شناسهٔ خبر: 21106 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازبینی آيين­ نامه انتقال دانشجويان خارج

اهم اقدامات یک ساله وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حوزه آموزش پزشکی تشریح شد که در این میان تدوین سیاست های کلی آموزش پزشکی کشور و ابلاغ اجراي سند گسترش جغرافيايي آموزش عالي سلامت، از جمله مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه آموزش بوده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، وزارت بهداشت در این مدت به تقويت و توسعه آموزش پزشكي پرداخته که در این راه فعاليت‌هاي ارزشيابي آموزش علوم پزشكي در راستاي ارتقاي كيفي نظام‌ آموزشي كشور و تعيين و تبيين رشته/ مقاطع مورد نياز  نظام آموزش عالي سلامت تا ۱۴۰۴ را نظام‌مند كرده است.

ابلاغ اجراي سند گسترش جغرافيايي آموزش عالي سلامت و همچنين ارزيابي شرايط مناطق مختلف به منظور بومي­ سازي براي دانشكده­ هاي داروسازي با توجه به منطقه جغرافيايي تحت پوشش از دیگر فعالیت های این حوزه بوده است.

تدوين فرايند و تصويب اساسنامه به منظور ساماندهي مراكز آموزش هاي آزاد گروه پزشكي و برنامه­ ريزي اجرايي براي ايجاد كارپوشه الكترونيك براي تمام دستياران تخصصي و فوق تخصصي به همراه تدوين سیاست­های كلي آموزش پزشكي كشور كه در خصوص برخي از اين سياست­ها، همچون؛ نظام آموزش پزشکی­ پاسخگو، ارتقای کیفی نظام آموزشی و جلوگیری از توسعه بی­قواره و کمّی آموزش­ پزشكي و جلوگیری از ریزکردن بیش از حد تخصص­ها و اصلاح روند تربيت نيروي متخصص، اقدامات عملي نيز صورت گرفته است.

انعقاد تفاهم­نامه همكاري در آموزش­ هاي علوم پزشكي مابين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و حوزه پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي از دیگر همکاری های این حوزه است.

در حوزه آموزش پزشکی مجمع دانشكده­ هاي پزشكي به عنوان مجمع مشورتي تشکیل شده و نسخه نهايي سند «راهبرد گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت» و سند «رشته و مقاطع اولويت­ دار مورد نياز نظام سلامت» تدوين شده است.

اصلاح نحوه برگزاري پذيرش دستيار فوق­ تخصصي و ايجاد و راه­ اندازي چندین دوره­ ميان­ رشته­ اي و تهيه و تنظيم دروس و ضرايب درسی هر رشته و ارزشیابی و اعمال مصوبات جديد در مورد تمام رشته­ ها صورت گرفته است.

پيشرفت بازنگري ۶ برنامه در شورای عالی برنامه­ ریزی علوم پزشکی از ۳۰ درصد تا ۹۰ درصد و اجراي درس آشنايي با فرهنگ دفاع مقدس در ۵۰ درصد دانشگاه­ها به صورت اختياري از دیگر فعالیت های این حوزه بوده است.

نظام جامع نظارت و ارزيابي و رتبه­ بندي دانشكده­ هاي داروسازي بر اساس شاخص­ هاي مورد تأييد وزارتخانه استقرار یافت و ارزيابي شد. همچنین از دانشكده­ هاي داروسازي به منظور توسعه رشته­ ها و گروه­ هاي آموزشي، بومي­ سازي و نيازسنجي دوره­ های تخصصي و Ph.D بازدید شده است.

۱۵۲ پرونده در خصوص ارتقاء، ۴۲ پرونده احتساب سابقه آموزشی، ۳۶ پرونده ترفیع پایه سالیانه و نیز ۳۰ پرونده تبدیل وضعیت استخدامی در مرکز امور هیأت علمی بررسي شد. 

آيين­ نامه انتقال دانشجويان خارج بررسي و بازبیني شد و با برگزاري جلسات شوراي ­انتقال دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي ۱۰۰ پرونده بررسي و با ۷۵ مورد انتقال موافقت شد. همچنین ۱۸۰۹۱ مورد اطلاعات فارغ­ التحصيلي ارسالي از دانشگاه­ها بررسي شد. ۱۰۵۳۴ فقره درخواست دانشجويان متقاضي ارز نیز پس از بررسی موجب شد که ۳۰۸۸ دانشجوي واجد شرايط برای دريافت ارز معرفی شوند.

۵۷ كميسيون ارزشيابي با بررسي ۹۲۵ پرونده مدارك تحصيلي دانش ­آموختگان خارج از کشور تشكيل و ۴۵۴ مورد تأييد شد که با توجه به آئين­ نامه ارزشيابي مدارك تحصيلي خارج از كشور، عده­ اي از مشمولين اين آئين­ نامه به کشور بازگشتند.

در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ شاخص سهم دانشجویان پزشکی و دکتری (پزشکی عمومی و دکترای تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی) ارتقا پیدا کرده و به ۳۹.۲ درصد رسیده است.

مستندات لازم براي آغاز اصلاح فرايند پذيرش، انتقال و بورس دانشجويان خارج و داخل کشور بررسي و تهيه شد و با پذيرش ۲۵ دانشجوي بورسيه داخل در شوراي بورس و پذيرش ۹۰ داوطلب غيرايراني برای ادامه تحصيل به صورت بورسيه و پذيرش ۸۰ دانشجوي بورسيه غيرايراني موافقت شد.

۲۶۳ پرونده دانشجويان نمونه ارسالي از دانشگاه­ها و اولويت­ بندي بر اساس امتياز و مقطع تحصيلي بررسي شد. همچنین كتابچه مستندسازي انتخاب دانشجويان نمونه دوره هجدهم تهيه و آيين­ نامه انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه دانشگاه­هاي علوم پزشكي بازنگري و اصلاح شد.

مراحل پيش­ باليني برنامه آموزش پزشكي عمومي و بررسي حجم پذيرش و ظرفيت آموزش پزشكي عمومي در مراكز آموزشي و ارزشيابي برنامه آموزشي دوره دكتري پزشكي عمومي بازنگری شد.

مجموعه آيين­ نامه­ ها به منظور اجراي برنامه واگذاري كامل برنامه‌هاي مدون به مراكز مجري و تدوين برنامه آموزشي مداوم براي رشته‌هاي پروانه‌دار و دريافت و بررسي درخواست برنامه­ هاي آموزش مداوم و اضافه کردن تمام رشته­ ها و مقاطع تحصيلي گروه پزشكي در سامانه آموزش مداوم و تدوين برنامه­ هاي مدون آموزش مداوم چند رشته جدید گردآوري و تهيه شد.

وضعيت شعب بین­ الملل و تصميم­ گيري در خصوص نحوه تداوم فعاليت شعب بين­ الملل در نظام آموزشي خدمات سلامت ساماندهي شد.

صدور چندین مجوز تأسيس انجمن­هاي علمي جديد و نظارت بر مجامع عمومي عادي انجمن­های علوم پزشکی و انتخابات هيئت مديره و نظارت بر تشکیل سازمان­های مردم­ نهاد (سمن) وارزيابي اوليه وضعيت آموزشي دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه­ها بر اساس اطلاعات و آمار اخذ شده از دانشگاه­ها و پيگيري امور آموزشي دانشجويان شاهد و ايثارگر از دیگر فعالیت های حوزه آموزش بوده است.

نظر شما