شناسهٔ خبر: 22063 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتظامی: جریانی خزنده می‌گوید انقلاب توسط امام شکل نگرفته است

نویسنده رمان «مفتون و فیروزه»‌ گفت: اینکه ما در شهر خودمان و منطقه خودمان یعنی خراسان با وجود آثار زیبایی که مکتب خراسان در عرصه تئاتر، سینما و ادبیات ارائه کرده است، غریب هستیم نکته جالبی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ روز گذشته مراسم رونمایی از رمان مفتون و فیروزه اثر سعید تشکری در خانه هنرمندان برگزار شد.

انتظامی: حس همزادپنداری و غم غربت «مفتون و فیروزه» خواننده را تا انتهای اثر می‌کشاند

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در بخشی این مراسم با تعریف از کتاب مفتون فیروزه گفت: من منتقد ادبی نیستم و به عنوان یک کتابخوان اینجا نظر خود را اعلام می‌کنم. حس همذات‌پنداری و غم غربت موجود در کتاب من را به عنوان یک خواننده تا انتهای اثر می‌کشاند. این اثر به عنوان یک رمان تاریخی است که جنبه‌های دراماتیکی که باید در این نوع کارها وجود داشته باشد را در خود دارد.

وی با اشاره به گروه‌های فرهنگی که در این کتاب به آنها اشاره شده است، گفت: بسیاری از اسامی شخصیت‌ها و چهره‌هایی که در این کتاب‌ها جای گرفته‌اند واقعی بوده و این اثر در حول و حوش انقلاب می‌گذرد. جریان‌های زیادی در مشهد حضور داشتند، گروه‌های سیاسی غیرمسلمان و بسیاری از کسانی که از سازمان مجاهدین، بیرون آمدند خواستگاه‌شان مشهد است. یک جریان دیگر که در کتاب دیده می‌شود، نهضت امام است، که از جریانات ارزشمند این کتاب است.

انتظامی: جریانی خزنده می‌خواهد که بگوید انقلاب توسط امام شکل نگرفته است

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد افزود: متاسفانه یک جریان خزنده وجود دارد که تلاش می‌کند انقلاب راجور دیگر تعریف کند و بگوید که انقلاب توسط امام شکل نگرفته است. انقلاب در شهر مشهد ۳ پایه اساسی داشت. شهید هاشمی‌نژاد، آیت‌الله واعظ طبسی و مقام معظم رهبری از پایه‌های اساسی انقلاب در شهر مشهد بودند. مشهد یکی از جریانات قوی حوزوی است که کنار شهر قم یکی از خروجی‌های مکتب تفکیک است. این کتاب سهم خود را از بررسی جریان‌های مذهبی آن دوران شهر مشهد ارائه داده است.

انتظامی با اشاره به اینکه این کتاب به شکل مستقیم به شخصیت‌هایی مانند مقام معظم رهبری اشاره می‌کند که شبهه فرمایشی بودن را به این کتاب بدهد، گفت: انتخاب مناسب راوی و تغییرهای مکرر از دیدگاه اول شخص به دانای کل داستان را به شکل جذابی جلو می‌برد.

وی در پایان گفت: آقای سیدمهدی شجاعی شخصیت بی‌بدیلی در جریان‌های فرهنگی است و هر کجا که ایشان حضور داشته است، جریان‌ساز بوده است، متاسفانه اکنون در جامعه فرهنگی و هنری ما سیستم نوچه‌پروری رواج دارد و بسیاری تلاش می‌کنند که از این طریق آثارشان دیده شود.

نویدزاده: سعید تشکری با همه داشته‌هایش «مفتون و فیروزه» را نوشته است

نویدزاده نمایشنامه‌نویس تئاتر در بخش دیگری از این مراسم گفت: قلم سعید تشکری حرف‌های زیادی دارد که در این کتاب نیز آن را می‌بینیم، مشخصه‌های اصلی قلم سعید تشکری همانند آثار قبلی خودش در این اثر نیز دیده می‌شود. این رمان هم رمان پژوهشی است و هم در عرصه خیال ورود کرده و بسیار موفق بوده است. رئالیسم استفاده شده در کتاب ایشان خواست خودش است و مخاطب می‌تواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

وی افزود: انسان با خواندن این کتاب متوجه می‌شود که این نویسنده با تمام داشته‌هایش علاوه بر ساختار و بافتار روابط و شبکه‌های منظم را در خود رعایت می‌کند و ارتباط و اشتراک را در این کتاب به خوبی به کار می‌برد.

تشکری: نویسندگان خراسان همواره غریب هستند / از خبرنگاری که همواره به یاد من بودند تشکر می‌کنم

سعید تشکری نویسنده رمان مفتون و فیروزه در بخش پایانی این مراسم گفت: من زیاد اهل صحبت کردن نیستم همانطور که هنرمندان مشهدی همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. من از قوچان آمده، در شهر مشهد تقویت پیدا کردم و در تهران درس خواندم اما همواره در شهر خودم غریب بودم. اینکه ما در شهر خودمان و منطقه خودمان یعنی خراسان با وجود آثار زیبایی که مکتب خراسان در عرصه تئاتر، سینما و ادبیات ارائه کرده است، غریب هستیم نکته جالبی است.

وی افزود: من از بسیاری از اطرافیانم باید تشکر کنم از انتشارات نیستان و از آدم‌هایی که در زمان مریضی من را فراموش کردند از معلمینی که من را دیدند و خوب را شلاق زدند و معلمینی که را ندیدند، تشکر می‌کنم. از خبرنگارانی که در ۸ ماه سکوت سعید تشکری که در بستر بیماری بودم و بیشتر از هنرمندان من را دیدند تشکر می‌کنم و در برابرشان سر فرود می‌آورم. از خبرنگارانی که ژورنالسیم خبری نیستند بلکه دردمند خبری هستند تشکر می‌کنم. من امیدوارم که با مفتون و فیروزه که داستان زندگی مردم است همچنان زنده بمانم.

نظر شما