شناسهٔ خبر: 21408 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گفتگو با تارکوفسکی ترجمه شد

کتاب «گفتگو با آندری تارکوفسکی» نوشته جان جانویتو با ترجمه آرش محمداولی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛  این کتاب با ترجمه آرمان صالحی با فاصله زمانی کمی، پیش‌تر از انتشارات ققنوس، توسط انتشارات شورآفرین وارد بازار نشر شد. این کتاب در سال 2006 با عنوان «Andrei Tarkovsky: Interviews» توسط انتشارات دانشگاه می‌سی‌سی‌پی به چاپ رسیده است.

آندری تارکوفسکی (1932 - 1986) یکی از تاثیرگذارترین و مشهورترین سینماگران تاریخ سینماست. او که تحسین پرشور سینماگران بزرگی چون اینگمار برگمان و آکیرا کوروساوا را برانگیخت، به دلیل برداشت‌های بلند، آهنگ آهسته تصاویر رویاگون و استعاری‌اش،‌ و همچنین تاملاتش در باب روح انسان و معنویت شهره است.

کتاب «گفتگو با آندری تارکوفسکی» منتخبی از مهم‌ترین مصاحبه‌های تارکوفسکی با نشریات بزرگ سینمایی جهان است. تارکوفسکی در این گفتگوها نه‌تنها به عنوان هنرمندی خلاق، بلکه در مقام متفکری که به دنبال کشف سرشت ناب سینماست سخن می‌گوید. تاملات او در باب ایمان،‌ معنای زندگی، زندگی روحانی و تعهد هنرمند، علاوه بر دوستداران سینمای او، برای هر خواننده‌ علاقه‌مندی جذاب و تامل‌برانگیز خواهد بود.

بخش‌های مختلف این کتاب عبارت‌اند از:

گاهشمار، فیلم‌شناسی، آندری تارکوفسکی: طرفدار سینمای شاعرانه‌ام، مواجهه با تارکوفسکی، سوختن، هنرمند در روسیه کهن و در اتحادیه جماهیر شوروی جدید، گفتگو درباره امور علمی - تخیلی بر پرده سینما، عاشق داوژنکو هستم، هنرمند مثل انگل از کودکی خود تغذیه می‌کند: مصاحبه‌ای با مولف آینه، مصاحبه با آندری تارکوفسکی، استاکر قاچاقچی شادی، مصاحبه درباره «استاکر»، علیه تفسیر، ترجمه‌های تارکوفسکی، تارکوفسکی در ایتالیا، ته‌رنگ تیره نوستالژیا، بین دو دنیا، سینمای من در عصر تلویزیون، دشمن نمادگرایی، قرن بیستم و هنرمند، نوار قرمز، چهره فیلمساز در مقام راهب ـ شاعر، کورسویی در ته چاه؟، ایمان تنها چیزی است که می‌‌تواند انسان را نجات دهد

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

* وقتی از روح صحبت می‌کنید، آیا آن را به منزله تندیسی در نظر می‌گیرید که هر انسانی باید در طول زندگی‌اش آن را در نهان تکمیل کند؟

نیاز نیست انسان روح را بسازد، بلکه باید آن را آزاد کند. روح از قبل ساخته شده است.

* آخرین سوال، دوست داشتید چه حیوانی بودید؟

تصور این‌که آدم بخواهد حیوان باشد دشوار است. لازم خواهد بود که بخواهیم سطح روحانی خود را تنزل دهیم. روح علیل خواهد شد. می‌خواهم حیوانی باشم که کم‌تر از همه به انسان متکی است. تصویر زیست چنین حیوانی غریب است. هرگونه رمانتیسیسمی که باعث می‌شود نگویم دوست دارم عقاب یا ببر باشم، از نظرم بی‌اهمیت است. شاید دوست دارم حیوانی باشم که کم‌ترین آسیب ممکن را سبب می‌شود. سگ ما، سیاه، خیلی انسان است، حرف را می‌فهمد، واقعا عواطف انسانی را حس می‌کند. می‌ترسم که سگ به این دلیل رنج بکشد. وقتی ناچار بودم روسیه را ترک کنم، بی‌حرکت جایی نشست، دیگر حتی به من نگاه نکرد.

این کتاب با 272 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما