شناسهٔ خبر: 22111 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرحی از فعالیت‌های میرزا حسن رشدیه در «تاریخ معارف قم»

کتاب «تاریخ معارف قم» آخرین کتاب مهدی عباسی، قم‌پژوه درباره تاریخ تاسیس مدارس نوین و آموزش‌های علوم در این شهر است. به گفته عباسی، نخستین کسی که در قم بنای مدرسه به سبک جدید را گذاشت، میرزا حسن رشدیه، پدر فرهنگ نوین ایران است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ مهدی عباسی گفت: آخرین کتاب منتشر شده من «تاریخ معارف قم» است که در ابتدای سال جاری از سوی انتشارات بنیاد قم‌پژوهی روانه بازار کتاب شد. این کتاب در اصل تاریخچه آموزش و پرورش نوین در شهر قم و تاسیس دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها از سال ۱۲۸۰ ــ ۱۳۵۷ شمسی است. 

وی افزود: کسی که در قم نخستین مدرسه به شیوه نوین و مدرن را بنیان گذاشت، چهره اثرگذار فرهنگ نوین ایران یعنی میرزا حسن رشدیه است. میرزا حسن در شهرهای تبریز و تهران نیز نخستین مدارس نوین را بنیانگذاری کرد و از این نظر سهم بزرگی بر گردن فرهنگ این مرز و بوم دارد. 

عباسی در ادامه درباره تاریخ تاسیس مدرسه میرزا حسن رشدیه در قم گفت: میرزا حسن رشدیه در سال ۱۳۱۸ هجری قمری، مقارن با سلطنت مظفرالدین شاه قاجار اين مدرسه را در قم تاسیس کرد. با رونق این مدرسه مرتجعین و مکتب‌دارها که تحمل پیشرفت این مدرسه را نداشتند، تهمت بابی‌ بودن به میرزا حسن زدند. این مساله باعث مي‌شود میرزا دو سال از قم خارج شود اما در سال ۱۳۱۰ شمسی دوباره به قم بازمی‌گردد و تا سال ۱۳۲۳ شمسی در قم می‌ماند و در همین شهر فوت مي‌كند و به خاک سپرده می‌شود. 

این محقق همچنین اظهار کرد: من تصاویر سنگ مزار میرزا حسن رشدیه را که چندسال پس از فوتش، برداشته شده بود، در کتاب آورده‌ام. از عجایب این است که قبر میرزا در «قبرستان نو» شهر قم هنوز پابرجاست. به‌عنوان مثال شخصیت‌هایی چون سلطان حسین صفوی، شاه عباس دوم، احمد قوام‌السلطنه، شیخ فضل‌الله نوری، علی‌اصغر خان اتابک، کریمخان زند، فتحعلی‌‌شاه قاجار و محمدشاه قاجار در قم دفن هستند. 



وی در ادامه به بخش‌های دیگر کتاب اشاره کرد و گفت: سرگذشت بسیاری از کسانی که در زمینه آموزش و پرورش در قم فعالیت کرده‌اند، تاریخچه تاسیس مدارس به همراه نظام‌نامه و اساس‌نامه تاسیس این مدارس و سالنامه معارف در قم از دیگر بخش‌های مهم این کتاب است. 

عباسی در پایان درباره ناشر کتاب «تاریخ معارف قم» گفت: این کتاب را بنیاد قم‌پژوهی، در بیش از ۷۰۰ صفحه رحلی و همراه با اسناد و تصاویر بسیار با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر کرده است. همچنین در مهر جاری جدیدترین کتاب من که «خاطرات سید محمد خادم» نام دارد از سوی همین ناشر در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. سید محمد خادم کشتی‌گیر بود و در دوران پهلوی دوم، سه دوره ریاست فدراسیون کشتی ایران را بر عهده داشت. 

«تاریخ تکایا و عزاداری قم»، «تاریخچه خرکداری، گاریداری و درشکه‌سواری در قم»، «تاریخ کشتی ایران»، «تاریخ مستند و مصور فوتبال ایران» و «تاریخ ورزش باستانی و کشتی پهلوانی قم» از دیگر تالیفات و پژوهش‌های منتشر شده مهدی عباسی است.

نظر شما