شناسهٔ خبر: 21645 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشن فیلم کوتاه شانزدهمین جشن سینمای ایران برگزار شد

مراسم جشن فیلم کوتاه شانزدهمین جشن سینمای ایران عصر دوشنبه 17 شهریورماه با حضور چهره‌های سینمایی و اهالی رسانه در خانه سینما برگزار شد و مراسم بزرگداشت کیانوش عیاری از بخش‌های مهم این جشن بود که طی آن عیاری با اشاره به شرایط اکران فیلم‌هایش تأکید کرد: همه فیلم‌های من به نحوی اسیر سوءتفاهم‌ شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛  جشن فیلم کوتاه در چارچوب شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با حضور چهره های سینمایی و فیلمسازان کوتاه در تالار سیف الله داد و حیاط خانه سینما برگزار شد. اجرای این مراسم بر عهده امیرشهاب رضویان کارگردانی سینمای ایران بود.

در ابتدای مراسم محمد بزرگ‌نیا دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران طی سخنانی گفت: من از حضور شما عزیزان در مراسم امشب تشکر می‌کنم و از هیأت داوران و هیأت انتخاب تشکر ویژه دارم که در این جشن بزرگ با ما همراه بودند و فیلم‌ها را تماشا کردند و به قضاوت نشستند.

وی ادامه داد: مجید برزگر رئیس انجمن فیلم کوتاه به من گفته بود که ما از لحاظ مالی می‌توانیم این جشن را باشکوه‌تر و به صورت مستقل برگزار کنیم، اما با ما همراهی کردند و به سیاست‌های شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران احترام گذاشتند. من خبرهای خوشی شنیدم که قرار است فیلم‌های کوتاه در گروه «هنر و تجربه» اکران شوند که این خود اتفاق بزرگی در صنعت فیلم کوتاه است.

در ادامه مراسم محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نیز طی سخنانی گفت: در این روزها و بعد از فعالیت مجدد خانه سینما یک فضای خوبی ایجاد شده و همه همدل شدند تا جشن‌های بزرگ سینمای ایران در کنار هم به خوبی برگزار شوند. برگزاری چنین جشن‌هایی خوب است.

عسگرپور عنوان کرد: ما در عرصه تولید فیلم کوتاه غنی هستیم و در این حوزه می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم، اما در بحث اکران فیلم‌های کوتاه با مشکلاتی همراه هستیم که امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات با هم‌آوایی و کمک کردن با یکدیگر برطرف شوند. چنین اتفاقی نیازمند فضای دوستانه و صمیمی است.

مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت هایش گفت: امیدوارم که در سال جدید بتوانیم جبران مافات کنیم.

در ادامه جشن فیلم کوتاه شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، نیما عباس‌پور مدیر هماهنگی این جشن اظهار کرد: خیلی خوشحالم که بعد از 3 سال تعطیلی خانه سینما در کنارتان هستم. من در این مراسم حضور پیدا کردم تا آماری را به شما ارائه کنم. در این دوره از جشن فیلم کوتاه 580 فیلم به دبیرخانه ارسال و در این میان 77 فیلم انتخاب شدند. هیأت انتخاب ما متشکل از 15 نفر بود که تمامی این فیلم ها را به تماشا نشستند و برگزیدگان را انتخاب کردند. در این میان 13 داور به صورت مهمان فیلم‌های این دوره از جشن را قضاوت کردند.

وی در خاتمه حرف‌هایش گفت: اگر پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه امروز بدین شکل برگزار می شود امر مهمی نیست، مسأله اصلی فیلم‌ها بودند که دیده شدند و مورد قضاوت قرار گرفتند.

مجید برزگر رئیس انجمن فیلم کوتاه (ایسفا) نیز در بخش دیگری از پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه طی سخنانی عنوان کرد: خوشحالم که امروز در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم و در کنار هم پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه را برگزار می‌کنیم. دوستان در خانه سینما تصمیم گرفتند که مراسم بدین شکل برگزار شود و ما هم به این سیاست احترام گذاشتیم و چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌شود.

وی یادآور شد: از فیلمسازان کوتاه به عنوان فیلمسازان مولف یاد می‌شود و در این دوره از جشن، ما شاهد فیلم‌های خوب و متفاوتی بودیم. 77 فیلم کوتاه در این دوره مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفتند که قرار است تعدادی از آن‌ها به زودی به گروه «هنر و تجربه» معرفی شوند و این فیلم‌ها در این گروه اکران شوند. به زعم من هر 77 فیلم برگزیده هستند.

