شناسهٔ خبر: 21804 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد اول کتاب «فقه نظام سیاسی اسلام» منتشر ‌می‌شود

جلد نخست کتاب «فقه نظام سیاسی اسلام» درباره جهان بینی سیاسی اسلام به قلم آیت‌الله محسن اراکی از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در پی تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم پاسخگویی حوزویان به تأمین نیازهای نظام در عرصه های مختلف علمی، چند سالی است که برگزاری دروس خارج مرتبط با نیازهای فقهی حکومتی در حوزه های علمیه رایج و با استقبال چشمگیر طلاب و فضلا مواجه شده است.

درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام استاد آیت‌الله اراکی پیش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به فقه حکومتی و درس‌های خارج استدلالی آغاز شده بود و با تأکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه، رونق و توجه بیشتری قرار گرفته و الگوبخش بسیاری از اساتید و فضلای حوزه شده است.

محتوای کتاب «فقه نظام سیاسی اسلام» شامل بخش نخست دروس خارج فقه آیت‌الله محسن اراکی با همین عنوان است که تدریس آن از سه سال پیش، به همت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و با همکاری جامعه محترم مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه قم آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

آیت‌الله اراکی در این کتاب ابتدا به تبیین فقه خرد و فقه کلان(نظام) پرداخته، سپس مفاهیم بنیادینی نظیر سیاست، فلسفه سیاسی، جهان‌بینی سیاسی، حکومت، حاکمیت، دولت، نظام سیاسی، فقه نظام سیاسی و در نهایت، فقه حکومتی را تعریف کرده و در ادامه به تشریح و تبیین جهان‌بینی سیاسی اسلام و مقایسه آن با سایر جهان‌بینی‌های عصر کنونی پرداخته‌ است. همچنین در پایان با برشمردن ادله عقل نظری، ادله عقل عملی و ادله نقلی شامل آیات و روایات، حصر حاکمیت در ذات اقدس خدای متعال را اثبات کرده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «فقه متعارف، عمدتاً بر مبنای مسایل فقه خرد تدوین و ارایه گردیده است؛ درحالی ‌که بخش عظیمی از فقه اسلام مربوط به مسایل کلان جامعه انسانی از قبیل سیستم یا نظام سیاسی، سیستم یا نظام اقتصادی، سیستم یا نظام فرهنگی و امثال آن است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به سبب سیطره طاغوتیان و مستکبران بر جوامع، فرصتی برای مطرح شدن فقه کلان نبود. لذا آن‌چه در منابع فقهی بیش از همه مورد توجه بود مسایل مربوط به فقه خرد بود و پرداختن به مسایل کلان فقه یا به تعبیری دیگر، فقه کلان محدود به مسایل معدودی بود که زمینه پرداختن به آن‌ها در شرایط خاصی فراهم شده بود.» 

مخاطبان این اثر محققان، پژوهشگران و فضلای حوزه‌های علمیه، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به شمار می‌آیند و برخلاف دیگر کتب فقهی، قلمی روان و زبانی همه فهم دارد.

این کتاب تکمیل شده و اضافاتی بر جلد نخست از مجموعه «فقه نظام سیاسی اسلام» است که سال گذشته به همت انتشارات مجمع‌الفکر الاسلامی در قم منتشر شده بود.

چاپ اول کتاب «فقه نظام سیاسی اسلام (جلد اول): جهان بینی سیاسی» در ۴۱۶ صفحه و قطع وزیری به جامعه فرهنگی و علمی عرضه خواهد شد. آیت‌الله محسن اراکی، استاد برجسته حوزه علمیه قم و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است که نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و ریاست مرکز اسلامی انگلیس در سوابق ایشان دیده می شود.

دفتر نشر معارف پیش از این، از استاد برجسته حوزه علمیه قم کتابهای «امامت در قرآن» و «اصول عرفان ناب اسلامی در معارف سجادی» را منتشر کرده است و در آینده آثار دیگری از ایشان منتشر خواهد نمود.

نظر شما