شناسهٔ خبر: 21207 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افتتاح نمایش «بر پهنه دریا» به کارگردانی پارسا پیروزفر

رئیس تماشاخانه ایرانشهر در مراسم افتتاحیه نمایش «برپهنه دریا» به کارگردانی پارسا پیروزفر گفت: متاسفانه برخی مطالب نه فقط مصداق‌های خودش را مورد اذیت قرار داد بلکه کل جریان تئا‌تر کشور را مورد حمله قرار داد و این هنر را به عقیده من دچار مسمومیتی کرد که شاید تا سال­‌ها ما باید تلاش کنیم تا بازگردیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ اجرای ویژه نمایش «برپهنه دریا» جدید‌ترین اثر پارسا پیروزفر، با حضور گلاب آدینه و نواختن زنگ آغاز نمایش با حضور خبرنگاران و هنرمندان، شنبه شب در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای مسعود فروتن برگزار شد، پارسا پیروزفر کارگردان، مترجم و بازیگر نمایش «بر پهنه دریا» در صحبتی کوتاه گفت: از اینکه تشریف آوردید متشکرم و امیدوارم از نمایش لذت ببرید.

در ادامه فروتن با توضیح اینکه معمولا برای اولین اجرا چنین مراسمی می‌­گیریم ولی این بار به دلیل اینکه روز اول بعضی چیز‌ها آماده نبود و از روز بعد بلیت­‌ها در پیش فروش اینترنتی تمام شده بود، اجرای افتتاحیه به شنبه موکول شد؛ از گلاب آدینه دعوت کرد تا به عنوان مه‌مان ویژه صحبت کند.

گلاب آدینه در حالی که به دلیل اجرای نمایشی در ایرانشهر سعی می‌­کرد با صدای آرام سخن بگوید، گفت: خوشحالم از اینکه برای آیین گشایش نمایشی دعوت شدم که کارگردانی پشت آن هست که با اخلاق و آداب است و به این دو شهرت دارد. آقای پیروزفر بین دوستان به عنوان شخصی فرهنگی، با شعور، روشنفکر به معنای واقعی کلمه و در نتیجه خوش فکر، خوش بین، متین و... است، خدا زیاد کند چنین افرادی را. پارسا می‌­تواند الگوی بسیار خوبی باشد برای جوانانی که تازه وارد این حرفه می‌­شوند. نمایش قبلی ایشان در ایرانشهر، «سنگ­‌ها در جیب­‌هایش» بسیار پرطرفدار بود و توانست تماشاگران بسیاری را به سالن بکشاند و خاطره خوبی در ذهن بینندگان باقی بگذارد. امیدوارم این نمایش هم مخاطبین زیادی داشته باشد و باز تماشاگران تازه­ای را به سالن بیاورد.

آدینه در بخش دیگری از سخنانش به حمایت از تئا‌تر اشاره کرد و افزود: می‌­خواهم از این فرصت سوء استفاده و یا استفاده کنم و از همه دوستان خواهش کنم که تبلیغ برای تئا‌تر را فراموش نکنید، بین همکاران، دوستان، آشنایان و صفحات مجازی و هرجا که می‌­رسید برای تئا‌تر تبلیغ کنید که این هنر متعالی زنده و برقرار بماند و مسئولان مجبور شوند که ارزش و بهای بیشتری به این هنر بدهند.

در ادامه مراسم، مجید سرسنگی، رئیس تماشاخانه ایرانشهر ضمن عذرخواهی از رعایت صدا و آهسته صحبت کردن به دلیل اجرای نمایشی دیگر، اظهار داشت: ضمن تشکر از پارسا پیروزفر و تایید صحبت­‌های گلاب آدینه باید بگویم در این چند سالی که افتخار داشتم که در این مجموعه خدمت کنم آقای پیروزفر یکی از کارگردان­های فهیم، حرفه­ای و به معنای دقیق کلمه هنرمندی هستند که توفیق داشتم با ایشان کار کنم و چنین دوست خوبی پیدا کنم. هم نمایش­های ایشان نشان داده که نمایش­هایی هستند که می‌­توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و هم هنر تئا‌تر را همیشه از زاویه فرهنگی دیده و آثاری که روی صحنه آورده همیشه از موضوعات فرهنگی خوبی برخوردار بوده­اند. از ایشان و گروه خوبشان تشکر می‌­کنم.

