شناسهٔ خبر: 21057 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب "تاملاتی در دین و رسانه" منتشر شد

کتاب «تأملاتی در دین و رسانه» نوشته دکتر کمال اکبری از سوی انتشارات آرمان حیات منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ وابسته شدن زندگی افراد به رسانه‌های جدید موجب تأثیر عمیق آن‌ها بر فکر، اندیشه و طرز رفتار آن‌ها شده است. در این میان حوزه‌های علمیه تلاش می‌کنند زندگی دینی و سبک زندگی اسلامی را با رسانه‌های جدید تبلیغ و ترویج کنند. این نویسنده معتقد است که نحوه تعامل دین با رسانه‌های جدید با توجه به ماهیت متفاوت آن‌ها با رسانه‌های سنتی ضروری به نظر می‌رسد.

کتاب «تأملاتی در دین و رسانه» مجموعه مقالاتی است که نویسنده محترم به تناسب شرایط زمانی تدوین کرده است و دربرگیرنده مقاله‌هایی چون «فقه ارتباطات و رسانه، تعریف و محدوده»، «تبلیغ دینی در رسانه‌های جدید»، «رسانه‌ها غفلت‌زا یا آگاهی بخش»، «فرم و قالب در انتقال مفاهیم دینی برنامه‌های تلویزیونی»، «اهمیت نگاه دینی در برنامه‌های نمایشی» و «شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغ علیه مبانی دینی» است.

دکتر اکبری نویسنده این کتاب معتقد است که رسانه‌های نوین در یک فرهنگ متفاوت از فرهنگ دینی پدید آمده‌اند. رسانه‌های سنتی مثل منبر، نماز جماعت، هیئت‌های مذهبی از بطن و بستر دین شکل گرفته‌اند اما رسانه‌های نوین در بستر فرهنگ سرمایه داری و مصرفی غرب شکل گرفته است. از طرفی تفاوت ماهوی بسترهای شکل‌گیری این دو دسته رسانه، استفاده از رسانه‌های نوین را در یک جامعه دینی با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند و از طرف دیگر استفاده نکردن از رسانه‌های نوین با توجه به کثرت استفاده از آن در جامعه امروز غیرممکن به نظر می‌رسد.

با توجه به بدیع بودن این موضوع در کشور ما، نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند تا ابعاد مختلف این تعامل را باز‌شناسی کند و بیانگر مسائلی باشد که حوزه دین؛ در ارتباط با رسانه، با آن مواجه است.

بعد از کتاب «درآمدی بر ارتباطات و اطلاعات در اسلام» این دومین اثر نویسنده در حوزه رسانه و ارتباطات است و در ۲۰۰ صفحه در قطع رقعی چاپ شده است.

نظر شما