شناسهٔ خبر: 21072 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک شاعر کره ای تاج طلا جایزه گرفت

كو اون شاعر مشهور كره‌اي كه هر سال به عنوان يكي از بخت‌هاي مسلم جايزه ادبي نوبل مطرح است، جايزه تاج گل طلا را به خانه برد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ كو اون شاعر مشهور كره جنوبي يكي ازمهمترين جوايز شعر جهان، يعني جايزه تاج گل طلا را از آن خود كرد.

ديروز كميسيون ملي كره در يونسكو با اعلام اين خبر افزود كو اون اين جايزه را در اختتاميه مراسمي كه در جشنواره شعر در شهر مقدونيه جنوبي در استراگا برگزار شده بود، براي مجموعه آثارش دريافت كرد.

امسال پنجاه و سومين دوره اين جايزه برگزار شد كه فستيوال بين‌المللي شعري است كه از سال 1962 تاكنون هر سال در فاصله 21 تا 24 ماه اوت برپا مي شود.

از برندگان پيشين اين جايزه مي‌توان به دبيلو.اچ .اودن در سال 1971، پابلو نرودا در سال 1972، لئوپولد سدار سنگور در سال 1975، هانس ماگنوس انسزبرگر در سال 1980، آلن گينزبرگ در سال 1986، جوزف برودسكي در سال 1991، شيموس هني در سال 2001 و توماس ترنستورمر در سال 2003 اشاره كرد.

كو اون كه متولد گانسان در شمال ايالت جيولا در سال 1933 است، به عنوان يكي از مهمترين نويسندگان و شاعران در قيد حيات كره شهرتي جهاني دارد. او بيش از يك صد جلد كتاب شعر، داستان، مقاله، ترجمه و نمايشنامه در كارنامه اش دارد.

او بيش از همه براي «مانينبو» (10 هزار زندگي) كه يك مجموعه شعر اسطوره اي 30 جلدي است شناخته مي شود. او سرودن اين مجموعه را از زمان حكومت نظاميان در دهه 1970 شروع كرد و آن را تا سال 2010 به اتمام رساند.

مجموعه بزرگ «مانينبو» و «ترانه هايي براي فردا» از مجموعه اشعار اوست كه به انگليسي ترجمه و در آمريكا منتشر شده اند.

كميسيون افزود در تلاش است تا يك نشست شعرخواني براي شعرهاي كو اون كه بيانگر تلاش او براي صلح جهاني است در سي و هشتمين نشست عمومي يونسكو كه سال آينده در پاريس برگزار مي‌شود، برگزار كند.

كو كه در فستيوال شعر استراگا حضور داشت قصد دارد جمعه به كشورش كره جنوبي بازگردد. او تا پنج‌شنبه در استراگا و اسكوبچي پايتخت مقدونيه مي‌ماند.

نظر شما