شناسهٔ خبر: 21566 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلال از نظر یک موافق و مخالف

معاون فرهنگی وزیر ارشاد از آل احمد به عنوان کسی که همچنان زنده است و نامش و فکرش بر سر زبانها جاری است، یاد کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در آستانه سالمرگ جلال آل احمد، نشستی با عنوان نشست «مردی که بلند فکر می کرد» که به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی و با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و نویسنده کتاب «جای پای جلال»، محمدرضا جوادی یگانه جامعه شناس و اکبر جباری پژوهشگر در حوزه فلسفه و ادبیات عصر امروز  یکشنبه ۱۶ شهریور در مرکز مشارکتهای فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در این برنامه قزلی در سخنانی جلال آل احمد را شخصیتی چند بعدی توصیف کرد که حتی کسانی هم که مخالف نظر او هستند نمی توانند از پرداختن به وجوه مختلف فکری و شخصیتی او دوری کنند. همچنین جوادی یگانه جامعه شناس با طرح این پرسش که چرا آثار جلال بعد از همه این سالها همچنان خوانده می شود؟ صراحت بیان این نویسنده، نقد بی امان و کوبنده او در خصوص دوستانش و حتی شخص خودش یعنی یکی بودن خلوت و جلوت آل احمد را از جمله دلایلی برشمرد که موجب توجه مداوم به این نویسنده شده است.

از دیگر مدعوین این برنامه علی دهباشی بود که بنا بر اعلام به دلیل حضور در یک برنامه دیگر فرصت سخنرانی در نشست اخیر را نیافت.

در این نشست همچنین یکی از یادداشت های منتشر نشده جلال آل احمد که از سوی خواهرزاده این نویسنده فقید در اختیار مسئولان نشست قرار گرفته بود، قرائت شد.

در این جلسه همچنین جباری پژوهشگر در حوزه فلسفه و ادبیات با طرح این پرسش که مفهوم غرب زدگی از نظر آل احمد چیست؟ این گزاره را که جلال آل احمد بنیانگذار عصر خاصی در تاریخ معاصر ایران بوده است رد کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز  یکشنبه ۱۶ شهریور در حاشیه این مراسم، آل احمد را بیشتر یک معترض سیاسی توصیف کرد تا یک بانی فکری.

پایان بخش برنامه های این نشست، سخنرانی سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود که در سخنان خود ضمن اشاره به دوران پرتلاطم آل احمد هم به لحاظ فکری هم از نظر تحولات سیاسی و اجتماعی، چندین ویژگی بارز را برای او که موجب شده همچنان نامش و فکرش بر سر زبانها جاری باشد، برشمرد.

گزارش کامل نشست «مردی که بلند فکر می کرد» متعاقبا منتشر می شود.

نظر شما