شناسهٔ خبر: 21995 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گروه «هنر و تجربه» رسما افتتاح شد

امید روحانی که در فیلم «یک اتفاق ساده» دستیار زنده یاد سهراب شهیدثالث در مقام کارگردان بوده است ضمن تشریح تفکرات آن فیلمساز اشاره کرد که عباس کیارستمی سبک شهیدثالث را در سینما دنبال کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ عصر روز گذشته سه شنبه 25 شهریورماه فیلم سینمایی «یک اتفاق ساده» به کارگردانی سهراب شهید ثالث اولین فیلم از گروه سینمایی «هنر و تجربه» در موزه سینما و با حضور تعدادی از سینماگران نمایش داده شد.

در ابتدای این مراسم کیوان کثیریان با بیان این مطلب که گروه سینمایی «هنر و تجربه» فعالیت خود را از اول مهرماه آغاز می کند، گفت: 4 مرکز مشخص در چهار نوبت و با 4 فیلم کلاسیک سینمای ایران در گروه سینمایی «هنر و تجربه» کار خود را آغاز می کنند که اولین فیلم سینمایی امروز و در موزه سینما با نام «یک اتفاق ساده» به کارگردانی سهراب شهید ثالث نمایش داده می شود.

در ادامه مراسم امید روحانی که به عنوان دستیار کارگردان در فیلم سینمایی «یک اتفاق ساده» با زنده یاد شهید ثالث همکاری می کرد، گفت: علت حضور من در این جلسه این است که روزهای بسیاری را با زنده یاد شهید ثالث سپری کردم آشنایی ما از همان روزهای ابتدای حضور او در ایران شکل گرفت. من در کنار زنده یاد شهید ثالث به عنوان همکار در نگارش فیلمنامه و دستیار کارگردان حضور داشتم.

وی افزود: فیلم سینمایی «یک اتفاق ساده» یکی از مهمترین اتفاقات سینمای ایران است که می توان آن را آغازگر یک جنبش سینمایی دانست اما متاسفانه قدر این فیلم سینمایی از همان ابتدا دانسته نشد و در قفسه ها ماند و خاک خورد. فکر می کنم نسخه ای که امروز به نمایش گذاشته می شود یک نسخه جدید از این فیلم سینمایی است و امیدوارم دی وی دی آن آماده شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه روشنفکران در سینمای آن روزگار نگاهی ضد با سینمای آمریکا داشتند، گفت: افرادی مثل من و زنده یاد شهید ثالث بدنبال این بودیم تا سینما را به مستند و زندگی نزدیک کنیم. فیلم سینمایی «یک اتفاق ساده» یک فیلم تئوریک است و ما تمام تلاش خود را کردیم تا نگاهی تئوری در این فیلم به سینما داشته باشیم. ما می خواستیم یک تئوری را توسط سینما به اثبات برسانیم و از این طریق فیلم را به مردم و به زندگی مردم نزدیک کنیم تا بتوانیم زبان سینما را به زبان زندگی نزدیک تر کنیم.

روحانی گفت: این سبک از تولید فیلم در سینما بعدها توسط عباس کیارستمی و دیگران پیگیری شد و می توان گفت که این کارگردانان تحت تاثیر زنده یاد سهراب شهید ثالث کار کردند. زنده یاد شهید ثالث این نگاه به سینما را بعدها در فیلم سینمایی «طبیعت بی جان» ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه آیدین آغداشلو  او را با زنده یاد شهیدثالث آشنا کرده بود، بیان کرد: فیلم سینمایی «یک اتفاق ساده» یک فیلم بلند و سیاه بود و همین مساله سبب شد که این فیلم تنها در جشنواره فیلم تهران و در سال 52 به نمایش درآید و دیگر این فیلم دیده نشود. خیلی جالب است که «یک اتفاق ساده» در آن زمان از نظر من فیلمی بسیار کند بود اما بعدها که این فیلم را دیدم از نظر من ریتم تندی پیدا کرده بود.

نظر شما