شناسهٔ خبر: 21846 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه آموزشی «جامعه‌شناسی تاریخی ایران» برگزار می‎شود

(نقد نظریه‌های استبداد) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ کارگاه «جامعه‌شناسی تاریخی ایران» (نقد نظریه‌های استبداد) در این پژوهشگاه برگزار خواهد شد. مدرس این کارگاه دکتر ابراهیم توفیق، دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه گوته فرانکفورت و متخصص جامعه‌شناسی تاریخی است.

 

توضیحاتی پیرامون کارگاه:

پژوهش‌ها و متونی که ذیل جامعه‌شناسی تاریخی ایران قابل دسته‌بندی هستند (چه تاریخ‌نگارانه و چه جامعه‌شناسانه)، گذشته تاریخی و لحظه حال ما را از منظری تطبیقی، در مقایسه با تاریخ غرب به‌عنوان تاریخ معیار، بررسی می‌کنند. در حالیکه در دوره‌ای نظریه‌های «فئودالیسم ایرانی» رویکرد غالب را در این مطالعات شکل می‌دادند، با افول حزب توده و در آستانه و پس از انقلاب اسلامی این نظریه‌های استبداد هستند که به رویکرد غالب تبدیل شده‌اند. تاریخ‌نگاری و جامعه‌شناسی تاریخی برآمده از این رویکرد تصوری از تاریخ گذشته و معاصر تولید می‌کند که ذیل دو مقوله غیاب و سکون قابل توضیح هستند. بر اساس این رویکرد، غیاب همه آن عوامل اجتماعی که گذار غرب به مدرنیته را امکان‌پذیر کردند (جامعه مدنی، مالکیت خصوصی، اشرافیت، شهر، اصناف مستقل و ... به دلیل غلبه استبداد سیاسی) طی هزاره‌ها به نظمی اجتماعی انجامیده است که بر سکون مبتنی است، و حتی تغییرات دوران جدید (مدرنیزاسیون) نتوانسته‌اند بر این سکون خدشه‌ای وارد سازند.

هدف این دوره از سویی ارائه نوعی گونه‌شناسی از نظریه‌های متعدد استبداد ایرانی است، و از دیگر سو بررسی انتقادی این نظریه‌ها است به‌منظور نشان دادن رویکرد تطبیقی و سلبی آن‌هاست که خود به مانعی جدی بر سر راه مطالعات تاریخی و جامعه شناختی درباره گذشته و حال ما تبدیل شده است. بر بنیاد این نقد در انتها تصور ارائه دهنده کارگاه از ابعاد یک جامعه شناسی تاریخی ایجابی و انتقادی ایران ترسیم خواهد شد.

 

سرفصل جلسات کارگاه:

جلسه اول: معرفی و گونه‌شناسی برخی از مطرح‌ترین نظریه‌های استبداد ایرانی (ازجمله: کاتوزیان، اشرف، علمداری، قاضی مرادی، زیباکلام)؛

جلسه دوم: مبانی تاریخی-اندیشه‌ای نظریه استبداد و نقد آن در غرب (ارسطو، بودن، مارکس، شرقشناسی و نقد پسااستعماری)؛

جلسه سوم: نقد نظریه‌های استبداد ایرانی و بررسی شرایط امکان جامعه‌شناسی تاریخی ایران.

 
ثبت نام:

این کارگاه در ۳ جلسه (۱۲ ساعت) در روز‌های سه‌شنبه ۱۵، ۲۲ و ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ الی ۱۸ برگزار می‌شود. هزینه ثبت نام این کارگاه برای عموم ۶۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شده است که دانشجویان با ارائه کارت معتبر  ۵۰۰.۰۰۰ ریال پرداخت خواهند کرد. مهلت ثبت نام تا تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۳ تعیین شده است و متقاضیان می‌بایست با مراجعه به سایت پژوهشگاه فرم ثبت نام کارگاه‌ها را دریافت و پس از  تکمیل،  به همراه  کپی کارت ملی و فیش واریزی (به شماره حساب ۰۱۰۷۴۲۸۵۲۵۰۰۷ بانک ملی به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) به صورت حضوری به دفتر آموزش‌های آزاد تخصصی مدیریت تحصیلات تکمیلی واقع در پل کریم خان، مابین خیابان شهید قرنی و خیابان ایرانشهر، پلاک ۱۷۸، طبقه چهارم، اتاق ۷ تحویل یا اسکن مدارک خود را به آدرس ایمیلworkshop.ihcs@gmail.com   ارسال نمایند. لازم به ذکر است در صورت ارسال مدارک به صورت الکترونیکی ارائه اصل فیش در روز کارگاه الزامی است.

به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی ارائه خواهد شد. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۴۹۰۲۱۳ تماس حاصل فرمایند. محل برگزاری کارگاه در بزرگراه کردستان، نبش خیابان ۶۴ غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت خواهد بود.

نظر شما