شناسهٔ خبر: 21700 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد و بررسی کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن»

نشست نقد و بررسی و رونمایی کتاب "سینمای ملی و جهانی شدن " تالیف دکتر شهاب اسفندیاری با حضور دکتر عماد افروغ، نویسنده کتاب و جمعی از فعالان عرصه سینما و رسانه به همت انتشارات سروش برگزار می شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، کتاب "سینمای ملی و جهانی شدن" بحثی مفصل درباره تاثیرات پیچیده، متکثر و متضاد جهانی شدن بر سینمای ملی ارایه می دهد. این کتاب در ایده و تحلیل اصالت دارد و نمایانگر شناخت و درک مطلوبی از مباحث و منازعات نظری روز است، در عین حال، با بررسی مسائل و نمونه هایی که محققان و منتقدان غربی آن را نادیده گرفته اند، به پیشبرد و گسترش حوزه دانشوری کمک می کند؛ بحثی متقاعد کننده درباره موقعیت سینمای ایران، به عنوان یکی از مهم ترین سینماهای جهان ، ارائه و این نکته را شرح می دهد که چگونه رهایی بخش ترین و توانمندسازترین پیامدهای جهانی شدن، برخلاف تصور معمول، ممکن است در سطوح محلی و ملی تولید فیلم یافته شود.

همین گزارش حاکیست این اثر ارزشمند در پرداختن به سینمای مدرن ایران تقریباً منحصر به فرد است، از این جهت که این سینما را در نسبت با صنعت سینمای جهان مورد مطالعه قرار می دهد، در عین حال، دریافت تازه ای از آثار تعدادی از کارگردانان برجسته ایرانی نیز ارائه می دهد. برای هرکسی که به سینمای ایران و تحولات آن در عصر جهانی شدن علاقمند باشد، خواندن این کتاب جدید ضروری است.

کتاب "سینمای ملی و جهانی شدن" حاصل چهار سال تحقیق دکتر شهاب اسفندیاری است که به عنوان رساله دکتری نویسنده در سال ۲۰۰۹ میلادی به دانشگاه ناتینگهام انگلستان ارائه و از آن دفاع شد و در سال ۲۰۱۲ این کتاب، به استثناء بخش دوم آن بصورت همزمان در انگلستان و آمریکا منتشر شد و  انتشارات سروش کتاب مذکور را در ۳۶۰ صفحه منتشر کرد.

نشست نقد و بررسی و رونمایی از این کتاب با حضور دکتر عماد افروغ، نویسنده کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ، فکر و اندیشه، رسانه و صاحبنظران و هنرمندان عرصه سینما و هنر برگزار و طی آن سرفصل های مختلف این اثر مورد بررسی قرار می گیرد.

علاقمندان می توانند در این مراسم که روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه جاری راس ساعت ۱۵ در سالن اجتماعات انتشارات سروش واقع در خیابان شهید مطهری نبش خیابان شهید مفتح، طبقه هفتم ساختمان سروش برگزار می شود، شرکت کنند.

 

نظر شما