شناسهٔ خبر: 21968 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار نگاه نو 102 با ویژه‌نامه‌ای درباره انقلاب مشروطیت

نگاه نو شماره 102 با معرفی برندگان هشتمین دوره جایزه مهتاب میرزائی منتشر شد. بخش ویژه این شماره به «انقلاب مشروطیت: ریشه‌ها، دستاوردها، و پیامدها» اختصاص دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ این شماره نگاه ‌نو با «نامه‌ها» و معرفی برندگان هشتمین دوره جایزه مهتاب میرزائی آغاز می‌شود. بخش ویژه این شماره به «انقلاب مشروطیت: ریشه‌ها، دستاوردها، و پیامدها»ی این انقلاب اختصاص داده شده است. در این بخش مقاله‌هایی از فهیمه علی‌‌بیگی، دکتر سید محمود سادات، دکتر سیمین فصیحی، محمدحسین خسروپناه، مسعود کوهستانی‌نژاد، دکتر داریوش رحمانیان، رحیم رئیس‌نیا و علی میرزائی آمده است. 

لمبتن و سیاست در ایران

بخش «مقاله‌ها» با مقاله‌ای آغاز می‌شود با عنوان «لمبتن و سیاست در ایران ...» که دکتر فخرالدین عظیمی بر پایه پژوهشی سترگ و زمان‌گیر آن را نوشته‌ است. نویسنده در این مقاله ویژگی‌های فردی، پیشینه خانوادگی، تحصیلی و سوابق اداری، دانشگاهی، سیاسی لمبتن و به‌ویژه حضور او در ایران و فعالیت‌هایش در دوره رضاشاه و دوره محمدرضاشاه را به پشتوانه اسناد معتبر مورد بررسی قرار داده و بر نقش لمبتن در برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی علیه دکتر مصدق و زمینه‌سازی کودتای ۲۸ مرداد ماه ۱۳۳۲ با ارائة شواهد و دلایل تأکید ورزیده است. نکته بسیار مهم این‌که تا امروز برای نخستین بار است که پژوهشگری با این گستردگی و با این ژرفا به میس لمبتن و پیشینه او پرداخته و مقاله‌ای با این چند و چون درباره وی نوشته است. 

مقاله‌های بعدی این بخش: «زندگی، فکر، و نوشته» ترجمه مصطفی ملکیان؛ «از قصر تا برازجان» که یادی است از دکتر حسن مرندی، مترجم و ویراستار پیشکسوت که سال‌های محکومیت‌ سیاسی خود را در زندان قصر (تهران) و به صورت تبعید و زندانی در برازجان گذراند. گزیده‌ای از چند نامه او خطاب به همسرش را نیز در این بخش می‌خوانید. 

عاشق فوتبالم، ولی از فقر نفرت دارم!

می‌رسیم به مقاله «عاشق فوتبالم، ولی از فقر نفرت دارم!» که بر پایه گزارش «جنبش جهانی توسعه» و با در نظر گرفتن تأثیرات برگزاری جام‌ جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بر اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور برزیل نوشته شده است؛ ولی موضوع اصلی مقاله این است که ۳۲ کشور شرکت‌کننده در این مسابقات (از جمله ایران) از نظر تولید دی‌اکسیدکربن‌ (آلوده‌کننده محیط‌زیست)، حضور زنان در مشاغل حاکمیتی (مانند وزارت، وکالت)، وضعیت شاخص‌های توسعه انسانی، میزان هزینه‌های نظامی در هر سال، و این‌که ساز و کار قوانین مالیاتی حاکم بر وضعیت کسانی که از پرداخت مالیات در کشور خود می‌گریزند و به «بهشت‌های مالیاتی» روی می‌آورند، چه کیفیتی دارد. 

این کشورها با همدیگر مقایسه شده‌اند و به هر کشور با توجه به موارد یاد شده امتیازی داده شده، در نتیجه کاستاریکا به رتبه یکم رسیده است و بقیه کشورها نیز در رتبه‌های دوم تا سی‌‌ودوم قرار گرفته‌اند. حرف این مقاله این است که فوتبال نباید ما را از آن‌چه در کشورها می‌گذرد غافل کند. فوتبال حربه‌ای در دست سرمایه‌داران است که فرصت پرداختن به مشکلات اساسی جهان امروز را از ما می‌گیرد. 

آخرین مقاله این بخش نوشته‌ای است از مهندس فاطمه ظفرنژاد درباره فجایع زیست‌محیطی سال‌های اخیر که در اثر سدسازی‌های بی‌رویه و بدون آینده‌نگری و در نتیجه مدیریت غلط آب ‌و آبرسانی به‌وجود آمده است و روز به روز شدت می‌گیرد، تا جایی که خشکسالی شدیدی پهنه ایران را تهدید می‌کند. 

حرف‌هایی به تلخی زهر درباره بانک و بانکداری ما

گفت‌وگوی این شماره نگاه‌نو با عنوان «حرف‌هایی به تلخی زهر درباره بانک و بانکداری ما» با دکتر طهماسب مظاهری است. دکتر مظاهری پیشینه حدود ۳۰ سال مدیریت، از جمله به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی دارد. در این گفت‌وگوی مفصل که گاه تا جزئیات یک رویداد هم مورد بررسی دقیق قرار گرفته عمدتاً مسائل و مشکلات بانک و بانکداری در ایران و همچنین برخی جنبه‌های مدیریتی، و چند و چون اقتصاد کشور، از دیدگاه کلان، بررسی شده است. 

بخش داستان و شعر این شماره نگاه‌نو تشکیل می‌شود از داستانی به نام «سرشاخه‌های شکسته» نوشته بهومیل هرابال با ترجمه پرویز دوایی،ه و شعرهایی از بی‌دائو، شاعر چینی، که مصطفی قنواتی آنها را ترجمه کرده است. در ادامه، زندگینامه خودنوشت بسیار جذاب غلامحسین صدری‌افشار (فرهنگ‌نگار، مترجم) را می‌خوانید و بخش «بدرود سیمین بهبهانی» با نوشته‌هایی از حورا یاوری، دکتر ضیاء موحد، دکتر محمد دهقانی، مهری بهفر، و روح‌انگیز کراچی در ادامه آمده است. 

پایان‌بخش این شماره «تازه‌های کتاب» از مهشید جعفری است، کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده، و نوشته‌هایی از دکتر آبتین گلکار، محمدرحیم اخوت، مرتضی هاشمی‌پور، مرتضی بیک‌بیاتی، الوند بهاری، جلیل‌ دوستخواه، حمیدرضا حسینی و زری سترده در انتقاد کتاب شماره ۱۶ نوشته‌هایی را درباره نقد کتاب‌ها آورده‌اند. 

نگاه‌نو در ۲۶۰ صفحه و بهای ۱۰ هزار تومان به مدیرمسئولی و سردبیری علی میرزائی منتشر می‌شود.

نظر شما