برزگر تأکید کرد: در طول این سال‌ها خطاهایی داشتیم اما می‌خواهیم از این به بعد انجمن فیلم کوتاه را پر بارتر از گذشته مدیریت کنیم. حتما بعد از این جشن به کمک اعضای انجمن جشن امسال را آسیب شناسی خواهیم کرد. می‌خواهیم آکادمی فیلم‌های کوتاه در طول سال باشد و هر هفته و یا هر ماه در خانه سینما این فیلم ها اکران شوند.

سپس امیرشهاب رضویان که اجرای مراسم را بر عهده داشت از یدالله نجفی، رضا مفردی‌دوست و جعفر پناهی دعوت کرد تا روی صحنه بروند و جایزه بهترین مهندسی صدا در فیلم کوتاه را اهدا کنند. دیپلم افتخار بهترین مهندسی صدا در این بخش به بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم کوتاه «حذف اضطراری» رسید.

در ادامه محمدرضا معینی و بهنام بهزادی روی صحنه حاضر شدند تا جایزه بهترین تدوین در فیلم کوتاه را اهدا کنند. در این بخش نیز دیپلم افتخار بهترین تدوین به محمد نجاریان برای تدوین فیلم کوتاه «حذف اضطراری» رسید. مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری سینمای ایران و علیرضا رضاداد مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی هم گزینه‌های بعدی برای اهدای جایزه بودند که روی صحنه حاضر شدند تا جایزه بهترین تصویربرداری را اهدا کنند. در این بخش دیپلم افتخار به سینا کرمانی برای فیلم «حذف اضطراری» اهدا شد.

امیرشهاب رضویان در بخش بعدی مراسم خطاب به حاضران در جشن فیلم کوتاه شانزدهمین جشن سینمای ایران گفت: به من خبر دادند که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این دوره از جشن حامی تعدادی از فیلمسازان فیلم کوتاه بوده است.

سپس جایزه بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه توسط هوشنگ مرادی کرمانی و فرهاد توحیدی به آناهیتا قزوینی‌زاده برای فیلم «سوزن» اهدا شد که این کارگردان در سالن حاضر نبود و کیارش اسدی‌زاده به نمایندگی از وی این جایزه را دریافت کرد.

بعد از اهدای جایزه بهترین فیلمنامه، کلیپی با مضمون بزرگداشت کیانوش عیاری کارگردان با سابقه سینمای ایران پخش شد. بعد از پخش این کلیپ با حضور جعفر پناهی، محمد بزرگ‌نیا و مجید برزگر مراسم بزرگداشت کیانوش عیاری برگزار شد. در این بخش جعفر پناهی طی سخنانی اظهار کرد: در سینمای ایران برخی افراد وجود دارند که آثارشان راه‌گشای سینماگران است. زمانی که من دانشجو بودم درباره پروژه صدابرداری به صورت همزمان بر سر صحنه فیلم‌ها تحقیق می‌کردم. خاطرم است که در آن زمان کیانوش عیاری با مسعود بهنام مشغول ساخت فیلم «شبح کژدم» بودند و این فیلم جزو اولین فیلم‌هایی بود که از صدای سر صحنه در آن استفاده شد.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که درباره شخص کیانوش عیاری هیچ شرحی نمی‌توان داد و من افتخار می‌کنم عضو خانه‌ای هستم که آدم‌هایی همانند کیانوش عیاری زیر آن سقف حضور دارند. من همیشه یکی از آرزوهایم این بوده که از دست او جایزه بگیرم.

در ادامه مجید برزگر رئیس انجمن فیلم کوتاه نیز گفت: در طول سال‌های گذشته رسم ما بر این بود فردی که سال گذشته نشان انجمن فیلم کوتاه را دریافت کرده در سال جدید جایزه را به نفر بعدی اهدا کند. امروز هم قرار بود که خانم رخشان بنی‌اعتماد در این مراسم حضور پیدا کنند و نشان فیلم کوتاه را به آقای عیاری تقدیم کند، اما او امروز صبح از ایتالیا به تهران رسید و شب عازم کانادا هست و ما قرار بود صبر کنیم تا خانم بنی‌اعتماد برسد اما این اتفاق نیفتاد.

