شناسهٔ خبر: 21659 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درخواست رئیس پژوهشگاه علوم انسانی از قوه قضائیه برای بازپس‌گیری اموال پژوهشگاه

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما در دانشگا‌ه‌ها به دنبال ایدئولوژیک کردن متون نیستیم و نمی‌خواهیم مباحث را از حالت علمی خارج کنیم اما در اینکه باید مبانی ارزشی حفظ شود، شکی نیست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز (سه‌شنبه 18 شهریور) در نشست خبری این پژوهشگاه عنوان کرد: این پژوهشگاه به تعبیری 80 و به تعبیر دیگر 60 سال است که قدمت تحقیقاتی دارد؛ 17 پژوهشکده و سایت تأسیس کرده و در مدت 9 ماه فعالیت بنده نیز چند مرکز تحقیقاتی تاسیس شده است.

وی در ادامه افزود: 432 دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد، یکصد عضو هیئت علمی و پژوهشگر اکنون در این پژوهشگاه فعال هستند. با توجه به اینکه پژوهشگاه علوم انسانی شرایط قطب شدن علمی را در کشور دارد ما به دنبال این هستیم که پژوهش را در کشور کاربردی و با عینیت بخشی به مسائل اجتماعی ؛ پژوهش را وارد این مباحث کنیم.

آیینه وند با تأکید بر اینکه اکنون گروه زبانشناسی و زبان فارسی شرایط قطب علمی‌شدن را دارد، یادآور شد: بزرگترین پژوهشگران زبان شناسی اکنون دراین پژوهشکده‌ها فعال هستند.

وی درباره وضعیت شورای بررسی متون در پژوهشگاه علوم انسانی گفت: 17 سال است که این شورا فعال شده و اکنون دو هزار متخصص علوم انسانی در رشته‌های مختلف آن را پشتیبانی می‌کنند و در واقع یک شبکه اجتماعی برجسته در حال کار است؛ تصمیم داریم مرکز راهبردی را برای تدوین درسنامه‌ها و نقدنامه‌ها و تدوین متن تحقیقاتی آنیده کشور برای اسلامی‌شدن علوم انسانی تاسیس کنیم.

آیینه‌وند در بخش دیگر سخنانش به املاک توقیف‌شده پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: درصورتی که این اموال بازپس گرفته شود ما ثرورتمندترین پژوهشگاه کشور خواهیم بود چرا که بیش از 120 ملک توقیفی از دوران پهلوی باقی مانده و الان تنها چهار یا پنج ملک بازپس گرفته شده و از قوه قضائیه نیز خواستار هستیم این سرمایه‌ها را برای ما بازپس بگیرند.

وی درباره تاسیس پژوهشکده های جدید این پژوهشگاه گفت: پژوهشکده فرهنگ معاصر با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهورٰ پژوهشکده اقتصاد یا علوم انسانی کاربردی اکنون تاسیس شده ؛ پژوهشکده روابط بین الملل و سیاسی و پژوهشکده اخلاق و تربیت و حقوق نیز کارشان را آغاز کردند.

آیینه‌وند درباره فعالیت‌های چاپ و نشر پژوهشگاه توضیح داد: در این 9 ماه 40 کتاب تحقیقاتی؛ 21 مجله علمی پژوهشی و 38 مجله ساماندهی و بارگذاری شده است. فروشگاه پژوهشگاه هم کمافی السابق در خیابان کریم‌خان است ولی به دلیل مشکل بودجه هنوز نتوانستیم آن وعده فروشگاه روبه روی دانشگاه تهران را محقق کنیم. تاکنون 3 میلیارد مطالبات گذشته را ما پرداخت کردیم حتی اضافه حقوق اساتید پرداخت نشده بود. مستحضر هستید که 60 درصد بودجه تنها مصوب می‌شود و 40 درصد ما کم داشته‌ایم تلاش داریم بودجه را نیز محقق کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی اظهار داشت: امسال بیشترین فروش پژوهشگاه در این سال‌ها را در نمایشگاه کتاب تهران شاهد بودیم و از آثار تحقیقاتی ما استقبال خوبی به عمل آمد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارسی مبنی بر کاربردی‌کردن علوم انسانی در زندگی مردم توضیح داد: بحث تحقیق در زندگی مردم با پژوهشکده کاربردی معاونت فناوری ریاست جمهوری است به این مناسبت پژوهش‌های بنیاد را براساس این رویکرد کنار گذاشتیم و پژوهش‌های نظری کم و پژوهش‌های عمومی در زندگی مردم و رفتارشناسی احیاء شده است. بنابراین تلاش داریم نظریات منطبق مسائل روز باشد و هدف پژوهشکده کاربردی ما نیز همین است که حاصل تحقیقات در زندگی مردم معنا پیدا کند.

