شناسهٔ خبر: 22046 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ اسماعیلیه» و «پزشکان بر مسند وزارت» از تازه‌های تاریخ

گزارش امروز چه خبر از تازه‌های کتاب در حوزه تاریخ و سیاست به دو کتاب تازه «تاریخ اسماعیلیه»، «پزشکان بر مسند وزارت از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» اختصاص دارد. در این هفته دوفصلنامه سفالینه نیز در ویترین کتابفروشی‌ها نشست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ انتشار کتاب «تاریخ اسماعیلیه»، کتاب «پزشکان بر مسند وزارت از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» و همچنین انتشار نشریه دو فصلنامه «سفالینه» از تازه‌های کتاب و نشریه در حوزه تاریخ و سیاست به‌شمار می‌آید. 

«تاریخ اسماعیلیه»؛ تازه‌ترین کتاب نشر فرزان‌روز
 

کتاب «تاریخ اسماعیلیه» نوشته فرهاد دفتری به ارائه ترکیب جامع و مفصلی از تاریخ پیچیده اسماعیلیه از آغاز تا امروز می‌پردازد. تمام دوره‌ها و مراحل مختلف تاریخ اسماعیلیه مانند دوره نخستین، دوره فاطمی، دوره الموت در تاریخ نزاریان، دوران بعد از الموت در تاریخ نزاریان تا زمان حاضر و نیز تاریخ اسماعیلیان مستعلوی از ابتدا تا حال در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 

پیشرفت پژوهش درباره اسماعیلیان، سرآغازها و نخستین تحولات تشیع، اسماعیلیه نخستین، دوره فاطمی تا سال 487/ 1094: «دولت» و «دعوت»، فاطمیان متأخر و اسماعیلیه مستعلوی، تاریخ اسماعیلیه نزاری در دوره الموت، سده‌های بعد از سقوط الموت و تحولات جدید در تاریخ اسماعیلیه نزاری عناوین فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

چاپ نخست کتاب «تاریخ اسماعیلیه» نوشته فرهاد دفتری با برگردان فریدون بدره‌ای، در 1030 صفحه و بهای 50 هزار تومان از سوی نشر فرزان روز منتشر شد.  


دو فصلنامه سفالینه در ویترین کتابفروشی‌ها

نخستین شماره دوفصلنامه سفالینه ویژه بهار و تابستان 1393 منتشر شد. در این شماره نشریه سفالینه مقالاتی چون: شاخص‌های نگاره‌های جلدهای قرآن عصر قاجار، تجلی مفاهیم قرآنی، ذکر و عرفان اسلامی در ساخت و تزیین کاسه‌های دعایی عصر صفوی، مقایسه تطبیقی طرح و رنگ در نقوش فرش‌ها با جلدهای لاكی در دوره قاجار، بررسی نقش‌مایه‌ها و ویژگی‌های بصری درهای چوبی مقبره امامزاده عباس ساری و مسجد جامع افوشته اصفهان از دوره تیموری، تصویرسازی ادبیات حماسی و اسطوره‌ای بر سفالینه‌های اسگرافیاتو با معرفی نمونه سفالینه‌های مؤسسه موزه‌های بنیاد، بررسی زیبایی‌شناسی و مفهومی کتیبه‌های ظروف برنجی عصر صفوی موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، بررسی و تطبیق نقش مایه‌های آثار فلزی مکشوفه از استان گلستان در دوره سلجوقی، منتشر شده است. 

دو فصلنامه سفالینه  با مدیر مسئولی و سردبیری مهناز شایسته‌فر، در یک‌هزار نسخه با بهای 10 هزار تومان از سوی مرکز تحقیقات هنر اسلامی نگاره برای ارتقاء سطح علمی در حوزه مطالعات صنایع دستی و هنرهای سنتی به زیور طبع آراسته شده است. 



کتاب «پزشکان بر مسند وزارت از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی»

کتاب «پزشکان بر مسند وزارت از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» تالیف عمادالدین فیاضی و دکتر علی یزدی به بررسی تاثیر حضور پزشکان سیاستمدار در تاریخ پر فراز و نشیب ایرانشهر اختصاص دارد.

نویسندگان در مقدمه کتاب با نام بردن از چهره‌های علمی- پزشکی در پست‌های سیاسی در طول تاریخ می‌نویسند: «تاریخ پزشکان سیاست‌پیشه بسیاری را به خود دیده است؛ بزرگمهر حکیم وزیر خسرو انوشیروان، پورسینا وزیر دربار دیلیمیان، خواجه نصیرالدین طوسی، وزیر هلاکوخان مغول و رشیدالدین فضل اله همدانی، وزیر و دستور ایلخانان مغولی و بنیانگذار ربع رشیدی از زمره این نامدارند. تاریخ معاصر ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.» 

کتاب «پزشکان بر مسند وزارت از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» به زندگی و کارنامه فعالیت‌های پزشکان وزیر در ایران معاصر اختصاص یافته است و ویژگی‌هایی دارد؛ یکی آن‌که بخشی از تاریخ میان دو انقلاب بزرگ ایران معاصر یعنی مشروطیت و انقلاب سال 1357 را می‌کاود. ویژگی دیگر دفتر حاضر استفاده از مدارک و مستندات موجود در مراکز مهم اسنادی کشور است.

کتاب «پزشکان بر مسند وزارت از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» تالیف عمادالدین فیاضی و دکتر علی یزدی در شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 35 هزار تومان از سوی نشر میرماه منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما