شناسهٔ خبر: 21778 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رمان‌هایی درباره جلال و مهرداد اوستا نوشته شد

مصطفی جمشیدی، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات داستانی از انتشار دو کتاب جدیدش با نام‌های «القصه، جلال» و «مهراد سخن» که درباره زندگی جلال آل‌احمد و مهرداد اوستا خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ جمشیدی گفت: گویا این دو کتاب که از مجموعه «ستاره‌های درخشان» انتشارات امیرکبیر به شمار می‌آیند، سه ماه پیش منتشر شده بود اما من اطلاعی از چاپ‌شان نداشتم و مدتی پیش نسخه‌های این دو اثر به دستم رسید.

وی درباره «القصه، جلال» توضیح داد: این اثر در واقع رمانی است که به وقایع زندگی جلال آل‌احمد می‌پردازد. خاطرات جلال با برادرش شمس، کناره‌گیری از حزب توده، دیدار با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و ... برخی اتفاقات داستان «القصه، جلال» را تشکیل می‌دهند. 
جمشیدی در پاسخ به این پرسش که آیا «القصه، جلال» به نوعی زندگینامه داستانی آل‌احمد به شمار می‌آید؟ اظهار کرد: وقایع این کتاب داستانی است و انتخاب من هم برپایه تخیل بوده است. به این ترتیب می‌توانم بگویم «القصه، جلال» در قالب رمان نوشته شده است. 

وی درباره شخصیت‌پردازی کتابش توضیح داد: چند شخصیت فرعی هم به داستان اضافه کردم تا به نوعی آن‌را جلا دهند. این رمان در حقیقت، برخورد با تاریخ نیست. علاقه من به شخصیت این نویسنده بزرگ تاریخ ادبیات داستانی ایران، انگیزه‌ام برای نوشتن «القصه، جلال» شد و سعی کردم نگاهی داستانی به زندگی سیاسی، اجتماعی آل‌احمد از تولد تا مرگش داشته باشم. 
جمشیدی درباره فصلی از این کتاب که به ماجرای مرگ آل‌احمد اختصاص دارد، توضیح داد: معتقدم ماجرای مرگ آل‌احمد، کاملاً طبیعی بوده است. در این بخش روایت من به روایت سیمین دانشور نزدیک‌تر است. 

 خالق «وقت نیایش ماهی‌ها» درباره دیگر شخصیت‌های مرتبط با جلال در این رمان گفت: در این اثر کاری به وجوه ادبی جلال نداشتم. فقط در بخشی به وقتی اشاره کرده‌ام که او با شاملو به مجلسی برای شعرخوانی می‌رود. البته در بخش‌های بسیار گزیده‌ای هم نیما یوشیج در داستان دیده می‌شود اما چیزی درباره هدایت و رابطه او با جلال در این کتاب وجود ندارد. 

مهرداد سخن
جمشیدی با بیان این‌که قرار بود ۱۰ کتاب از مجموعه «ستاره‌های درخشان» برای انتشارات امیرکبیر بنویسد، گفت: چون کارم را ذوقی انجام می‌دهم، تا به حال تنها موفق به نوشتن دو جلد از این مجموعه شده‌ام.

وی درباره کتاب «مهرداد سخن» نیز توضیح داد: این کتاب هم به زندگی پرفراز و نشیب مهرداد اوستا، شاعر فقید کشورمان، قبل و پس از انقلاب اختصاص دارد. من با اوستا از نزدیک برخورد داشتم و این کتاب را هم ادای دینی به او می‌دانم. سعی کردم نوع روایتم در این کتاب هم کاملاً نمایشی باشد. شاید بخشی از این کتاب که برای نگارش آن کاملاً به قوه تخیلم متکی بودم، فصل مسافرت اوستا به جنوب کشور است و دیگر اتفاقات داستان برگرفته از رویدادهای حقیقی است.

این نویسنده درباره رمان «عاشقانه از میان مردگان مصری» توضیح داد: قرار بود این کتاب هم از سوی انتشارات شهرستان ادب، چاپ شود اما متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده‌ای که این ناشر با آن‌ها مواجه بود، منتشر نشد. به احتمال فراوان این رمان از سوی ناشر دیگری روانه بازار کتاب می‌شود.

انتشارات امیرکبیر به تازگی کتاب‌های «القصه، جلال» و «مهراد سخن» نوشته مصطفی جمشیدی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای سه هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است. 

نظر شما