شناسهٔ خبر: 21610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلایه‌ عیاری از وضعیت اکران فیلم‌هایش

شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران در بخش فیلم کوتاه به میزبانی خانه سینما برگزار شد. این جشن با حضور مازیار میری، امید روحانی، هوشنگ مرادی کرمانی و کیانوش عیاری برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در این جشن با حضور محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، مازیار میری، امید روحانی، هوشنگ مرادی کرمانی و کیانوش عیاری برگزار می‌شد به برگزیدگان بخش‌های مختلف تندیس این جشن اهداء شد. 

این جشن که مجری آن رضویان بود با اندکی تاخیر آغاز شد. 

در ابتدای این جشن محمدحسین بزرگ‌نیا دبیر این جشنواره به روی صحنه رفت و گفت: از هیئت داوری تشکر می‌کنم. ما این امکان را داشتیم که جشن را باشکوه برگزار کنیم اما به خاطر سیاست و استراتژی امسال جشن‌ را اینگونه برگزار کردیم. خبر خوب دارم و آن این است که در بخش جشنواره امسال قصد داریم چند فیلم کوتاه را نیز اکران کنیم. 

در ادامه جشن محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما بر روی سن رفت و گفت: بعد از فعالیت دوباره خانه سینما و در چند ماه گذشته فضای خوبی ایجاد شده است که البته من اسم آن را بازگشایی خانه سینما نمی‌گذارم. باید قدر این فضا را بدانیم و کمک کنیم تا بتوانیم مشکل‌های بنیادی را برطرف کنیم. 

وی همچنین ادامه داد: استراتژیک برای برگزاری جشن امسال برگزار شد گریز ناپذیر بود. چیزی که باید بیشتر به آن توجه کرد تغییر در روند تولید و اکران فیلم‌های کوتاه است. همچنین می‌توانیم بگوییم در زمینه تولید فیلم کوتاه می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم که بخصوص در فضای دوستانه‌ای که بین دولت و صنف ایجاد شده است باید زیرساخت‌هایمان را عوض کنیم. از مدیران جشن و مدیران برگزاری تشکر می‌کنم و امیدوارم که سال بعد بتوانیم جبران کنیم.

در ادامه نیما عباسپور مدیر هماهنگی شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به روی صحنه رفت و گفت: از اینکه بعد از سه سال تعطیلی خانه سینما در خدمت شما هستم بسیار خوشحالم.

وی سپس به ارائه آمار جشن امسال پرداخت و گفت: ۵۸۰ فیلم کوتاه به دبیرخانه رسید که با نظر داوران ۷۷ فیلم در این بخش مسابقه انتخاب شد. امسال ۷۷ داور داشتیم که ۱۳ داوران میهمان بودند که از میان آنها می‌توان به ترانه علیدوستی، امید روحانی، جعفر پناهی، بهنام بهزادی و هوشنگ مرادی کرمانی اشاره کرد. 

در ادامه جشن رئیس هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه به سخنرانی پرداخت و در ابتدا به خانم بنی‌اعتماد برای دریافت جایزه ونیز تبریک گفت و ادامه داد: یکی از صنوف مولف تاثیرگذار در بخش فیلم کوتاه همین آکادمی است. امسال شاهد فیلم‌های بسیار خوبی بودیم و همچنین خوشحالیم که هویت مستقل خود را حفظ کردیم. امسال داوری بسیار نزدیکی داشتیم که نامزدها با صدم اختلاف رتبه‌بندی شدند. امسال تصمیم گرفتیم تمام ۷۷ فیلم را که در بخش مسابقه انتخاب شدند به گروه فیلم تجربه معرفی کنیم. در این جشن به کمک کارشناسان جشن امسال را آسیب‌شناسی خواهیم کرد.

وی همچنین به طرح ایده‌ای جدید اشاره کرد و گفت: قصد داریم آکادمی‌مان را در طول سال نیز برگزار کنیم و هر هفته و هر ماه برنامه داشته باشیم تا در هنگام جشن به ترافیک آن نخوریم. همچنین قصدداریم برگزیدگان هر ماه را معرفی کنیم که این نیازمند کمک شما هنرمندان می‌باشد. در انتها باید از آقایان میری، رضویان و بزرگ‌نیا و همچنین از اعضای آکادمی که با تعصب و اشتیاق فیلم‌ها را دیدند و رای دادند تشکر کنم. 

در ادامه جشن جایزه‌های برگزیدگان اهداء شد. 

دیپلم افتخار بهترین طراحی صدا به بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم حذف اضطراری، این جایزه توسط رضا مسدحی‌دوست و جعفر پناهی اهداء‌ شد. 

دیپلم افتخار بهترین تدوین در این جشن محمد نجاریان برای فیلم حذف اضطرار داده شد. جایزه این بخش توسط محمدرضا معین اهداء شد. 

دیپلم افتخار بهترین تصویربرداری به سینما کرمانی‌زاده اهداء شد. این جایزه توسط مهدی جعفری، علیرضا راد‌نژاد به او اعطا شد. 

