شناسهٔ خبر: 21565 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سینماسلام» طرح رایگانی که پولی شد

مجری طرح «سینماسلام» از تصمیم نهایی سازمان سینمایی برای اجرایی کردن این طرح در روز ملی سینما خبر داد و گفت: طبق توافق به عمل آمده با شورای صنفی نمایش، انجمن سینماداران و شورای مشورتی سازمان سینمایی قرار شد طرح «سینما سلام» به صورت نیم‌بها در روز جمعه 21 شهریورماه در کل کشور اجرایی شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حبیب ایل بیگی مجری طرح «سینماسلام» با اعلام این خبر درباره کم و کیف اجرایی این طرح در حاشیه نشست خبری پنجاه و یکمین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس «تیژ» گفت: پس از عملیاتی شدن طرح «سینماسلام» به مناسبت جشن های پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته آسیب شناسی بسیاری مبنی بر چگونگی اجرای این طرح در روز ملی سینما صورت گرفت و نظرات مختلفی در این آسیب شناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: شورای صنفی نمایش با اجرای این طرح به شکل رایگان موافق نبود و معتقد بود رایگان بودن سینما باعث بی ارزش نشان دادن این صنعت می‌شود. از سوی دیگر این بحث بسیار مطرح بود که کنترل افراد در طرح رایگان سینما کار سختی است و برخی از سالن های سینما ظرفیت این کنترل را ندارند، به همین دلیل باید هزینه بسیاری برای جبران خسارت های وارد شده در سال گذشته پرداخت کنند.

مجری طرح «سینماسلام» در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که اجرایی کردن طرح «سینماسلام» هدیه سازمان سینمایی به مردم بود، گفت: سازمان سینمایی در سال گذشته به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، طرح «سینماسلام» را هدیه‌ای ویژه برای مردم ایران در نظر گرفت و قرار شد با محاسبه فروش یک روز سینما در کل کشور این طرح اجرا شود. از همین رو سازمان سینمایی رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون برای پرداخت سالن های سینما در روز رایگان سینما در نظر گرفت که در نهایت این رقم بدون این که در جایی ثبت شود، ۱۵۰ میلیون تومان نهایی شد که از این رقم ۵۰ درصد به پخش کننده به عنوان نماینده تهیه کنندگان و ۵۰ درصد هم به سینماداران تعلق گرفت.

ایل‌بیگی تصریح کرد: البته در روز رایگان بودن سینما ازدحام به اندازه‌ای بود که برخی از سینماداران نتوانستند از عهده کنترل متقاضیان برآیند و برخی دیگر از سینماداران نیز با مدیریت خوب این طرح را به سرانجام رساندند. اما آنچه برای ما از اجرا کردن این طرح اهمیت داشت، ایجاد نشاط در شهرهای کوچک بود و خوشبختانه از آن پس شاهد بودیم که سینما رفتن مساله برخی از مردم شد.

این مدیر سینمایی با بیان اینکه سازمان سینمایی در اجرایی کردن این طرح در روز ملی سینما همچنان مشتاق و پیش قدم بود، یادآور شد: از آنجا که هیچگاه به دنبال تحکم برای اجرای طرح «سینماسلام» نبودیم به مشورت در این زمینه قائل بودیم و در نهایت طی جلسات مختلف به این نتیجه رسیدیم که روز ملی سینما که جمعه همین هفته ۲۱ شهریورماه است، سینما در کشور برای مردم به شکل نیم‌بها باشد.

وی در پایان عنوان کرد: حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی این موضوع را مطرح کرد که مجتمع های فرهنگی با رعایت برخی نکات به سینماهای چند سانسه در شهرهایی که فاقد سینما هستند، تبدیل شوند که خوشبختانه این موضوع با استقبال بسیاری مواجه شد. از همین رو برخی از مجتمع های فرهنگی در شهرهای زاهدان، بجنورد، ایلام و یاسوج به سیستم سینمای چند سانسه تبدیل شد و طبق برنامه ریزی سازمان سینمایی مجموع سالن های این مجتمع های فرهنگی به سیستم دیجیتال مجهز شدند.

نظر شما