توجه بیشتری نشان داده می‌شود و من این را حسن آن‌ها می‌دانم، چون انسان هر زمان که اراده کند می‌تواند زیبایی‌ها را ببیند، اما دیدن و آگاه شدن از زشتی‌ها و اتفاقات دنیای امروز همیشه در دسترس نیست.

این عکاس همچنین گفت: این کتاب روز 5 سپتامبر در بخش کتابخانه فستیوال عکاسی خبری فرانسه و در ماه اکتبر در میلان و 5 ماه نوامبر در گالری «کندی» فلورانس ایتالیا برای علاقه‌مندان امضا می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

در بخشی از مقدمه اد کاشی برای این کتاب آمده است:«زندگی در جنگ، اثر عکاس ایرانی مجید سعیدی، احتمالا تنها کتابی درباره افغانستان است که در آن تصاویری از جنگ یافت نمی‌شود. برای ۱۰ سال دوربین او زندگی روزانه در بستر جنگ را نشان داده است. مجید به دلیل هم‌زبانی به‌جای این‌که با ارتش بیگانه همراه شود، با مردم افغانستان همراه بود. عکس‌های او نشان‌دهنده‌ی انسانیت مردمی است که طی دهه‌ها جنگ به زندگی خود مشغول‌اند. چشمان حساس او، دید هنری، مهارت ژورنالیستی و همراهی نزدیک، پرتره‌هایی از کشوری پدید آورده که ما در غرب تنها از طریق مداخله نظامی می‌بینیم، مرگ سربازان‌مان، شکست نظامی سیاست‌ها و نگاه پست به مردم کشور، فرهنگ و راه و رسم زندگی

مجید سعیدی متولد 1353 در تهران است. او عکاسی را از سن 16 سالگی آغاز کرد و زمانی که 18 داشت برای عکاسی به مرز ایران و عراق رفت. پروژه عکاسی «زندگی در جنگ» با موضوع زندگی مردم افغانستان پس از بروز جنگ در این کشور، تاکنون در رویدادهای عکاسی مختلف برنده جایزه شده است.

جایزه فتو اویدنس 2014 (کتاب سال عکاسی آمریکا)، جایزه ورلد پرس فوتو 2013 در بخش موضوعات معاصر، جایزه عکاسی یونیسف در سال 2010، جایزه عکاسی خبری انجمن ملی عکاسان خبری (NPPA)، جایزه هنری نانن در سال 2010، جایزه عکاسی خبری چین در سال 2013 و همچنین جایزه RPS ژاپن درسال 2013 از جمله جوایزی هستند که سعیدی تاکنون کسب کرده است.

نظر شما