دیپلم افتخار فیلمنامه در شانزدهمین جشن بزرگ سینمایی ایران به آناهیتا قزوینی‌زاده برای فیلم سوزن اهداء شد. این جایزه توسط فرهاد توحیدی و هوشنگ مرادی کرمانی به نماینده او مرتضی فرشباف داده شد. آناهیتا قزوینی‌‌زاده به دلیل حضور در خارج از کشور نتوانست در این جشن شرکت کند. 

توحیدی قبل از اهدای جایزه بهترین فیلمنامه گفت: ۸۰ درصد بچه‌هایی که امشب نامزد شدند بچه‌های آکادمی هستند. 

تندیس بهترین کارگردانی فیلم تجربی به بنیامین هفت‌لنگ برای فیلم اتاقی در نیویورک رسید. او جایزه خود را از هوشنگ گل‌مکان و امید روحانی دریافت کرد.

هفت‌لنگ پس از دریافت این جایزه گفت: این هنرمندان که اینجا هستند زمانی که برای مدتی زیر آب بمانند نمی‌میرند. فقط زمانی می‌میرند که تندیس‌هایشان را در خانه بگذارند و مجبور شوند مسافرکشی کنند یا فیلم عروسی تهیه کنند. 

تندیس بهترین کارگردانی فیلم داستانی به آناهیتا قزوینی‌زاده برای فیلم سوزن اهدا شد. نماینده مرتضی فرشباف پس از دریافت جایزه به نقل از قزوینی‌زاده گفت: برای اینکه آقای هوشنگ گل‌مکانی آغاز جرقه کار سینمایی را در من روشن کردند جایزه خود را به ایشان تقدیم می‌کنم. گل‌مکانی پس از دریافت این جایزه گفت: قزوینی‌زاده به قدری با استعداد بود که باید نوشته‌هایش را در مجله فیلم در زمانی که بسیار کم سن و سال بود بخوانید. من امیدوارم او موفق باشد. 

تندیس بهترین فیلم شانزدهمین جشن بزرگ سینمایی ایران به آناهیتا قزوینی‌زاده برای فیلم سوزن رسید. نماینده او پس از دریافت جایزه از طباطبایی‌نژاد و محمدمهدی عسگرپور به نقل از قزوینی‌زاده گفت: هیچ جا به اندازه خانه سینما برای ساخت کارهایم حمایت نکرد. گرچه ممکن است فیلم سوزن به زبان انگلیسی باشد اما زبان سینمایی آن فارسی است. دوست دارم به کشورم برگردم و در اینجا فیلمسازی کنم.

گفتنی است پس از اهدای جایزه بهترین فیلمنامه و در اسنای برنامه جشن با پخش کلیپی درباره فیلم بودن و یا نبودن به کارگردانی کیانوش عیاری ادامه یافت. داستان این فیلم درباره دختری است که دنبال قلب برای پیوند قلب می‌گردد. 

پس از پخش این کلیپ محمدحسین بزرگ‌نیا، مجید برزگر و جعفر پناهی برای تقدیر از کیانوش عیاری  به روی صحنه آمدند.

پناهی گفت: در سینمای ایران واقعا افرادی وجود دارند که تمام رفتار و گفتارشان راهنمای بقیه سینماگران است.  افتخار می‌کنم در سینمایی هستم و در جایی عضو هستم که کیانوش عیاری عضو آن است. همیشه آرزو دارم که روزی از دست کیانوش جایزه بگیرم. 

مجید برزگر به سنت نشان ایثار در سالهای گذشته خانه سینما اشاره کرد و گفت: سنت اینگونه بوده که این نشان توسط کارگردان برگزیده سال قبل به نفر بعد برسد. ما تاکنون منتظر خانم بنی‌اعتماد برای اهدای این جایزه بودیم ولی متاسفانه ایشان به دلیل سفر خارجی خود امکان حضور در این جشن را پیدا نکردند. 

سپس کیانوش عیاری برای دریافت نشان خود به روی صحنه آمد. او ابتدا از عسل بدیعی بازیگر فیلم بودن یا نبودن یاد کرد و سپس درباره وضعیت اکران فیلم‌های خود در چند سال اخیر لب به گلایه باز کرد و گفت: فیلم کژدم به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها و توسط مسئولین وقت ضربه خورد.

در ادامه نیز فیلم آبادانی‌ها در حقارت‌ترین شکل ممکن پس از یک هفته اکران متوقف شد. همچنین فیلم آن سوی آتش نیز به همین شکل بود. فیلمی که اگر به خارج از کشور برود توسط نشریه‌های دشمن به منظور پتکی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود. 

وی ادامه داد: فیلم بودن یا نبودن که تولید آن در سال ۷۶ انجام شد به خاطر سوءتفاهم‌ها که به گفته عده‌ای مسلمانان را وحشی نشان می‌داد پس از گذشت چند روز از اکران آن و در حالی که همه بلیت‌های اکران هفته بعد آن فروش رفته بود متوقف شد و این داستان برای فیلم خانه پدری نیز ادامه دارد. می‌بینیم که فیلم حاتمی‌کیا اکران می‌شود اما اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. در حقیقت سهم فیلم بودن یا نبودن در سینمای ایران نبودن شد. 

نظر شما