وی دیگر سؤال خبرنگار فارس را اینطور پاسخ داد: در بحث از قطبی شدن ما باید در تلاش برای مرجع و سرآمد شدن باشیم اکنون گروه زبان شناسی ما بالاترین در جهان است بخش زبان و ادبیات فارسی که با استاد تقی پورنامداری متصل است و اکنون فرهنگ زبان فارسی را که بزرگترین طرح زیر نظر ایشان انجام می‌شود، برای قطب شدن زبان فارسی در دست تدوین است.

آیینه وند درباره فعال شدن بخش حکمت و قرآن کریم نیز توضیح داد: مرکز تحقیقات امام علی (ع) و تحقیقات علوم نهج البلاغه و حدیث و قرآن در دست انجام است. امسال در سال تحصیلی جدید دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن نیز خواهیم داشت.

وی درباره دیگر فعالیت‌های انجام شده در پژوهشگاه گفت: تاسیس شورای انتشارات، کارگاه نسخه های خطی، فهرست برداری کتابخانه‌، تدوین آیین نامه‌های ترویجی و تاسیس مرکز آموزش زبان‌های خاموش و تفکیک بودجه پژوهشی و ریاست و همینطور امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف از جمله فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان جغرافیا و دانشگاه پیام نور از فعالیت‌های انجام شده دراین چند ماه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت اسلامی سازی علوم در بحث از حوزه تاریخ چیست گفت‌: ما در دانشگا‌ه‌ها به دنبال ایدئولوژیک کردن متون نیستیم و نمی‌خواهیم مباحث را از حالت علمی خارج کنیم اما در اینکه باید مبانی ارزشی حفظ شود، شکی نیست.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تإکید بر اینکه اکنون در 15 رشته روزآمد شدیم و آمادگی داریم برای دروس دانشگاه‌ها تحول ایجاد کنیم؛ اظهار داشت: الان مجموعه ما آماده در اختیار دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد ما زا فرهنگ غنی اسلامی برای روزآمد سازی استفاده کردیم.

وی درباره وجود دیدگاه‌های مختلف در بین اندیشکده‌های علوم انسانی گفت:‌ ما نفی نمی‌کنیم که در کشور باید نگاه‌های مختلف حاکم باشد، شاید اینها کمک به رشد کند ولی بحث امنیت در اسلام شدن باید رعایت شود که ما در حالت تطابق و تقابل نباید کار کنیم باید چیزی را عرضه کنیم.

آیینه‌وند با بیان اینکه حالت جایگزینی در اسلامی‌سازی بیشتر جواب داده است، افزود: بنابراین ما اعتقاد به واکنشی  و انتقادی عمل کردن نداریم چون علم خاصیتش تقابلی و حرکات ژورنالیستی نیست. باید در علم ایده جدید منتقل کنیم ما تلاشمان این است که در طرح‌هایمان خلاءها را پرکنیم در نهایت حمله جواب نمی‌دهد اگر هم باشد؛ مقطعی است باید کار اساسی‌تر انجام دهیم.

وی یادآور شد: وضعیت علوم انسانی در کشور ما هم خوب و هم بد است اگر محققانه به این سال‌ها نگاه کنیم درمی‌یابیم کار خوب هم انجام شده است. خوشبختانه نگاه امنیتی دولت قبل دیگر به دانشگاه‌ها حاکم نیست ما هم تلاش می‌کنیم در این پژوهشگاه موانع علوم انسانی را برداریم هرچند مسائلی هم وجود دارد ما دراین پژوهشگاه کسی را در دوره جدید بیرون نکردیم کسانی هم که رفته بودند، تلاش کردیم تا بازگردانیم.

وی در پایان اظهار داشت: بنابراین در امور مالی سه میلیارد مطالبات تا به امروز به روز شده و در گرو‌ه‌ها و پژوهشکده‌ها تنش‌ها مرتفع شده و انتخابات در گروه‌ها صورت گرفته است هیئت جذب که به کار استخدام، بورس و جذب می‌پردازد نیز فعال شده است.

نظر شما