شناسهٔ خبر: 21739 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرفروش‌های نیمه نخست سال سوره مهر

انتشارات سوره مهر پرفروش‌های خود را در شش‌ماهه نخست سال اعلام کرد که بر این اساس برای چندمین‌بار «زندان الرشید» و «ضد» جزء صدرنشینان این فهرست عنوان شده‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ انتشارات سوره مهر پرفروش‌های شش‌ماهه نخست سال خود را اعلام کرد که براساس آن مطابق چند ماه اخیر، کتاب‌های «لشکر خوبان» و «فیض‌بوک» در صدر این فهرست جای داشتند.

«فیض‌بوک»، آخرین اثری است که از ناصر فیض، طنزپرداز نام‌آشنای کشور، منتشر شده است. این اثر که برای اولین‌بار در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده بود، دربردارنده ۷۰ قطعه طنز است که بیشتر در قالب کلاسیک سروده شده و در آن زبان معیار و محاوره به کار رفته است. محتوای سروده‌ها بیشتر اجتماعی و سیاسی است که در آن موضوعات مختلف مرتبط با این دو حوزه مطرح می‌شود.

این شاعر پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم درباره اثرش گفته بود: «فیض بوک» به نوعی فیس بوک را که یک صفحه اجتماعی سیاسی است را به ذهن تداعی می‌کند. علاوه بر این، دوست داشتم از این قابلیت نام خانوادگیم در طراحی و انتخاب عنوان کتاب استفاده کنم. این اثر در ادامه دیگر کتاب‌هایم است، به عبارت دیگر به نوعی ردپای دیگر آثارم در این کتاب هم دیده می‌شود، اما با این تفاوت که در این مجموعه تمامی اشعار ارائه شده جدید هستند، اما در دیگر آثار مانند «نزدیک ته خیار» نثرها و سروده‌های طنزی که در مجلات و روزنامه‌های مختلف مانند جام جم و کتاب هفته جمع‌آوری شده بود، تدوین شد. در این کتاب تمامی اشعار جدید هستند و مخاطب آنها را در جای دیگری نخوانده است.

کتاب «زندان الرشید» نیز نوشته محمدمهدی بهداروند است که خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمانی سپاه، سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده در سال ۶۷ و سال‌های اسارت وی در زندان‌های عراق را روایت می‌کند. این اثر با روایت مقاومت خستگی ناپذیر سربازان ایران در جزایر مجنون به تاریخ، چهارم تیرماه سال ۶۷، روز سقوط جزایر و تأثیرگذاری بسیار گسترده سردار شهید علی هاشمی آغاز می‌شود و با فرار سردار گرجی‌زاده و شهید هاشمی به نیزارهای جزیره مجنون ادامه می‌یابد. در همان حال با برخورد یک موشک هلی‌کوپتر بین این دو سردار دفاع مقدس جدایی افتاده و گرجی‌زاده بعد از ۳۰ ساعت مخفی شدن، به اسارت عراقی‌ها در می‌آید.

سردارگرجی‌زاده مدت چهارماه فرماندهی خود بر قرارگاه سپاه ششم را از عراقی‌ها مخفی می‌کنند و بعد از چهارماه لو می‌رود. بعد از لو رفتن، مورد بدترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرد. عراقی‌ها او را به «زندان الرشید» که مخوف‌ترین زندان عراقی‌ها بوده منتقل می‌کنند و هشت سال اسارت خود را در این زندان به سر می‌برد.

«نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری، «آه با شین»، «کالک‌های خاکی» دربردارنده خاطرات سرلشکر عزیز جعفری به قلم گلعلی بابایی و حسین بهزاد، سه‌گانه فاضل نظری و «لشکر خوبان» از دیگر آثاری است که در این فهرست به آنها اشاره شده است.

نظر شما