شناسهٔ خبر: 21235 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقش رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در تدوین قانون سازمان نظام رسانه‌ای

رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها که پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای از سوی دفتر متبوع وی منتشر شده است، می‌گوید که نقشی در تدوین آن نداشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمد سلطانی‌فر رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران که چندی پیش روی وبسایت این دفتر قرار گرفت، از سوی کارگروهی زیر نظر وی تدوین شده است؟ گفت: خیر. من هیچ نقشی در تدوین این پیش‌نویس نداشته‌ام.

وی به این پرسش نیز که پس چرا این متن از سوی دفتر متبوع شما برای جمع‌آوری نظرات موافق و مخالف منتشر شده است؟ اینگونه پاسخ داد: به هر حال باید جایی این متن را منتشر می‌کرد و این کار به دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها سپرده شد.

سلطانی‌فر همچنین از ارائه نظرات کارشناسی خودش پیرامون پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران، به خبرنگار مهر خودداری کرد و گفت: نظرات من مشخص است و قبلاً در جایی دیگر آنها را بیان کرده‌ام.

بر اساس این گزارش، چندی پیش رادیو گفتگو، یکی از برنامه‌های «محرمانه نیست» خود را به موضوع «بررسی پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای» اختصاص داده بود که محمد سلطانی‌فر رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌‌ها هم جزو مدعوین این برنامه بود. به گزارش وبسایت رادیو گفتگو، سلطانی‌فر در این برنامه رادیویی با اشاره به فرآیند تهیه پیش‌نویس مورد اشاره، گفته است: «این پیش‌نویس با همكاری معاونت مطبوعات وزارت ارشاد و تعدادی افراد خبره روزنامه‌نگاری تهیه و تدوین شده است. البته این پیش‌نویس قطعی و نهایی نیست و باید توسط اهالی مطبوعات در زمینه‌های مختلف به نقد كشیده شود

همچنین به گفته وی، «اگر دوستان مطبوعاتی جایگزین‌هایی را برای این پیش‌نویس ارائه می‌كنند، باید توجه كنند كه آن جایگزین‌ها قابلیت اجرایی داشته باشد و از سویی دیگر قرار است كه این پیش‌نویس در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تصویب برسد

رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌‌ها همچنین در بخشی از سخنان خود در واكنش به انتقادات دیگر مهمانان حاضر در این برنامه در ارتباط با پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای، ضمن بیان اینكه این پیش‌نویس ایده‌آل نیست ولی واقع‌گرایانه است، تاکید کرده است: «من هم معتقدم كه باید تغییراتی در این پیش نویس ایجاد شود و به آن انتقاد دارم ولی به این نكته نیز باید توجه داشت كه این پیش‌نویس قرار است در مجلس تصویب شود و مجلس اجازه نخواهد داد كه مطبوعات هر آن‌چه كه می‌خواهند بنویسند.»

سلطانی در واكنش به سخنان عبداللهی (یكی از مهمانان حضر در این برنامه) مبنی بر اینكه خطوط قرمز و بحث منافع ملی در این پیش‌نویس به خوبی مشخص نشده است و یكی از مشكلات مطبوعات برخوردهای سلیقه‌ای با این موضوع از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است، گفته است: «در كدام كشور تعریف خط‌كشی شده‌ای از منافع ملی وجود دارد؟ مثلاً در زمانی در كشور صحبت از مذاكره با آمریكا یك جرم بود ولی اكنون به نحو دیگری است و رسانه‌ها در این ارتباط مسائل مختلفی را منتشر می‌كنند

این فعال رسانه‌ای در واكنش به این انتقاد كه در این پیش‌نویس در راستای دفاع از خبرنگاران مكانیزمی اندیشیده نشده است، تاکید کرده است: «در این ارتباط باید یك نهاد صنفی از دل مطبوعات برای پیگیری این مسائل ایجاد شود

بر اساس این گزارش، پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران 19 مرداد امسال روی وبسایت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها قرار گرفت. در این مطلب و به نقل از روابط عمومی این دفتر، آمده است: پیش نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در 9 فصل و 78 ماده و به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و جمعی از دست اندرکاران حوزه رسانه و حقوقدانان تهیه شده است.

همچنین هدف از انتشار این پیش‌نویس، «اطلاع و اظهارنظر اصحاب رسانه» در خصوص متن مذکور اعلام شده و آمده است: «امید است روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه عطف توجه نموده و نقطه نظرات سازنده خود را برای پربارتر کردن این پیش نویس اعلام فرمایند».

این در حالی است که در میزگردی تخصصی که سه‌شنبه هفته گذشته با هدف بررسی این پیش‌نویس و با حضور برخی از حقوقدانان و استادان رشته روزنامه‌نگاران در کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد، سوالی که مکرراً از سوی حاضران مطرح شد، این بود که چه کسی این پیش‌نویس را تهیه کرده است؟

نظر شما