شناسهٔ خبر: 21589 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مهندسی در جنگ»؛ مستندی درباره سازه‌های جنگی ایرانی

جلیلی، کارگردان مستند «مهندسی در جنگ» گفت:در این مجموعه ۱۳ قسمتی، قصد داریم تا با پرداختن به سازه‌ها و کارکردهای مهندسی در جنگ، مستند را ادامه دهیم. این مستند با این سوژه قابلیت ساخت تا ۵۲ قسمت را نیز دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ داود جلیلی، کارگردان مستند «به رنگ زندگی» از ساخت قسمت‌های جدید مستند «مهندسی در جنگ» خبر داد.

جلیلی درباره‌ی داستان این مستند گفت: مهندسی در دوران دفاع مقدس یکی از مسائلی است که علیرغم اهمیت، کمتر به آن پرداخته شده است. برای آغاز، دو قسمت مستند با موضوع مهندسی در جنگ را مدتی پیش ساختیم که در آن‌ها به معرفی شهدای مهندسی در جنگ پرداختیم . در قسمت اول، زندگی نامه شهید محمد طرح چی، بنیان گذار مهندسی در جنگ را به تصویر کشیدیم و در قسمت دوم نیز روایت زندگی شهید محمد تقی رضوی، فرمانده کل مهندسی در جنگ را انجام دادیم.

وی ادامه داد : در این مجموعه ۱۳ قسمتی، قصد داریم تا با پرداختن به سازه‌ها و کارکردهای مهندسی در جنگ، مستند را ادامه دهیم. برای مثال یکی از قسمت‌ها راجع به پل خیبر و یکی دیگر از قسمت‌ها مربوط به شناور خضر می باشد. با توجه به این که بازسازی این موارد بسیار سخت است، قسمتی از مستند را به تولید انیمیشن اختصاص دادیم و البته از بازسای رئال هم استفاده خواهیم کرد.

این کارگردان و مستند ساز درباره‌ی روند ساخت این مستند گفت: کار تحقیقات این مستند را به صورت گسترده انجام دادیم و توانستیم آرشیو خوبی را به دست آوریم. اکنون نیز کار نگارش فیلمنامه در مراحل پایانی است و به زودی تصویربرداری را آغاز خواهیم کرد. برای تصویر برداری به سراغ مهندسین طراح طراز اول جنگ خواهیم رفت که نقش بسیار مهمی در طراحی سازه‌های جنگی داشته‌اند برای مثال اولین سازه جنگی که در همان روزهای اول جنگ ساخته شد خاکریزی بود که با توجه به موقعیت خاص خود جان سربازان را به بهترین شکل حفاظت می‌کرد.

جلیلی خاطر نشان کرد: این مستند با این سوژه قابلیت ساخت تا ۵۲ قسمت را نیز دارد که به همین منظور با بسیج ، موسسه اوج و جهاد سازندگی برای تهیه کنندگی این مجموعه مستند رایزنی‌هایی داشته‌ایم و امیدواریم از این کار حمایت کنند.

کارگردانی مجموعه مستند «مهندسی در جنگ» به عهده داود جلیلی و سلمان ابوطالبی است.

نظر شما