در ادامه مجری مراسم از کیانوش عیاری دعوت کرد تا روی صحنه حضور پیدا کند و بعد از حضور عیاری، نشان جشن فیلم کوتاه به او تقدیم شد. عیاری در مراسم بزرگداشت خود طی سخنانی عنوان کرد: خیلی خوشحالم که جایزه‌ام را از جعفر پناهی گرفتم. امشب کلیپی با مضمون فیلم «بودن یا نبودن» پخش و خاطراتی برای من زنده شد. نمی‌دانم باید این صحبت‌ها را در اینجا عنوان کنم یا نکنم، در آن سال‌ها فیلم «شبح کژدم»  اسیر سوء تفاهم‌های مضحک شد و از اکران آن جلوگیری کردند و این فیلم ضربه خورد. بعد از آن فیلم «آبادانی‌ها» دچار مشکل شد و بعد از چند روز اکران، جلوی آن را گرفتند.

وی یادآور شد: فیلم «آن سوی آتش»  فیلم دیگری بود که اسیر این حاشیه‌ها شد. در آن سال‌ها گفتند اگر این فیلم در خارج از ایران اکران شود آبرویزی هایی برای نظام در پی خواهد داشت. خاطرم هست درباره فیلم «بودن یا نبودن» هم همین مسائل را عنوان کردند و گفتند در این فیلم مسلمانان را وحشی نشان می‌دهند و مسیحیان از مسلمانان برتر هستند. این فیلم هم در چهارمین روز اکرانش از پرده پائین کشیده شد. سالها گذشت و این سوء تفاهم‌ها با فیلم «خانه پدری» هم ادامه دارد. تمامی فیلم های من به نحوی اسیر سوء تفاهم شدند.

کیانوش عیاری خطاب به علیرضا رضاداد تأکید کرد: این حرف‌ها را عنوان نکرده‌ام که بخواهد مقدمه اکران فیلم «خانه پدری» باشد. در همه این سال‌ها حرف و حدیث‌هایی پیرامون فیلم‌های مختلف بوده و درباره آنها دچار سوء تفاهم شدند. فیلم «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا اکران شد و آب از آب تکان نخورد اما سهم فیلم «بودن یا نبودن» من، نبودن در سینما بود.

وی در پایان حرف‌هایش گفت: از انجمن فیلم کوتاه تشکر می کنم و امیدوارم استحقاق این جایزه را داشته باشم.

در ادامه هوشنگ گلمکانی و امید روحانی روی صحنه حاضر شدند تا تندیس بهترین فیلم کوتاه تجربی را به برگزیده آن اهدا کنند. در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه تجربی به بنیامین هفت‌لک برای کارگردانی فیلم کوتاه «اتاقی در نیویورک» رسید. بنیامین هفت‌لک بعد از دریافت جایزه‌اش طی سخنان کوتاهی گفت: این بچه‌ها که امشب در اینجا هستند اگر یک ساعت زیر آب بمانند نمی‌میرند. این‌ها زمانی نابود می‌شوند که تندیس‌های خود را در خانه بگذارند و مسافرکشی کنند یا برای تامین امرار معاش خود فیلم مراسم و مجالس عروسی بسازند.

در بخش دیگری از پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه، تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی توسط فریدون عموزاده خلیلی و امید زند به آناهیتا قزوینی‌زاده برای فیلم کوتاه «سوزن» اهدا شد که نماینده او این جایزه را به هوشنگ گلمکانی منتقد پشکسوت سینمای ایران تقدیم کرد.

گلمکانی ضمن تشکر از آناهیتا قزوینی زاده گفت: آناهیتا قزوینی زاده جوان با استعدادی است و من در مسیر حرفه‌ای او نقشی نداشتم که مستحق لطف او باشم. امیدوارم آینده موفقی پیش روی او باشد که همین طور هم هست. او دختر متواضع و فروتنی است که هیچگاه ادعا نکرد و به مسیر حرفه‌ای خود ادامه داد. او جوانترین همکار من در ماهنامه فیلم بود.

در پایان مراسم محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما روی صحنه رفتند تا جایزه بهترین فیلم کوتاه را اهدا کنند. در این بخش نیز جایزه بهترین فیلم کوتاه به آناهیتا قزوینی‌زاده رسید که باز هم نماینده او روی صحنه حاضر شد و از متولیان خانه سینما تشکر کرد.

بهنام بهزادی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، فرهادی توحیدی، علیرضا رضاداد، مرتضی رزاق کریمی، محمد بزرگ‌نیا، سیمون سیمونیان، مهدی جعفری، مجید برزگر، کیانوش عیاری، فرهاد توحیدی، محمدرضا معینی و شهرام مجری از حاضران در این جشن بودند.

نظر شما