شناسهٔ خبر: 21255 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش «تکفیری، نقشه‌ای برای تخریب وحدت امت مسلمان» در تایلند

رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک با همکاری مؤسسه‌ مطالعات اسلامی تایلند، همایش علمی یک روزه با عنوان «تکفیری، نقشه‌ای برای تخریب وحدت امت مسلمان» را در شهر بانکوک برگزار کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم، رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک با همکاری مؤسسه‌ مطالعات اسلامی تایلند، همایش علمی یک روزه با عنوان «تکفیری، نقشه‌ای برای تخریب وحدت امت مسلمان» را در شهر بانکوک برگزار کرد. این همایش با حضور نجاریان‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در تایلند و بیش از ۲۵۰ تن از شخصیت‌های نخبه‌ی مذهبی، فرهنگی، پژوهشی و علمی، آکادمیک و رسانه‌ای از جامعه‌ی مسلمانان اهل سنت و شیعیان این کشور در شهر بانکوک برگزار شد.

این مراسم با قرائت مقاله‌ی کوتاه توسط شریف سانگ ویمان، استاد و معاون کالج اسلامی بانکوک با موضوع ماهیت تکفیری‌ها و اهداف آنان آغاز و با نمایش فیلم مستند شکل‌گیری و معرفی ماهیت تکفیری‌ها و جنایات و تهاجم آنان به مسلمانان و زیارت‌گاه‌ها ادامه یافت.

حجت‌الاسلام محمد شریف کتسومبون، دانشجوی مقطع دکتری جامعةالمصطفی (ص) در قم، به عنوان نخستین سخنران، به بازخوانی ریشه تکفیری‌ها پرداخت و گفت: وهابیت از اصلی‌ترین جریان‌هایی است که به رشد و شکل‌گیری تکفیری‌ها کمک کرده است و با توجه به عدم مقبولیت وهابیت در جهان کنونی، باید بدانیم که تکفیری‌ها راه به جایی نخواهند برد و به زودی با اراده‌ی الهی و همت و مجاهدت مسلمانان و امت‌های اسلامی، مسیر نابودی و سیر نزول را طی خواهند کرد.

حجت‌الاسلام مجاهد کیتاراتای، استاد دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه سیلی پاکورن هم در سخنان یکوتاه، گفت: ‌فرقه‌ی تکفیری، یک دین دست ساخته و کالایی تقلبی است که برای خراب کردن چهره‌ی اسلام توسط اسکتبار و صهیونیست ایجاد شده است.

همچنین فرید دینگ یونگ، مدیر اجرایی و رییس شبکه‌ی تلویزیونی اینترنتی مؤسسه‌ی مطالعات اسلامی، با ارایه‌ی مطلب خود به صورت پاورپوینت، به بررسی ریشه‌ای تکفیری‌ها از زمان صدر اسلام تا زمان معاصر پرداخت و بیان کرد: ماهیت پلید این فرقه، ریشه در وهابیت و یهود دارد و هم‌اکنون نیز عربستان سعودی و صهیونیست‌های اشغالگر قدس، بیشرین حمایت‌ها را از آنان می‌کنند.

در ادامه‌ی برگزاری این سمینار علمی، میزگردی با حضور پنج تن از اندیشمندان، محققین و اساتید دانشگاه اهل‌تسن و شیعه متشکل از ساروت آری، استاد دانشگاه چوالالنکورن بانکوک، واتشای ابراهیم وائی دئوم، از محققین و فعالان سیاسی برجسته‌ی اهل تسنن، قارون گوی وآی، از محققین و پژوهشگران برجسته‌ی جامعه اهل‌تسنن، حجت‌الاسلام محمد شریف کتسومبون، دانشجوی مقطع دکتری جامعةالمصطفی (ص) در قم و حجت‌الاسلام حسین بن سالم، از محققین و امام مسجد امام علی (ع) شهر بانکوک برگزار شد که ضرورت شناخت و بازتعریف تکفیری‌ها و فرقه‌های وابسته‌ی به آنان و همچنین معرفی و افشای ماهیت حامیان آنها که بیشترین حمایت مالی و سازماندهی و فکری آنان توسط وهابیت و صهیونیست انجام می‌گیرد، مورد تأکید شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

سپس مصطفی نجاریان‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در تایلند، در سخنانی به تقابل آشکار تکفیری‌ها با جریان بیداری و وحدت اسلامی از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد. وی گفت: مسأله‌ای که امروزه وحدت جهان اسلام را تهدید کرده و بر خلاف منافع اسلام و مسلمین است، مسأله‌ی افراط‌گرایی، تندروی و تکفیر است.

وی ادامه داد: باید بدانیم که تکفیری، یک جریان است که از زمان صدر اسلام تاکنون وجود داشته و در هر مقطعی به چهره و قالبی خاص بروز کرده‌ است. در صدر اسلام با چهره‌ی خوارج و در دوران‌های بعدی و جهان معاصر در قالب سلفی‌ها، طالبان و امروز هم در قالب داعش و خلافت اسلامی رخ نما شده‌اند.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند تأکید کرد: ما باید با بصیرت و هوشیارانه در خط ولایت باشیم و با بهره‌گیری از رهنمودهای ارزشمند و حکمیانه‌ی مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای، خود را برای مقابله با این جریان تکفیری و فرقه‌های وابسته به آنان که به تعبییر مقام معظم رهبری تبدیل به «یکی از مصائب اسلام» شده‌اند و فجایعی را برای امت اسلامی به همراه آورده‌اند، همیشه و در همه دوران آماده نگهداریم.

نظر شما