شناسهٔ خبر: 21244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین شیخ رضایی درباره علم کتاب جدید نوشت

حسین شیخ رضایی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کتاب «آموزش علم:‌ با تاکید بر فلسفه و تاریخ علم» را تالیف کرد. این کتاب به‌زودی از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ حسین شیخ رضایی، مترجم و مدرس فلسفه  گفت: در آینده نزدیک گروه «فلسفه برای کودک» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یک مجموعه 12 جلدی در حوزه فلسفه و علم را برای این طیف سنی منتشر کند. کتاب «آموزش علم» این مجموعه به قلم من است.

وی افزود: در این کتاب با تاکید بر فلسفه و تاریخ علم، به بیان و چیستی علم پرداخته‌ام. از دیگر مجلدات این مجموعه نیز می‌توانم به «اخلاق»، «تفکر انتقادی» و «مبانی روان‌شناسی» اشاره کنم. دبیر این مجموعه دکتر روح‌الله کریمی است.

این مدرس و مترجم فلسفه همچنین به دیگر کتاب‌های در نوبت انتشار خود اشاره کرد و گفت: یک مجموعه چهارجلدی نیز زیر نظر من در حال ترجمه است که به موضوع کلی پژوهش‌های انسان‌شناسی علمی در دوران اخیر می‌پردازد. هدف کلی این مجموعه بررسی تصویری است که رشته‌های علوم تجربی ــ مانند روانشناسی ــ از منظر تکامل زیست‌شناختی از انسان ارائه داده‌اند.

شیخ‌رضایی در توضیح بیشتر این مجموعه گفت: یکی از این کتاب‌ها درباره «رابطه زبان با فکر» ‌است. در این کتاب به این سوال مهم پاسخ داده می‌شود که آیا زبانی که افراد مختلف و قبایل مختلف با آن تکلم می‌کنند بر روی نحوه فکر کردنشان اثر می‌گذارد یا خیر؟ کتاب دیگر «روان‌شناسی تکاملی» است و در آن بررسی می‌شود که علم زیست شناسی چگونه درباره روان‌شناسی تکاملی انسان بحث می‌کند. دو جلد دیگر این مجموعه «روانشناسی رشد» و «روانشناسی و علوم شناختی» ‌است.

شیخ‌رضایی پایان، ناشر این مجموعه اخیر را انتشارات دانش‌پرور معرفی کرد.

حسین شیخ رضایی هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مشغول به تدریس و پژوهش است. از جمله آثار منتشر‌شده این مدرس فلسفه نیز می‌توان به ترجمه کتاب «فلسفه ذهن: يک راهنمای مقدماتی» اثر ايان ريونزكرافت اشاره کرد.

نظر شما