شناسهٔ خبر: 21201 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تنهایی جلال را می‌توان از آثار گلابدره‌ای درک کرد

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: نثر گلابدره‌ای پخته و صمیمی بود؛ به طوری که آدم فکر می‌کرد با یک جلال زنده روبروست. از نوشته‌های گلابدره‌ای می‌توان تنهایی جلال آل احمد، تهمت‌ها و خلوت‌های او را درک کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ بزرگداشت دومین سال درگذشت استاد سید محمود گلابدره ای با حضور علیرضا قزوه، فرهاد توحیدی، جهانگیر الماسی، یوسفعلی میرشکاک، محسن مؤمنی شریف، علی خلیلی،محمد حنیف،محمدعلی گودینی،عباس خلیلی،ناصر فیض، شهرام شکیبا، محمود عبدالحسینی، قاسمعلی فراست،باقر رجبعلی و جمعی از هنرمندان و نویسندگان به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری عصر روز گذشته ۸ شهریور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا قزوه درباره محمود گلابدره‌ای گفت: امروز دومین سالگرد نبودن این شاعر را گرامی می‌داریم که حضور او در کتاب‌ها و آثارش دیده می‌شود. نسل ما نسلی است که بخشی از واقعیت‌های سال‌های دهه ۴۰ باید از زبان راویان جدی و واقعی مثل محمود گلابدره‌ای نقل می‌شد.

قزوه ادامه داد: در آن سال‌ها روشنفکری بیداد می‌کرد و از نوشته‌های گلابدره‌ای می‌توان تنهایی جلال آل احمد، تهمت‌ها و خلوت‌های او را درک کرد.

وی درخصوص اولین ملاقات خود با گلابدره‌ای توضیح داد: اولین‌بار در سال ۸۰ که مدیر مرکز ادبی فراهنگسراهای تهران بودم، او را دیدم و بودجه‌ای که آن روزها بابت کارش دریافت می‌‌کرد بین ۴ الی ۵ هزار تومان و ناچیز بود. آن روزها از خارج برگشته بود و به طور جدی تلاش می‌کرد برای نسل جوان معلمی و تجربیات خود را منتقل کند. جلسات قصه را با ایشان در فرهنگسرای بهمن برگزار کردیم و در آن زمان می‌خواست خاطرات آمریکایِ خود را بنویسد اما به دلیل محدودیت مالی ناشر نتوانست.

قزوه با اشاره به منویات ذهنی گلابدره‌ای گفت: او حداقل ۱۰ جلد می‌توانست خاطره بنویسد که فقط یک جلد از آنها یعنی «هوم‌لسی در آمریکا» را منتشر کرد. علاوه بر این او می‌توانست خاطرات سخت خود را از آمریکا منتشر کند. او شاگرد و همراه جلال بود و روحیات شمس را داشت.

قزوه افزود: او اهل زد و بند نبود و راحتی زندگی را برای خودش نمی‌خواست. مناعت طبع بالایی داشت که چیزی از ما درخواست نمی‌کرد. علی خلیلی، از دوستان وی، می‌گفت گلابدره‌ای همیشه در ماشین می‌خوابید و به این علت مشکل و بیماری پیدا کرده بود. به همین دلیل من صحبت کردم یک خانه ۵۰ متری در جنوب شهر برای او رهن کنند، اما روح او در گلابدره و شمیران بود و نمی‌خواست مدیون کسی باشد.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به نوع خاص رفتار گلابدره‌ای تصریح کرد: یک‌بار به من با طعنه گفت دکتر علیرضا قزوه اما واقعیت این است که نویسنده باید نویسنده باشد و مدرک تحصیلی به کار ما نمی‌آید. قرار بود امروز مراسم رونمایی از دو کتاب او اتفاق بیفتد، اما به دلیل قوانین خاص انتشارات سوره مهر، این مسأله را به بعد موکول کردیم.

وی گفت: او ۳۳ کتاب چاپ کرده که این شناسنامه خوبی برای اوست و بخشی از نوشته‌های او چاپ نشده است. با توجه به آشنایی با نویسنده بخش کمرنگی از زندگی او را بیان کرد. امروز کتابی از او در بازار نشر پیدا نمی‌شود چون مردمی و مظلوم بود. او راوی صادقی برای فضای انقلاب و جنگ بود و چندین قصه در این خصوص دارد.

قزوه در پایان صحبت ها خود تشریح کرد: نثر او پخته و صمیمی بود آدم فکر می‌کرد با یک جلال زنده روبروست. او خیلی با فقر دست و پنجه نرم کرد و امیدوارم با این برنامه او را از عسرت و سختی‌ها بیرون بیاوریم و به نویسنده‌ای که امروز نیست ادای دین کنیم. اگر زندگی بهتری برای او برپا می‌کردیم، امروز در جمع ما بود و برایش بزرگداشت می‌گرفتیم. امیدوارم بتوانیم بخشی از آثارش را چاپ و تجدید چاپ کنیم.

نظر شما