شناسهٔ خبر: 21672 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیأت امنای دانشگاه‎ها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی قانون بازنگری شده هیأت امنای دانشگاهها در ستاد نقشه جامع علمی کشور به برخی هماهنگی های صورت گرفته میان سرپرست وزارت علوم و این شورا اشاره کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، امشب جلسه دیگری از ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با یک ساعت تاخیر در ساعت وعده داده شده در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار شد.

پس از برگزاری این جلسه، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد در میان خبرنگاران حاضر شد و به برخی مباحث مطرح شده در این جلسه اشاره کرد.

وی ابتدا به آخرین وضعیت بررسی قانون بازنگری شده هیأت امنای دانشگاهها اشاره کرد و گفت: به علت برخی تغییرات صورت گرفته در وزارت علوم، این وزارتخانه نتوانست به موقع پیشنهادات خود را بر خلاف وزارت بهداشت به ستاد نقشه جامع علمی کشور اعلام کند. اما در جلسه امشب قول مساعد دادند که هر چه زودتر این پیشنهادات در اختیار اعضای ستاد قرار گیرد.

کبگانیان ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به قانون جدید هیأت امنای دانشگاهها دو نگاه دارد. نخست اینکه اختیارات دانشگاهها و هیأت های امنای افزایش یابد و دوم اینکه احکام اعضای هیأت امنای دانشگاهها بر اساس فرایند و سازوکار مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان و درباره قانون هیأت امنای دانشگاهها، اظهار داشت: قرار نیست با تغییر دولتها تغییری در سیاستها و رسالتهای دانشگاهها ایجاد شود و دانشگاهها متعلق به یک قوه کشور نیستند بنابراین لازم است در انتخاب اعضای هیأت امنا دقت لازم لحاظ شود.

به گزارش مهر، کبگانیان در ادامه سخنان خود درباره تکلیف دانشگاههایی که هنوز سرپرستانشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نشده اند توضیحاتی ارائه داد و گفت: سرپرست وزارت علوم هفته گذشته در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حاضر شد، وی در این مدت به نسبت پیشرفتهای خوب و رضایت بخشی داشت و در جلسه پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳ سرپرست دانشگاه رای اعتماد دریافت کردند.

وی گفت: رئیس جمهور نیز در این جلسه به طرفین یعنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت علوم و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی مواردی را برای هماهنگی بیشتر تاکید کرد و مقرر شد در مواردی که قدری اختلاف برانگیز هستند، با هماهنگی تغییراتی اعمال شود. امیدوارم در جلسات بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی سایر سرپرستان دانشگاهها معرفی شوند.

این مقام مسئول درباره معرفی سرپرست دانشگاه تهران، اعلام کرد که معرفی نیلی به شورا باید طی نامه ای از وزارت علوم به شورا مطرح شود. همچنین مقرر شد از این پس سرپرست وزارت علوم نامه هایی را با امضای خود برای معرفی افراد به دبیرخانه شورا ارسال کند. لازم به یادآوری است که دستگاههای ذیربط هم برای بررسی زمان کوتاهی را باید در اختیار داشته باشند.

سند جامع توسعه انرژی های تجدید پذیر

کبگانیان در ادامه سخنان خود به توزیع سند جامع توسعه انرژی های تجدید پذیر در جلسه امشب ستاد نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: این سند تمام انرژی ها از جمله انرژی های خورشیدی را شامل می شود و می تواند در ارتباط با مصرف سوخت فسیلی و انرژی موثر باشد.

وی افزود: اعضای ستاد مدل تدوین سند را امشب بررسی کرده و پیشنهادات اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته کبگانیان، این سند در حوزه برق، انرژی و آلودگی محیط زیست نیز نقش عمده ای ایفاد می کند و در سایر حوزه ها از جمله نفت و گاز نیز فعال خواهد شد.

تکلیف بودجه حذف شده طرحهای کلان

کبگانیان در ادامه این گفتگو با خبرنگاران، به دغدغه دوباره اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره حذف ماده قانونی در بودجه ۹۳ اشاره کرد و افزود: امیدواریم این بودجه در ردیف بودجه سال آینده تصویب شود.

نظر شما