شناسهٔ خبر: 21564 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حوزه علمیه مرزبان اعتقادی جامعه

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه‌های علمیه حافظان مرزهای فکری و اعتقادی جامعه هستند و اگر خواب بمانند و دشمن به جامعه شبیخون بزند، مورد شماتت واقع خواهیم شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه در مدرسه فیضیه با اشاره به انتظاراتی که نظام و مردم از حوزه علمیه دارند ابراز داشت: حوزه مرکز انتظارات فراوانی است که طلاب باید به آنها آگاه باشند.

وی افزود: نخستین انتظار از حوزه و حوزویان انتظار از فرصت برای اندوختن سرمایه علمی و عملی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: به گفته امام علی(ع) شب و روز در گردش هستند و سرمایه بزرگ آدمی که عمر است را از وی می‌گیرند. ایشان در تعبیر دیگری می‌فرمایند: «آنهایی که وقتشان تمام شده دنبال مهلت هستند و آنهایی که وقتشان زیاد است، تعلل می‌کنند.»

وی با اشاره به فرصتی که انقلاب اسلامی به حوزه علمیه داده گفت: در طول دوران غیبت روزهایی به خوبی این روزها برای طلاب و عالمان نیست. نظام اسلامی از حوزه‌های علمیه حمایت کرده و شرایط را برای تشنگان معارف اهل بیت(ع) فراهم کرده تا صدای خود را به دورترین نقاط جهان برسانند.

مطالعات رسمی حوزه علمیه کافی نیست

آیت‌الله حسینی بوشهری فهمیدن درست دین خدا را انتظار دیگر از طلاب علوم دینی دانست و افزود: گاهی دیده می‌شود برخی طلاب پس از سال‌های تحصیل در حوزه علمیه از تفسیر، تاریخ اسلام و دیگر علوم حوزه اطلاعات کاملی ندارند.

وی اضافه کرد: دنبال کردن روند طبیعی حوزه علمیه کافی نیست و اگر در کنار آن برنامه‌ریزی دقیق مطالعاتی برای ارتقای توانمندی‌ها نباشد، طلبه کارآمد تربیت نمی‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به انتظاراتی که در جامعه نسبت به پاسخگویی طلاب در زمینه شبهات وجود دارد گفت: پاسخگویی شبهاتی که در رابطه با مسائل امامت، کلام جدید و ... نیاز به تسلط بر مبانی کلامی و اعتقادی دین دارد که طلاب باید به آن توجه داشته باشند. یا در این مسیر قدم نگذارید یا اگر قدم می‌گذارید تلاش کنید بهترین طلبه و مسلط‌ترین به معلومات و مفاهیم دینی باشید.

وی با اشاره به شبهاتی که در رسانه‌ها درباره دین مطرح می‌شود تصریح کرد: امروز دشمنان با تمام توان خود به صحنه آمده‌اند تا به تشیع ضربه بزنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری علمای دینی را مرزبان جامعه اسلامی دانست و گفت: حوزه‌های علمیه حافظان مرزهای فکری و اعتقادی جامعه هستند و اگر خواب بمانند و دشمن به جامعه شبیخون بزند، مورد شماتت واقع خواهیم شد.

تعطیلی‌ها کم شود

وی با اشاره به اینکه تعطیلی‌های حوزه علمیه باید کاهش پیدا کند افزود: برنامه‌ریزی کردیم که یک ماه به سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در برخی استان‌ها اضافه شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حوزه علمیه در هیچ مناسبتی تعطیل نیست، خاطرنشان کرد: رسالت حوزه علمیه تنها آموزش نیست. وقتی هم برنامه آموزشی حوزه تعطیل است، طلاب به تهذیب، تبلیغ و نوشتن کتب می‌پردازند.

تغییر در متون آموزشی

وی با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب درباره متون درسی و تغییرات مورد نیاز گفت: نظر ایشان این نبود که طلاب به ساده خوانی و سست خوانی ترغیب شوند. بلکه ایشان عقیده داشتند که کتب حوزه علمیه باید طبق نیازهای روز تغییر کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری از اساتید حوزه خواست به مدیریت حوزه کمک کنند تا متونی نوشته شود که هیچ یک از مراجع در اتقان آن تردید نکنند. وی همچنین تاکید کرد تا آماده شدن متون جدید بر اساس انتظارات همان کتب قدیمی تدریس خواهد شد.

وی با اشاره به بازنگری در سطح یک حوزه علمیه اضافه کرد: مفاد درسی طلبه سوم راهنمایی، دیپلم و فارغ التحصیلان دانشگاهی باید متفاوت باشد.  

۲۷ رشته تخصصی

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه رشته‌های تخصصی حوزه علمیه رو به گسترش است گفت: ۳۷ رشته تخصصی در حال حاضر در حوزه تدریس می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات مرکز خدمات حوزه اظهار داشت: برای تمام طلاب از ابتدا پرونده تحصیلی تشکیل شده تا کوچکترین مشکلی در روند سلامت طلاب ایجاد نشود و با خیال آسوده به وظایف خود بپردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به فرستادن اساتید اخلاق به استان‌ها گفت: بخش قابل توجهی از معاونت‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند تا مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه به مرحله عمل برسد.

آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز داشت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا یک حوزه کارآمد داشته باشیم و در این مسیر باید اساتید حوزه و طلاب هم به ما کمک کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما