شناسهٔ خبر: 21458 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه امیرهوشنگ کاوسی به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا شد

کتابخانه شخصی زنده‌یاد دکتر امیرهوشنگ کاوسی منتقد فقید سینمای ایران، به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی اهداء شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، هشتاد و یکمین مجموعه اختصاصی اهداء شده به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانۀ ارزشمند روانشاد دکتر امیرهوشنگ کاوسی منتقد فقید سینما است. این کتابخانه از جانب همسر زنده‌یاد کاوسی، گیتی کاوسی (میرعمادی) به این مرکز اهداء شده است.

همسر این فرهنگ‌پژوه فقید کشورمان در نامه‌ای به کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، ضمن یادآوری درگذشت زنده‌یاد کاوسی در سال ۱۳۹۲ اعلام کرده است: اینجانب گیتی کاوسی (میرعمادی) همسر و وارث ایشان، پس از بازدید از مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و مذاکره با آن جناب، اهداف سازمان را در راستای تحقق بخشیدن و پیش برد طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی و جاودان نگهداشتن نام بزرگان که سرمایه‌های ملی سرزمین ما هستند، با اندیشه و آرمان زنده‌یاد دکتر کاوسی همسو دیدم.

وی در ادامه این نامه آورده است: بنابر مسئولیت اخلاقی و دینی که بر عهده من مبنی بر انجام خواسته آن زنده یاد می‌باشد، بر آن شدم که کتابخانه شخصی ایشان را به همراه آثار به جای مانده، شامل لوازم تخصصی فیلم و سینما که حرفه و رشته تحصیلی ایشان بود، به انضمام اصل نشان افتخار شوالیه (افسر فرهنگ و هنر) که در سال ۱۳۶۷ از طرف کشور فرانسه به ایشان اهدا شد، به طور رایگان در اختیار آن سازمان محترم قرار دهم.

همسر زنده‌یاد کاوسی همچنین اظهار امیدواری کرده است: تردیدی نیست با امکاناتی که در آن فضا وجود دارد، شرایط برای حفظ و نگهداری و استقرار آنها در مکانی که شایسته شأن آن سازمان محترم و زنده‌یاد دکتر کاوسی باشد، فراهم خواهد شد، ضمن اینکه طبق قوانین جهت استفاده محققین و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی هم در پاسخ به نامه همسر زنده‌یاد کاوسی و طی نامه‌ای ضمن اظهار خشنودی از اهدای کتابخانه شخصی این فرهنگ‌پژوه به مرکز یادشده، به مراتب علمی وی اشاره و اعلام کرده است: بی‌تردید مجموعۀ حاضر حاصل عمری تلاش و کوشش ایشان در زمینۀ شناخت و گردآوری منابع اصلی و معتبر حوزۀ فعالیت اوست که جای آن در این مرکز خالی بود و سرکار برای استفادۀ محققان و پژوهشگران همه را در طبق اخلاص نهاده و به این مرکز علمی اهداء کرده‌اید.

وی افزوده است: به پاس این بزرگواری، کمترین حق‌گزاری آن است که مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی این مجموعۀ گرانقدر را به نام آن روانشاد نامگذاری و در کنار دیگر مجموعه‌های اختصاصی اهداء شده قرار دهد تا ضمن حفظ و صیانت آن، طالبان به سهولت بتوانند از آن بهره‎مند شوند.

امیرهوشنگ کاوسی که بسیاری او را بنیان‌گذار نقد تحلیلی سینما در ایران می‌دانستند، در دومین روز نوروز سال ۹۲ درگذشت.

نظر شما