شناسهٔ خبر: 21049 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقدیر از کارگردان «پایتخت» به عنوان خادم فرهنگ رضوی

تقدیر از سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت و 15 نفر دیگر از ایران و کشورهای جهان به عنوان خادم فرهنگ رضوی، از برنامه های امسال جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست خبری ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت هفته دولت و دهه کرامت و با موضوع تشریح برنامه های این سازمان در جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) ظهر دیروز سه شنبه ۴ شهریور در محل این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی که سیدجواد جعفری دبیر بخش بین الملل این جشنواره و محمود واعظی دبیر بخش بین‌الملل آن هم حضور داشتند، ابتدا ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت:  دامنه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) اکنون به ۷۵ کشور جهان گسترش پیدا کرده است و برنامه های آن هر ساله با استقبال شیعیان جهان روبرو می شود. امسال ما میزبان خادمان رضوی از کشورهای خارجی شامل سوئیس، گرجستان، پاکستان، لبنان، ماداگاسکار، اسپانیا و اوگاندا در جشنواره هستیم.

وی افزود:  با هدف مشارکت بیشتری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جشنواره  ۲۰۰ صفحه فرهنگی حاوی تابلوها و دی وی دی های مختلف فرهنگی و اقلام متبرک حرم رضوی برای رایزن های فرهنگی ایران در خارج از کشور ارسال شده است.

به گفته ابراهیمی ترکمان  ۸۸ تابلو عکس حرم امام رضا (ع) هم به همراه فیلم های مستندی درباره آن حضرت  برای دفاتر رایزنی فرهنگی ایران در خارج از کشور ارسال شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین از ارسال سریال "ولایت عشق" که موضوع آن درباره امامت امام رضا (ع) است با زیر نویس انگلیسی به دفاتر رایزنی فرهنگی ایران در خارج از کشور خبر داد و گفت: ۲۷ نماهنگ در حوزه های مرتبط با فرهنگ رضوی، تولید شده  که این اقلام به همراه مجموعه فرهنگی "مهر هشتم"  شامل کتاب ها و برنامه های مجازی مرتبط با امام رضا (ع) برای دفاتر رایزنی فرهنگی ایران در خارج از کشور ارسال شده است. علاوه بر اینها کتابها مختلف و متعددی با موضوع امام هشتم و زندگانی و سیره ایشان به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی تدوین و به  نمایندگی های ایران در خارج از کشور  ارسال شده است.

ابراهیمی ترکمان از افتتاح کتابخانه تخصصی دیجیتالی امام رضا (ع)(ع) شامل ۲۲۰ نسخه در تمامی دفاتر فرهنگی ایران در خارج از کشور همزمان با جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) خبر داد و گفت: سخنرانان متعددی که تسلط کامل به زبان کشورهای مقصد دارند برای تبیین زندگانی و سیره امام رضا (ع) و فرهنگ جاری رضوی در جامعه ایران به این کشورها عرضه شده اند.

همچنین به گفته  رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جشنواره امسال فرهنگی هنری امام رضا (ع) از ۱۶ خادم فر هنگ رضوی شامل ۸ خادم ایرانی و ۸ خادم خارجی تجلیل خواهد شد که سهیل اسعد از اسپانیا و سیروس مقدم (کارگردان مجموعه پایتخت) از ایران، از جمله این افراد هستند.

در این نشست خبری همچنین سید جواد جعفری دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سخنانی گفت: رسالت این جشنواره شناسایی پدیدآورندگان آثار مرتبط با امام رضا (ع) چه در داخل و چه در خارج از کشور است. این جشنواره همواره به دنبال گسترش فرهنگ رضوی و انتشار آثار مربوط به این حوزه است.

وی افزود: ما با این رویکرد شش مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته ایم و سه مرحله را هم پیش روی داریم؛ تدوین برنامه ها در عرصه ملی، پذیرش آثار ، داوری و انتخاب آنها، تدوین برنامه های بخش بین الملل، انتخاب خادمان داخلی و خارجی فرهنگ رضوی و برگزاری یادمان ورود امام رضا (ع) به شلمچه، از جمله این مراحل بوده است.

به گفته دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) تا این لحظه بیش از ۲۱۶ هزار اثر فرهنگی هنری دیجیتال از ۱۲۶۸ نفر به عنوان برگزیدگان استانی از ۳۱ استان کشور ارسال شده است که در مراسمی از بهترین ها تقدیر خواهد شد.

جعفری با اشاره به اهمیت شلمچه به عنوان نقطه ای که امام  رضا از آن طریق وارد کشورمان شده است، به اهمیت این منطقه به عنوان یادمان شهدای ۸ سال دفاع مقدس هم پرداخت.

وی ادامه داد: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) امسال در اول ذیقعده (۶ شهریور) همزمان با تولد حضرت معصومه(س) و راس ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح ۶ شهریور در حرم آن حضرت درقم  و با حضور یکی از مراجع عظام تقلید آغاز بکار می کند و پس از برپایی ۸۵ عنوان برنامه در ۳۱ استان کشور در ۷ و ۳۰ دقیقه شب ۱۶ ذیقعده (۱۵ شهریور)  به کار خود پایان می دهد.

جعفری همچنین به چند پدیده جالب در جشنواره امسال فرهنگی هنری امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: از ارتفاعات تالش  در استان گیلان، کوچکترین مدرسه جهان با ۲ دانش آموز در این جشنواره شرکت کردند . این دو دانش آموز دلنوشته ای ارسال کردند که مضمون آن این بود که ای کاش خانواده ما این تمکن مالی را می یافت که به پابوس امام رضا (ع) برویم. بعد از درج این خبر در رسانه ها، تعدادی از خیرین پیشگام شدند و هزینه تشرف این دو دانش آموز را به حرم امام رضا (ع) متقبل شدند امام رضا (ع) هم به صورت آنی جواب خواسته این دانش آموزان پاکدل و خوش نیت را دادند.

وی گفت: پدیده جالب دیگر این بود که در یکی از روستاهای کشور ۴ هزار نفر اعلام آمادگی کردند که ۴۰ حدیث از امام رضا (ع) را حفظ کنند و منتخبین آنها انتخاب شوند. این حرکت به صورت کاملا خودجوش و توسط اهالی این روستا انجام شد. پدیده سوم این بود که هنرمندانی که داوطبانه اعلام آمادگی کردند که دوره زندگی امام رضا (ع) را از تولد تا شهادت به تصویر بکشند ، هم اکنون در حال نقاشی ۱۰ تابلو در این زمینه هستند.

دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) همچنین گفت: پدیده چهارم این بود که در روستایی در استان هرمزگان تمامی اهالی این روستا بجز کسانی که کهولت سن و یا بیماری داشتند، در مسابقات بومی که این جشنواره طراحی کرده بود شرکت کردند.

جعفری در توضیح خروجی این جشنواره هم گفت: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) می تواند در طراحی و برگزاری هفته های فرهنگی هنری رضوی به ما کمک کند کما اینکه این کار انجام شده است و از آثاری که به این جشنواره ارسال می شود در این هفته ای فرهنگی استفاده می شود. نکته دیگر اینکه دانشگاهیان و دانشجویان از اردیبهشت ماه امسال ارتباط بیشتری با جشنواره پیدا کردند و مقالات بسیار خوبی برای دبیرخانه ارسال کردند.

دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) همچنین از آغاز بکار رسمی خبرگزاری فرهنگ رضوی و رونمایی از کتاب «غزال غزل» با نقاشی های استاد محمود فرشچیان همزمان با جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در دهه کرامت خبر داد.

نظر شما