سرسنگی افزود: در چند ماهه اخیر همانطور که می‌­دانید خیلی مطالب درباره آثار نوشته و حرف­‌ها زده شد، بعضی­‌ها به واقع درست نبود و تهمت محسوب می‌­شود، چیزی که هم در دین و هم فرهنگ ما نکوهش شده است و قابل دفاع نیست. حرف­های زیادی هست که باید گفته شود البته نه در جواب کسانی که این مطالب را می‌­نویسند، بلکه در رابطه با خودمان، خانواده تئا‌تر؛ ولی با توجه به اینکه اجرای نمایش داریم، فرصت مناسبی نیست، می‌­خواهیم کار خوب آقای پیروزفر را ببینیم و نمی‌­خواهم فضا را ناراحت و غمگین کنم. به یک نکته اکتفا می‌­کنم خدمت شما هنرمندان و اهالی تئا‌تر و اصحاب رسانه که اینجا هستید؛ اگر قرار باشد در کشور ما توسعه­‌ای در زمینه فرهنگ و هنر صورت بگیرد همه باید در این توسعه کمک کنند، چیزی که برای کشور ما لازم است. شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری کشور ما نیازمند فرهنگ و برگشتن به آن فرهنگ اصیلی است که سال­‌های سال باعث افتخار ما بوده است. برای برگشتن به آن فرهنگ و شکوفا کردن آن و رسیدن به فرهنگ متعالی­‌تر همه باید کمک کنند، هنرمندان، مسئولین، مردم و رسانه‌ها.

وی تصریح کرد: اگر می‌­بینیم بعضی وقت­‌ها متاسفانه در حوزه­‌های فرهنگی و هنری یا عقب­‌رفت دیده می‌­شود و یا در جا زدن، بخشی به دلیل این است که اضلاع این مربع که باید با هم‌دیگر کار کنند متاسفانه به هم نپیوسته‌­اند. رسانه­‌ها هم می‌­توانند تاثیری بسیار سازنده داشته باشند و هم تاثیری بسیار مخرب، کمااینکه در این چند وقت متاسفانه برخی از مطالبی که نوشته شد نه فقط مصداق‌های خودش را مورد اذیت قرار داد بلکه کل جریان تئا‌تر کشور را مورد حمله قرار داد و این هنر را به عقیده من دچار مسمومیتی کرد که شاید تا سال­‌ها ما باید تلاش کنیم تا بازگردیم به جای اولی که بودیم.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر در پایان گفت: اگر ما با کسی دوست نیستیم، اگر از کسی خوشمان نمی‌­آید و اگر اتفاقا امروز ابزار قدرت در دستمان است، استفاده از این ابزار برای حل کردن مسائل شخصی به بهای ضربه زدن به فرهنگ، هنر و تئا‌تر کشور و تیره و تار کردن چهره تئا‌تر در نزد مردم و مسئولین و بزرگان، به نظرم کار درستی نیست و خود هنرمندان در این مسئله بسیار نقش دارند؛ کاش به جای برخی حسادت­‌ها و برخی برخوردهای شخصی، مدافع یکدیگر باشیم و بدانیم اگر کسی امروز در یک سالن توفیق پیدا می‌­کند، اگر حمایتش کنیم فردا این توفیق برای ما هم پیش می‌­آید اما اگر از کسی که موفقیتی را حاصل کرده است بنابر دلایل شخصی حمایت نکنیم یا خدای ناکرده او را در محاقی قرار دهیم با انواع و اقسام برچسب‌هایی که این روز‌ها هست،‌‌ همان اتفاق قطعا برای خود ما هم خواهد افتاد. لذا امیدوارم به تئا‌تر فکر کنیم، به فرهنگ و کشور فکر کنیم که سرافرازانه همیشه به عنوان یک کشور فرهنگی و هنری در جهان مورد توجه بوده، مسائل کوچک، حقیر و شخصی خودمان را کنار بگذاریم و ببینیم واقعا آیا از ابزاری که در دست ما است، ابزار مدیریتی، ابزار قلم و یا تریبون­‌های رسانه‌­ای به نفع این مردم، به نفع کشور و فرهنگ استفاده می‌­کنیم یا به نفع منافع شخصی خودمان. امیدوارم این عادات غیر فرهنگی از از محیط­‌های فرهنگی ما دور شود.

در پایان این مراسم زنگ نمایش، توسط گلاب آدینه نواخته شد و حاضران پوستر نمایش «برپهنه دریا» را امضا کردند و به تماشای این اثر نشستند.

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۳-۰۷-۱۳ ۱۸:۴۶شاینا 1 1

    آثارش تاریخ گذشته است آخه موضوع امروز دنیا یا کشور ما کمونیسمه؟ واقعا ایشون ابسورده وجودش. 
                                

نظر شما